• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93082613479
  • منبع : دفتر مرکزی جهاد

تولید نان سنتی حاوی سبوس گندم اکسترودشده به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

تولید نان سنتی حاوی سبوس گندم اکسترودشده به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

به مناسبت روز ملی نان، فاز اجرایی طرح تولید نان سنتی غنی شده با سبوس گندم اکسترودشده با حضور جمعی از مسؤولین خراسان رضوی و پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان به اجرا درآمد.

به مناسبت روز ملی نان، فاز اجرایی طرح تولید نان سنتی غنی شده با سبوس گندم اکسترودشده با حضور جمعی از مسؤولین خراسان رضوی و پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان به اجرا درآمد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، این پروژه به کارفرمایی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 و توسط پژوهشگران پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به انجام رسیده است.

مهندس ایرج حسن پور، مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 در مراسم اجرایی این طرح، اظهار کرد: پس از هدفمندسازی یارانه‌ها و بر اساس ماده 110 قانون برنامه پنجم توسعه دولت برنامه‌ای را در خصوص افزایش کیفیت راندمان آرد و نان تدوین کرده است.

وی به‌سازی نانوایی‌ها و افزایش میزان سبوس فرآوری شده را از جمله اقدامات افزایش کیفیت نان دانست و افزود: افزایش سبوس اکسترود شده ارزش غذایی نان را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در بین مردم برای رواج نان‌های سبوس‌دار، اظهار کرد: طرح نان سبوس‌دار با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برای اولین بار در کشور آغاز شده است و شرکت غله در این خصوص از جهاد دانشگاهی به صورت معنوی و مادی حمایت خواهد کرد.

دکتر الناز میلانی، مدیرگروه پژوهشی فرآوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: نان پُر‌مصرف‌ترین ماده غذایی در کشور است که بهبود خصوصیات آن و کاهش ضایعات می‌تواند تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور برجای بگذارد.

وی ادامه داد: وجود فیبر رژیمی در مواد غذایی از جمله استراتژی­های تغذیه‌­ای است که امروزه توجه زیادی به آن می­‌شود. با توجه به سهم بالای بازار فروش فرآورده‌های غذایی حاوی سبوس گندم در طی سال‌های اخیر متاسفانه تولید و عرضه نان‌های رژیمی، به دلیل رنگ، ظاهر نامطلوب و همچنین عدم اطلاع از ارزش غذایی آن، با استقبال کم مصرف کنندگان مواجه است.

وی تصریح کرد: فناوری اکستروژن بواسطه عملکرد در دمای بالا و انرژی برشی بالا سبب تشکیل بافت نرم در سبوس می‌شود، بدین ترتیب، انواع فیبر رژیمی نامحلول به فیبرهای محلول شکسته می‌شوند، ضمن اینکه بر اثر اکستروژن میزان عوامل ضدتغذیه‌ای نظیر اسید فیتیک کاهش می‌یابد. این فناوری به بهبود خصوصیات عمل­‌کنندگی سبوس از جمله جذب آب کمک می‌کند. نتایج این پژوهش نیز نشان داد افزودن سبوس گندم اکسترود شده تا حداکثر میزان 10 درصد سبب بهبود ویژگی‌های محصول و تاخیر بیاتی شد.

همچنین در ادامه مهندس انوری، مدیرکنترل کیفیت شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 هدف از اجرای طرح افزایش سبوس اکسترود شده به آرد را افزایش فیبر در نان برای سلامتی جامعه دانست.

وی با بیان اینکه اگر طرح مورد نظر در مقیاس آزمایشگاهی نتیجه مثبتی را بدهد، شاهد اجرای این طرح در نان صنعتی هم خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، دکتر جواد سخدری، مدیر مرکز نوآوری و تجاری سازی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: توسعه فناوری بومی مهمترین عامل تولید ثروت و خوداتکایی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه تجاری سازی محصولات یکی از ماموریتهای اصلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی است، ادامه داد: افزایش سبوس اکسترود شده یکی از اقدامات این نهاد در راستای تجاری سازی محصولات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha