• یکشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93111910648

تسریع در کشف داروها با ربات دانشمند حوا

یک ربات دانشمند دارای هوش مصنوعی توسط دانشمندان ابداع شده که که از ویژگی‌های ضد سرطان برخوردار بوده و می‌تواند در مبارزه علیه مالاریا نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، ربات دانشمند حوا (EVE) می‌تواند اکتشافات دارو را سریعتر و بسیار ارزانتر کند.

دانشمندان رباتیک می‌توانند بطور خودکار به ایجاد و آزمایش فرضیه‌هایی برای توضیح مشاهدات، انجام آزمایش با استفاده از آزمایشگاه رباتیک، تفسیر نتایج برای اصلاح فرضیه خود و سپس تکرار این چرخه بپردازند.

در سال 2009 ربات دانشمند ادم (Adam) که توسط محققان دانشگاه های آبریستویث و کمبریج طراحی شده بود، به اولین ماشینی تبدیل شد که بطور مستقل دانش علمی جدید را کشف می‌کرد.

همان تیم اکنون ربات حوا (Eve) را با هزینه یک میلیون دلار در دانشگاه منچستر با هدف تسریع فرآیند کشف دارو و اقتصادی‌تر کردن آن ساخته‌اند.

به گفته محققان، حوا از هوش مصنوعی خود برای یادگیری از موفقیت‌های اولیه در غربالگری‌های خود استفاده کرده و ترکیباتی را انتخاب می‌کند که از احتمال فعال شدن بیشتر در برابر هدف دارویی منتخب برخوردار است.

در این فناوری از یک سیستم غربالگری هوشمند مبتنی بر مخمر مهندسی‌شده استفاده شده است که به حوا اجازه می‌دهد ترکیباتی را که برای سلول‌ها سمی هستند، جدا کرده و آن‌هایی را انتخاب کند که فعالیت پروتئین انگل را متوقف کرده و به پروتئین‌های انسانی صدمه نمی‌زنند.