• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93112613935
  • خبرنگار : 71456

ساخت ربات آتش‌نشان برای خاموش‌کردن حریق بر روی کشتی‌

ساخت ربات آتش‌نشان برای خاموش‌کردن حریق بر روی کشتی‌

محققان نیروی دریایی آمریکا ربات آتش‌نشان موسوم به SAFFiR طراحی کرده‌اند که می‌تواند برای عملیات اطفای حریق بر روی کشتی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

محققان نیروی دریایی آمریکا ربات آتش‌نشان موسوم به SAFFiR طراحی کرده‌اند که می‌تواند برای عملیات اطفای حریق بر روی کشتی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، آتش‌سوزی در دریا، یکی از کابوس‌های وحشتناک دریانوردان است و زمانی که این موضوع در کشتی‌های جنگی رخ می‌دهد، وضعیت بسیار بغرنج‌تر خواهد بود.

در یک کشتی غیرنظامی، وقوع آتش‌سوزی به معنای نجات جان مسافران و انتقال آن‌ها به قایق‌های نجات است، اما مقابله با این رخداد در کشتی‌های نظامی به معنای جلوگیری از گسترش آن به سایر نقاط بخصوص مناطق حساس کشتی است.

آخرین سامانه ارائه‌شده توسط نیروی دریایی آمریکا، ربات آتش‌نشان SAFFiR نام دارد؛ این ربات انسان‌نمای دو پا با ارتفاع 178 سانتی‌متر و وزن 64.8 کیلوگرم، در فضاهای پیچیده و تنگ و همچنین بر روی سطوح ناهموار و دارای مانع، قادر به عملکرد مطلوب است.

ربات SAFFiR قادر به حفظ تعادل خود بر روی هر نوع سطح بی‌ثباتی است، این در حالی است که انجام چنین عملی برای ربات‌های دو پا بی‌نهایت دشوار است.

هدف از ارائه سامانه‌ جدید، مبارزه با آتش و کنترل آسیب‌های وارده ناشی از آن اعلام شده است؛ این ربات از تصویربرداری حرارتی برای مکان‌یابی و شناسایی آتش استفاده می‌کند و همچنین از لیدار و حسگرهای ویژه برای نقشه‌برداری از نواحی و دیدن از میان دود بهره می‌برد.

ربات آتش‌نشان قادر به مهار آتش‌سوزی به صورت خودکار است، اما نمونه کنونی در حال حاضر از راه دور کنترل می‌شود؛ ربات برای عملکرد بصورت خودکار، دستورات لازم را از ملوانان و تیم کنترل دریافت خواهد کرد.

نمونه اولیه ربات آتش‌نشان SAFFiR بر روی کشتی آموزشی Shadwell نیروی دریایی در حال طی کردن مراحل آزمایش است.

گام بعدی، ارائه طراحی پیشرفته‌تری از این ربات با خودمختاری بیشتر و همچنین هوش، ارتباطات، سرعت و عمر بهتر باتری است.

جزئیات این فناوری در نمایشگاه علم و فناوری آینده نیروی دریایی ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha