• سه‌شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93121911334

بهبود عملکرد حسی‌-حرکتی سالمندان و کارگران با اسکلت خارجی جدید

بهبود عملکرد حسی‌-حرکتی سالمندان و کارگران با اسکلت خارجی جدید

تیمی از دانشمندان ژاپنی و آمریکایی نوعی اسکلت خارجی ساخته‌اند که فاقد موتورهای الکترونیکی، باتری‌های سنگین و عملگرهای پنوماتیک است.

تیمی از دانشمندان ژاپنی و آمریکایی نوعی اسکلت خارجی ساخته‌اند که فاقد موتورهای الکترونیکی، باتری‌های سنگین و عملگرهای پنوماتیک است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، لباس ارتقای حسی حرکتی (SEnS) یک جلیقه نرم برای نیم‌تنه بالایی است که از الیاف منعطف ساخته شده و عملکردهای حسی‌حرکتی را با کاهش وزن روی ماهیچه اندام بالایی ارتقا می‌بخشد.

هدف از ساخت SEnS، تولید یک اسکلت خارجی نرم، سبک و ارزان بوده که به راحتی پوشیده شود و نگهداری از آن نیز راحت باشد. اگرچه اسکلت‌های خارجی خشن مانند Fortis، XOS 2 و HULC می‌توانند به افراد در حمل بارهای عظیم کمک کنند، SEnS با هدف ارتقای عملکرد حسی‌حرکتی کاربران با کاهش بار ماهیچه‌ها در نقاط خاص طراحی شده است.

محققان دانشگاه هیروشیما، دانشگاه هوکایدو، شرکت فناوری‌های حمایتی هوشمند و موسسه فناوری جورجیا (GIT)، حرکت ماهیچه انسان را با استفاده از رایانه محاسبه کرده و نقطه ماکسیمم عملکرد حسی‌حرکتی انسان را سنجیدند. به گفته آن‌ها، اسکلت خارجی SEnS برای ارتقای این عملکرد در زمان استفاده طراحی شده است.

این محققان همچنین چگونگی تاثیرگذاری تفاوت در فعالسازی داوطلبانه عضلات را بر قابلیت درک نیروی فرد بررسی کرده و دریافتند، زمانی که SEnS برای کاهش بار ماهیچه مورد استفاده قرار می‌گرفت، قابلیت حسی‌-حرکتی کلی فرد ارتقا پیدا می‌کرد.

محققان امیدوارند تولید این اسکلت خارجی بتواند به ارتقای کیفیت زندگی افراد مسن و کسانی که در شرایط سخت کار می‌کنند، کمک کند. برنامه‌های آینده دانشمندان، شامل طراحی اسکلت‌های خارجی سفارشی است که هر حرکت ماهیچه را با استفاده از این روش محاسبه می‌کند.

جزئیات این فناوری در مجموعه مقالات پنجمین نشست بین‌المللی بشر افزوده (Augmented Human International Conference) منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha