• پنجشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94023118463

در چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان شد

در عصر طلایی فرهنگ و تمدن اسلامی، اسلام خود عامل ظهور نخبگان است

یک عضو هیات علمی گروه تاریخ و مدیر اجتماعی دانشگاه اراک اظهار داشت : در عصر طلایی فرهنگ و تمدن اسلامی ،اسلام به عنوان ایدئولوژی حاکم بر جامعه، خود عامل ظهور نخبگان است

یک عضو هیات علمی گروه تاریخ و مدیر اجتماعی دانشگاه اراک اظهار داشت : در عصر طلایی فرهنگ و تمدن اسلامی ،اسلام به عنوان ایدئولوژی حاکم بر جامعه، خود عامل ظهور نخبگان است

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، امامعلی شعبانی در چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،گفت: قرون سوم تا ششم هجری قمری در تاریخ تمدن اسلامی، که به عصر طلایی آن شهرت دارد، رشد و تعالی تمدنی-فرهنگی محیرالعقولی را در عرصه‌های مختلف شاهد بوده است. در این میان ظهور نخبگان علمی در جای جای جهان اسلام -با اختراعات و نوآوری‌های علمی- تاریخ این دوره را برای همیشه ممتاز ساخته است.

وی با طرح این پرسش که نسبت اسلام با این رشد علمی چگونه ‌است؟ ادامه داد :یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که آموزه‌های اسلام با گفتمان‌سازی و اصالت‌بخشی به منابع شناختی و گزاره‌های علمی -در کنار جامعه و حکومت تمدن‌ساز- عامل اصلی حرکت علمی و ظهور نخبگان در این دوره بوده است.

این استاد دانشگاه که با موضوع اسلام و ظهور نخبگان علمی در عصر طلایی فرهنگ و تمدن اسلامی در این کنفرانس سخنرانی می کرد ، در ادامه سخنان خود تاکید کرد :اسلام به عنوان ایدئولوژی حاکم بر جامعه، هم خود عامل ظهور نخبگان است و هم زمینه‌ساز عوامل مهم دیگری چون عقل‌گرایی، تساهل و تسامحِ مذهبی و ایجاد جرأت و جسارت در نقد و ایده‌پردازی که در نهایت به رشد علمی و ظهور نخبگان در سده‌های سوم تا ششم هجری منتهی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha