• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 94072616997
  • منبع : نمایندگی مازندران

بگذارید "اسپهبد خورشید" جان بگیرد

بگذارید "اسپهبد خورشید" جان بگیرد

ایسنا/مازندران غار افسانه‌ای و کم‌نظیر "اسپبهد خورشید" در زیر ستم سودجودیان و کم‌توجهی مسئولان نیازمند حمایت است.

غار افسانه‌ای و کم‌نظیر "اسپبهد خورشید" در زیر ستم سودجودیان و کم‌توجهی مسئولان نیازمند حمایت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، پس از اعتراض حامیان میراث فرهنگی و نهادهای غیر دولتی در رسانه‌های مجازی، مبنی بر تخریب غار باستانی اسپهبد خورشید در سوادکوه توسط یک شرکت برداشت شن و ماسه، جلسه‌ای با حضور مدیر کل صنعت، معدن و تجارت مازندران و مدیرکل راه و شهرسازی استان در دفتر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران تشکیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این جلسه گفت: در بخش تبلیغات برای اسپهبد خورشید کاری انجام نداده‌ایم اما بیش از این نباید فرصت‌سوزی کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه در اولین فرصت باید غار اسپهبد را از آلودگی بصری خارج کرد، گفت: از مدیرکل راه و شهرسازی مازندران می‌خواهیم در بخش حریم راه‌های منتهی به اسپهبد، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران هم درخواست کرد درباره تعطیلی معادن فلورین و شن و ماسه در زیر پای این غار اقدام فوری صورت گیرد.

نمی‌خواهیم اسپهبد بیش از این مورد جراحی قرار گیرد

احمد باوند -پژوهشگر سوادکوهی- نیز در این جلسه با بیان اینکه اسپهبد یک اثر طبیعی و تاریخی است، یعنی از دو منظر باید به آن نگاه کرد، افزود: طاق این غار جزء بزرگ‌ترین طاق‌های طبیعی است، از طرف دیگر به دلیل وجود سازه‌های معماری که در دل غار و طاق بنا شده، جزء میراث تاریخی است و کمتر اثری در ایران چنین قابلیتی را دارا است.

وی با ارائه چند عکس به عوامل تخریب غار اشاره و اظهار کرد: وجود معادن فلورین در بالا دست غار با آن انفجارهای سرسام‌آور، وجود معدن شن و ماسه در پایین دست و عرصه حریم غار، وجود میدان تیر پادگان آموزش دواب، حفاری‌های غیرمجاز و نبود تابلوهای راهنمای گردشگری در سوادکوه از گدوک تا هفت تن (برای نمونه تابلوی اسپهبد در جایی غیر کارشناسانه نصب شد) از جمله عامل‌های اساسی تخریب این غار ارزشمند است.

باوند با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم اسپهبد بیش از این مورد جراحی قرار گیرد، گفت: خواسته زیادی نداریم اما اخیرا شاهدیم زیر غار کیجا کرچال هم معادن در حال بهره‌برداری‌اند.

پس از توضیحات این پژوهشگر سوادکوهی، بزرگ‌نیا از او خواست به کمک تعدادی دیگر از محققان مسیر نصب تابلو را شناسایی و به میراث فرهنگی اعلام کنند تا نسبت به تغییر محل تابلو و نصب تابلوهای جدید اقدام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز تصریح کرد: بارها از علاقه‌ام به حفظ میراث و تاریخ گفتم و معتقدم معادن جایگزین دارد، ولی میراث ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha