• چهارشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 94080602939
  • منبع : نمایندگی البرز

قطره‌هایی که زندگی می‌بخشند

قطره‌هایی که زندگی می‌بخشند

ایسنا/البرز از 16 سالگی تاکنون که شصتمین بهار زندگیش را سپری می‌کند بیش از 130 بار خون اهدا کرده است.

از 16 سالگی تاکنون که شصتمین بهار زندگیش را سپری می‌کند بیش از 130 بار خون اهدا کرده است.

می‌گوید هربارکه خون اهدا می‌کند بیشتر از این که جسمش سبک شود روحش به پرواز در می‌آید. می‌داند با پایان ششمین دهه از زندگی‌اش دیگر نمی‌تواند به عنوان یک اهداکننده به پایگاه انتقال خون مراجعه کند ولی به عنوان یک اهدای کننده مستمر سرش را بالا می‌گیرد از داشتن کارت نقره‌ای اهدای خون به خود می‌بالد.

اولین‌بار در یکی از شهرهای استان زنجان برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه کرده است. از آن زمان تاکنون هر سه ماه یک بار برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه کرده تا شاید بتواند جان بیمارانی که نیازمند دریافت خون سالم هستند را نجات دهد.

عیثی غیاثوند، اهدا کننده مستمر خون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، اظهار کرد: شاید اهدای خون کار ساده‌ای باشد ولی هرکس درحد توان و وسع خود باید به هموطنان خود کمک کند. بدون شک اگر همه شهروندان نسبت به هم احساس مسئولیت کنند و از یاد نبرند که ممکن است روزی خودشان هم به خون نیاز پیدا کنند، آمار اهدای خون در کشور بیشتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

این دارنده کارت نقره‌ای اهدای خون اضافه کرد: کسانی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند از جسم سالم‌تری در مقایسه با سایر افراد برخوردار هستند، علاوه براین، اهدای خون حس نوع دوستی و ایثار را در افراد تقویت می‌کند و باعث می‌شود روح انسان آرامش بیشتری داشته باشد.

حسین حسینی، مدیر کل انتقال خون استان البرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در هر سه ثانیه، یک بیمار احتیاج به خون یا فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند. هر کیسه خون می‌تواند در مواقع ضروری جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و از پاشیدگی کانون سه خانواده و داغدار شدن اعضای آن جلوگیری کند.

وی ادامه داد: از هر سه نفر یک نفر در طول زندگی خون حتما به دریافت خون نیاز پیدا می‌کند، بنابراین باید به این فکر کرد که ممکن است یکی از آن سه نفر خود ما باشیم‌.

وجود بیش از 15 هزار اهداکننده مستمر در البرز

این مسئول در ادامه به تعداد اهدا کنندگان مستمر خون در استان اشاره کرد و گفت: بیش از 15 هزار نفر در استان البرز به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند. اهدا کنندگان مستمر کسانی هستند که در هر سال حداقل دو بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده و موفق به اهدای خون می‌شوند.

حسینی افزود: خون اهدا کنندگان مستمر جزء سالم‌ترین خون‌ها است بنابراین انتقال خون استان البرز تلاش دارد با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ویژه تعداد اهداءکنندگان مستمر خون را افزایش دهد. سازمان انتقال خون به اهداکنندگان مستمر توجه ویژه‌ای دارد. اهدا کنندگان مستمر به سبب رعایت استانداردهای لازم اهدای خون، جایگاه ویژه‌ای در سازمان انتقال خون دارند.

این مسئول گفت: افرادی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند بدنشان در شرایط بحرانی از جمله تصادفات رانندگی مقاومتر است، چراکه سیستم ایمنی بدن آنها به از دست دادن بخشی از خون عادت دارد.

هر فرد سالم از18 تا 60 سالگی می‌تواند خون اهدا کند

حسینی بیان کرد: یک فرد به طور تقریبی می‌تواند از 18 سالگی اهدای خون را آغاز و این روند را تا سن60 سالگی ادامه دهد. برخی تصور می‌کنند با اهدای خون سلامت جسمی آنها به خطر می‌افتد و سیستم عمومی بدنشان دچار ضعف می شود اما این تصور در مورد90 درصد افراد اشتباه است.

این مسئول ضمن تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه گفت: فرهنگ اهدای خون باید از دوران کودکی و از مدارس در میان افراد نهادینه شود. ترویج فرهنگ اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت باید در میان مردم به صورت جدی پیگیری شود. اهداکنندگان نباید تنها به منظور حفظ و ارتقا سلامت خود به این عمل انسان‌دوستانه اقدام کنند بلکه باید همواره سلامتی هم‌نوعان خود را نیز مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: بدون شک با توسعه این افکار در جامعه روحیه نشاط معنوی بین مردم و اقشار مختلف افزایش می‌یابد.

اهدا کنندگان البرزی 95 درصد نیاز مراکز درمانی استان را تامین می‌کنند

حسینی با اشاره به این که اهداکنندگان البرزی بیش از 95 درصد نیاز به خون و فراورده‌های خونی مراکز درمانی استان را تامین می‌کنند، گفت: خوشبختانه اهداکنندگان البرزی 95 درصد نیاز موجود در خصوص خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی استان را تامین می‌کنند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. هم اکنون چهار پایگاه ثابت اهدای خون در استان فعال است که سه مورد از آنها در کرج و یک مرکز نیز در فردیس فعالیت دارد.

گزارش از المیرا اگیر، خبرنگار ایسنای منطقه البرز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha