• شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94080904935

در نشست کمیسیون ملی یونسکو در ایران مطرح شد

سرنوشت دریاچه ارومیه در کمین خلیج گرگان

چهار موضوع محوری در حوزه دریا در سومین نشست کمیته ملی اقیانوس شناسی کمیسیون ملی یونسکو ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چهار موضوع محوری در حوزه دریا در سومین نشست کمیته ملی اقیانوس شناسی کمیسیون ملی یونسکو ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در سومین نشست از شانزدهمین دوره کمیته ملی اقیانوس شناسی کمیسیون ملی یونسکو در ایران که با حضور اعضای این کمیته و در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، موضوع مشارکت در برگزاری سومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس، تشکیل کارگروه بزرگداشت روز جهانی اقیانوس و دریا، پیش نویس برنامه پیشنهادی راهبردی کمیته ملی اقیانوس شناسی و پیگیری موضوع اقدامات ارگان‌ها در ارتباط با نجات خلیج گرگان با توجه به کاهش تراز آب دریای خزر و پیگیری استفاده از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه فرهنگ دریایی و اقیانوسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) نکاتی را راجع به برنامه‌ها و اهداف پیش رو در کمیته ملی اقیانوس شناسی بیان کرد.

وی پیشنهاد تشکیل کارگروهی با مشارکت این کمیته جهت بررسی طرح جامع مطالعاتی درباره خلیج گرگان در ابعاد زمین شناسی، رسوب شناسی، زیست محیطی و همچنین تغییرات تراز آب و شیلات را مطرح کرد و پس از توافق اعضای کمیته ملی اقیانوس شناسی کمیسیون ملی یونسکو مقرر شد تا در جلسات آتی، این کمیته گزارش‌های خود را در این زمینه‌ها ارائه کند.

حاجی زاده ذاکر با اشاره به برگزاری با شکوه روز جهانی اقیانوس در اردیبهشت 94، تشکیل کارگروهی در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و گسترده‌تر این رویداد را مطرح کرد و معرفی اهمیت دریا و لزوم توجه به سیاست گذاری و بهره برداری مناسب و حفظ محیط زیست دریایی در سراسر کشور را خواستار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست مقرر شد که این کارگروه، در برنامه­ ریزی و سیاست­گذاری برای سایر مناسبت‌ها و بزرگداشت‌های دریایی از جمله هفته ملی دریانوردی، روز جهانی محیط زیست و... که در طول سال برگزار می‌شود، همکاری کند.

مهندس لایقی، رئیس مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی ایران نیز در این نشست از برگزاری سومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس از تاریخ 8 اسفند 94 به مدت دو روز در هتل المپیک تهران خبر داد و گفت: برای حضور در این کنفرانس، از شخصیت‌های بین المللی در زمینه اقیانوس شناسی دعوت شده است.

وی همچنین اضافه کرد: برای حضور در سومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس از کارشناسان IOC، JCOMM و کشورهای اقیانوس هند که در زمینه دریا صاحب نظر هستند، دعوت به عمل آمده است.

وی با بیان این که مهلت ارسال مقالات تا پایان آبان ماه تمدید شده است، افزود: در این کنفرانس از پژوهشگران، استادان و دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد مقاله پذیرفته می‌شود. این افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه ICPGO.irimo.ir از جزئیات مربوط به این همایش مطلع شوند.

در ادامه این نشست، دکتر مهین گزانی، رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو نیز با تأکید بر این که این کارگروه باید مجری برنامه‌ریزی‌های اجرایی هدف‌دار کمیته ملی اقیانوس شناسی باشد، اظهار کرد: در حال حاضر به صورت نمادین مناسبت‌هایی با عناوین «روز جهانی اقیانوس و دریا» و «روز جهانی محیط زیست» در تقویم دنیا وجود دارد. در شرایط فعلی که شاهد حرکت‌های بسیار خوبی در حوزه دیپلماسی هستیم؛ این کارگروه می‌تواند طرح «روز محیط زیست دریایی» را بررسی کند و مناسبتی با عنوان «روز جهانی محیط زیست دریایی» را به یونسکو و سازمان ملل پیشنهاد کند.

همچنین دکتر عبدالعلی شرقی، دبیر اتحادیه دانشگاه‌های ساحلی و دریایی با اشاره به تدوین پیش نویس برنامه پیشنهادی راهبردی کمیته ملی اقیانوس شناسی و با بیان این که در سال جاری به جای یک برنامه دو سالانه، یک برنامه راهبردی تهیه شده است، اظهار کرد: این برنامه راهبردی بر اساس برنامه‌های کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی در ارتباط با مسائل دریاها و اقیانوس‌ها تهیه شده است.

در بخش دیگری از این نشست، مهندس نعمتی رئیس اداره طرح‌های زیربنایی مهندسی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، به ارائه گزارشی در مورد پیگیری‌های انجام شده در خصوص نجات خلیج گرگان در سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت.

وی با بیان این که تغییرات تراز دریای خزر همواره چالشی جدی برای استان‌های شمالی کشور و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود، قطع شدن ارتباط خلیج گرگان با بدنه اصلی دریای خزر را از عوامل کاهش تراز آب این خلیج عنوان کرد و گفت: از آنجایی که نسبت میزان تبخیر یا ورود‌ی­‌های خلیج با بارش برابر نیست و بارش در ورودی رودخانه‌ها نمی‌توانند میزان آبی را که بر اثر تبخیر از دست می‌رود، جبران کنند؛ لذا چنانچه این روند ادامه پیدا کند این خلیج به سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار خواهد شد. تنها کانالی که در شمال شرق خلیج گرگان وجود دارد نیز ممکن است بسته شود.

مهندس نعمتی با بیان این که اگر شمال شرق خلیج گرگان بسته شود، پس از سه سال با معضلی شبیه معضل دریاچه ارومیه مواجه خواهیم شد، به ارائه راهکارهایی برای حل مشکل خلیج گرگان پرداخت و گفت: کانال «خوزینی» را که دارای عمقی بسیار کم و در حد نیم تا یک متر است، می‌توان با همکاری همه جانبه اعضای کمیته ملی اقیانوس شناسی در تامین هزینه‌ها، لایروبی کرد.

نعمتی همچنین ساخت سازه‌های فیزیکی جهت حفظ عمق مطلوب این کانال و احداث کانالی جدید از سمت شمال غرب خلیج گرگان جهت ایجاد نوعی گردش در خلیج را از جمله دیگر راهکارهای موجود برای حل مشکل خلیج گرگان عنوان کرد.

در پایان این نشست نیز موضوع استفاده از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه فرهنگ دریایی و اقیانوسی مطرح و مقرر شد موضوع توسط اعضا، پیگیری و بررسی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha