• دوشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۶:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 94111207276
  • منبع : نمایندگی زنجان

مراقب گریزپاهای اطراف‌مان باشیم

مراقب گریزپاهای اطراف‌مان باشیم

ایسنا/زنجان یک روان‌شناس گفت: عزت‌نفس انسان‌های گریزپا، به رها بودن‌شان وابسته است و متأسفانه افرادی با این خصلت، به‌شدت شخصیت نمایشی دارند.

یک روان‌شناس گفت: عزت‌نفس انسان‌های گریزپا، به رها بودن‌شان وابسته است و متأسفانه افرادی با این خصلت، به‌شدت شخصیت نمایشی دارند.

«زهرا شهبازی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دلنشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: برخی افراد که در علم روانشناسی به آن‌ها «گریزپا» می‌گویند تمایلی به تعهد تمام و کمال با کسی نداشته و ترجیح می‌دهند از نظر عاطفی یک‌جا بند نشوند. در واقع این قشر، هیچ‌گاه در پاسخ به پرسش‌های دیگران جواب‌های رک و صریح نمی‌دهند و بیشتر اوقات به حقیقت و کنه مسائل پیش‌آمده اعتراف نمی‌کنند.

این روان‌شناس ادامه داد: متأسفانه افراد گریزپا برخلاف آن‌چه در ظاهر نشان می‌دهند اغلب بیش از یک رابطه عاطفی را در آن واحد برقرار کرده و به هر کدام تنها یک بخش از شخصیت واقعی خود را نشان می‌دهند، چون اگر زمانی احساس کنند یکی از این روابط سود چندانی برایشان ندارد به‌راحتی دل کنده و روی سایر روابطشان حساب باز می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که گریزپاها بر لبه تیغ زندگی می‌کنند، تصریح کرد: زندگی و امور روزمره برای این افراد حکم بازی قایم موشک را دارد. به‌عبارتی، از آن‌چه در اطرافشان رخ می‌دهد لذت می‌برند و اصلاً برایشان مهم نیست که ممکن است به کسی آسیب روحی وارد کنند. در واقع انسان‌های گریزپا هیچ‌گاه در روابط خود از دل و جان مایه نمی‌گذارند و به زبان عامیانه به طرف مقابلشان نمی‌چسبند. تخصص آن‌ها بازی با کلمات است و همیشه نصفه و نیمه حرف می‌زنند.

شهبازی افزود: افرادی با شخصیت‌های نمایشی و فراری، در سربسته صحبت کردن استادند. در عوض در برابر اطرافیان مهربان و صادقشان نوعی رابطه انگل‌صفتی برقرار می‌کنند و تا جایی که طرف مقابل از روی صداقت و سادگی به آن‌ها خدمات می‌دهد این رابطه را حفظ می‌کنند، چون بی‌هدف و خوش‌گذران بوده و قربانی کردن اطرافیانشان را خوب بلدند.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: متأسفانه افراد گریزپا چرب‌زبان و در ظاهر بسیار مهربان‌اند. از همین‌رو، شناخت این قشر نیاز به فاصله گرفتن از احساس و رویکردی منطق دارد. در واقع، همه ما باید خوب به اطرافیانمان نگاه کنیم و ببینیم آیا کسی که بیشتر وقتمان را با او می‌گذرانیم برای خودش برنامه و هدفی دارد؟ آیا از ثبات عاطفی و قید و بند بهره‌مند است؟ و آیا محبتی که در حقش روا می‌داریم را جبران می‌کند؟

شهبازی تصریح کرد: مردان و زنان گریزپا از هر تعهدی در زمینه شغلی و شخصی می‌هراسند و به‌شدت تمایل دارند که آزادی‌شان را حفظ کنند. در واقعاً این قبیل اشخاص می‌توانند به‌راحتی و در یک چشم به‌هم زدن، زیر همه قول و قرارهای شخصی و اجتماعی‌شان بزنند و چند روز بعد باز هم نقش انسان‌های بامسئولیت و وفادار را ایفا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha