• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 94121006405
  • منبع : نمایندگی زنجان

‌برای قطع ارتباط با اطرافیان‌تان، چشم ‌و هم‌چشمی کنید

‌برای قطع ارتباط با اطرافیان‌تان، چشم ‌و هم‌چشمی کنید

ایسنا/زنجان یک روانشناس گفت: چشم و هم‌چشمی به جد موجب قطع ارتباط با خویشاوندان و اطرافیانی می‌شود که برای‌مان عزیز هستند.

یک روانشناس گفت: چشم و هم‌چشمی به جد موجب قطع ارتباط با خویشاوندان و اطرافیانی می‌شود که برای‌مان عزیز هستند.

«پریسا حسین‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: متأسفانه امروزه مقوله خانمان‌برانداز چشم و هم‌چشمی در حال رواج روزافزون است و نقش پررنگی در کاهش صله رحم، دلخوری خویشاوندان از یکدیگر و حتی تیره شدن روابط زناشویی ایفا می‌کند. این در حالی است که زنان، بسیار بیشتر از مردان به چشم و هم‌چشمی اصرار می‌ورزند و برخی نیز اهمیتی به عواقب استمرار این بی‌اخلاقی نمی‌دهند.

این روانشناس ادامه داد: مقایسه منفی و رقابت ناسالم، عامل اصلی چشم و هم‌چشمی محسوب می‌شود. در واقع، وقتی شرایط زندگی و وضعیت مالی خود را بدون در نظر گرفتن سطح درآمد همسرمان، با شرایط زندگی افراد متمول مقایسه کرده و با تن دادن به هر سختی‌ای، پا به پای آن‌ها حرکت می‌کنیم، چیزی جز سرخوردگی و پسرفت عایدمان نمی‌شود. البته این موضوع فخرفروشی افراد متمول را توجیه نمی‌کند و اخلاق‌مداری حکم می‌کند که داشته‌های‌مان را به رخ یکدیگر نکشیم.

وی افزود: بر اساس تحقیقات، مردها کلی‌نگرتر از زنان هستند و شاید علت گرایش بیشتر زنان به چشم و هم‌چشمی همین باشد. علاوه‌بر این، متأسفانه برخی زنان کوچک‌ترین توجهی به داشته‌های مادی و معنوی زندگی خود ندارند و تنها نداشته‌هایشان را با غرولند بر سر همسرشان می‌کوبند. از همین‌رو، نه تنها استحکام روابط زناشویی را دچار تزلزل می‌کنند، بلکه به استمرار بحث و جدل دامن زده و هیچ لذتی از زندگی مشترک نمی‌برند.

حسین‌زاده تصریح کرد: مردان به‌طور عمده از موضوعی که آزارشان می‌دهد فرار می‌کنند. از همین‌رو، وقتی مدام از جانب همسرشان شاهد قیاس خود با سایرین باشند، دچار فشار کاری و روانی شده و به مرور از رفت و آمد با خویشاوندان امتناع می‌کنند، چون حفظ آرامش خانواده را به صله‌رحم ترجیح می‌دهند و شاید همین موضوع به مرور موجب انزوای آن‌ها شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بهتر است به جای فکر کردن به نداشته‌های‌مان و حسرت کشیدن، به داشته‌های خود بیندیشیم و شاکر باشیم. در واقع، ما تنها با اتکا به نعماتی که در دست داریم، می‌توانیم برای پیشرفت در روزهای آتی برنامه‌ریزی اصولی کرده و آرامش‌مان را نیز حفظ کنیم. هم‌چنین، درک شرایط مالی همسر و کاهش سطح توقعات، تأثیر شگرفی در افزایش صمیمت و بهبود روابط زناشویی دارد.

وی یادآور شد: کاش همگی می‌توانستیم چشم و هم‌چشمی را برای مسایل معنوی به کار ببندیم و با مشاهده خصوصیات اخلاقی مثبت در دیگران، سعی کنیم که این خصایص را در خود تقویت کرده و از حسادت، کینه، خشم و دو رویی بپرهیزیم، چون چشم و هم‌چشمی تنها در این صورت ارزشمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha