• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95012812180
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک اثر ملی زیر لودرهای شهرداری ستاره دار شد!

یک اثر ملی زیر لودرهای شهرداری ستاره دار شد!

ایسنا/اصفهان "همه آثار تاریخی در طرح تفضیلی شهر اصفهان ستاره دار هستند، اما در خصوص حمام حاج کاظم بر اساس نقشه‌های موجود بنای ستاره داری مشخص نبوده است و در طرح تفضیلی این حمام را در نظر نگرفته بودند."

"همه آثار تاریخی در طرح تفضیلی شهر اصفهان ستاره دار هستند، اما در خصوص حمام حاج کاظم بر اساس نقشه‌های موجود بنای ستاره داری مشخص نبوده است و در طرح تفضیلی این حمام را در نظر نگرفته بودند."

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، 10 سال پس از تخریب حمام خسروآقا سال گذشته حمام تاریخی حاج کاظم که سال 1387 به ثبت ملی رسیده بود توسط شهرداری تخریب شد و شهردار اصفهان عدم نشانه گذاری مکان حمام بر روی نقشه‌ها را دلیل تخریب آن عنوان کرد در حالی که حمام سه سال پیش از ابلاغ طرح تفضیلی شهر اصفهان به ثبت ملی رسیده بود.

خبر تخریب حمام تاریخی حاج کاظم در حالی مطرح شد که پیش از آن شهرداری اصفهان تفاهم نامه‌ای برای بازسازی حمام خسرو آقا با اداره کل میراث فرهنگی امضا کرده‌است! تخریب ‌های شبانه بناهای تاریخی توسط شهرداری‌ها بی سابقه نیست اما سئوال اینجاست چند بنای تاریخی دیگر روی نقشه‌های شهردار میراث دوست اصفهان ستاره دار نیستند؟!

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان گفت: در طرح تفضیلی شهر اصفهان که نقشه های آن در اختیار ارگان های مختلف از جمله شهرداری قرار می‌گیرد عموما مکان‌های مهم و تاریخی توسط ستاره‌هایی مشخص است که معین می‌کند در کدام مناطق اصفهان چگونه مجوزهایی لازم است. این نقشه‌ها توسط دبیرخانه کمیسیون ماده 5 اداره کل راه و شهرسازی در اختیار ارگان‌ها قرار می‌گیرد.

فریدون الهیاری ادامه داد: اساسا در خصوص تخریب‌های اینگونه نباید مبنا را بر روی ستاره دار بودن موقعیت یک بنا بر روی نقشه‌ها گذاشت زیرا گاهی طرح تفضیلی ابلاغ می‌شود و پس از آن آثاری به ثبت ملی می‌رسد که قطعا در طرح تفضیلی مشخص نشده است.

وی افزود: موضوعی که باید مدنظر ارگان‌های اصفهان به خصوص شهرداری باشد این است که اصولا زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد حتما با ارزش و اهمیت بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: البته شهرداری و مدیریت شهری فعلی اصفهان افراد میراث دوستی هستند و پس از بررسی های متعدد در تلاش هستند که حمام حاج کاظم را به حالت اولیه بازگردانند و ملزم به این کار شده‌اند، البته هنوز عملیات بازسازی را شروع نکرده‌اند، اما بازسازی حتما صورت خواهد گرفت.

همچنین ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در این میان قطعا کوتاهی صورت گرفته است که چنین اثر ملی بر روی نقشه درست مشخص نشده است، اما این موضوع حداقل برای شهری مثل اصفهان روشن است که بسیاری از بناهای تاریخی شناسایی شده، اما ثبت نشده‌اند و در طول سال ممکن است به ثبت ملی برسند و این آثار قطعا بر روی نقشه های طرح تفضیلی مشخص نیست.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم عنوان کردن این موضوع که ستاره دار نبودن بنا موجب شده که ارزش تاریخی آن نادیده گرفته شود،درست است یا خیر؟ ادامه داد: شهرداری اصفهان در خصوص بازسازی این حمام وارد عمل شده و چون حمام موقوفه است، شهرداری باید مالکیت آن را کسب و سپس به بازسازی آن اقدام کند.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: البته اداره کل میراث فرهنگی به علت وظیفه ذاتی خود پس از تخریب، اقدامات حقوقی برای پیگیری چرایی تخریب این بنا انجام داده است و بر اساس قانون شهرداری باید خسارت را جبران کند و خوشبختانه شهرداری اصفهان در راستای جبران در حال برداشتن گام هایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha