• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 95020100435
  • منبع : نمایندگی قزوین

بام کاخ‌موزه‌ چهل‌ستون قزوین مرمت می‌شود

بام کاخ‌موزه‌ چهل‌ستون قزوین مرمت می‌شود

ایسنا/قزوین ‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین از ساماندهی و مرمت بام بنای تاریخی چهل‌ستون قزوین خبر داد.

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین از ساماندهی و مرمت بام بنای تاریخی چهل‌ستون قزوین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، محمدعلی حضرتی، ‌با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از آثار و بناهای تاریخی گفت: آثار باستانی هر کشور بخشی از پیشینه و هویت تاریخی مردم آن کشور به شمار می‌رود که با توجه به ارزش و اهمیت این آثار، تلاش جهت حفاظت، بهسازی و احیای آن‌ها و جلوگیری از تخریب و ایجاد شرایط مطلوب امری لازم و ضروری است.

وی، کاخ‌موزه چهل‌ستون یا عمارت کلاه‌فرنگی را از جمله آثار شاخص قزوین خواند و افزود: کاخ‌موزه چهل‌ستون یکی از زیباترین و ارزشمندترین آثار تاریخی و تنها کوشک به‌جای مانده از مجموعه‌ی کاخ‌های سلطنتی دوره‌ی شاه طهماسب صفوی در قزوین است که به لحاظ پیشینه‌ی تاریخی، نوع معماری و تزئینات به‌کاررفته در آن، همواره از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم شهر و گردشگران برخوردار است.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش آمار گردشگران و بازدیدکنندگان این بنای تاریخی، ساماندهی و بهسازی بخش‌هایی از بنا که در معرض آسیب‌های جدی‌تری قرار داشت، در دستور کار تیم فنی و کارشناسان مرمت این اداره کل قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در خصوص روند مرمت قسمت شیروانی کاخ‌موزه چهل‌ستون توضیح داد: در بامسازی عمارت کلاه‌فرنگی از تکنیک و روش‌های سنتی بام‌های شیروانی و شیب‌دار استفاده‌شده که در مرحله اول اجرای طرح مرمت و ساماندهی این بخش از بنا، قسمت‌های فرسوده و آسیب‌دیده برداشته‌شده و مابقی قسمت‌ها نیز ترمیم‌ شده است.

وی ادامه داد: پس از زیرسازی و تعویض برخی از خرپاهای چوبی و سطوح شیروانی، ساماندهی سیمای منظری شامل همرنگ‌سازی سطوح مختلف آن نیز صورت پذیرفت.

حضرتی در ادامه یادآور شد: امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم و مسئولان ذی‌ربط این بناهای ارزشمند حفظ و هویت و پیشینه تاریخی– فرهنگی کشور از خطر تخریب در امان مانده و غبار فراموشی به خود نگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین با اشاره به اینکه عمارت چهل‌ستون یا کلاه‌فرنگی یکی از آثار مهم دوره‌ی صفوی در قزوین است که در سال 1337 با شماره ثبت 389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است تصریح کرد: این بنا در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‎های سلطنتی روزگار شاه‌طهماسب است.

وی با بیان اینکه بنا، ساختمانی هشت‌گوش به مساحت تقریبی 500 مترمربع است که بر اساس نقشه یک معمار ترک در دو طبقه ساخته‌شده و در هر طبقه دارای تالارها و اتاق‌های کوچکی است، خاطرنشان کرد: نقاشی‌های دیواری طبقه اول نمونه‌ای از هنر نگارگری مکتب قزوین، دارای شهرت جهانی است‌.

حضرتی با اشاره به اینکه از این بنا هم‌اکنون به عنوان موزه خوشنویسی قزوین استفاده می‌شود، گفت: تالار بزرگ طبقه دوم با ارسی‌های پنج چشمه‌ای در چهار جهت اصلی به محوطه غلام گردش بالا می‌پیوندد که دارای سقف بلندی از خنچه پوش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha