• شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 95020401698
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

منتخب مردم بجنورد در مجلس:

تعدد قوانین، اقتصاد کشور را رانت‌پرور کرده است

تعدد قوانین، اقتصاد کشور را رانت‌پرور کرده است

ایسنا/خراسان شمالی منتخب مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: به علت وجود قوانین متعدد، اقتصاد کشور رانت‌پرور شده است.

منتخب مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: به علت وجود قوانین متعدد، اقتصاد کشور رانت‌پرور شده است.

علی قربانی با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم نظارت و قانون‌گذاری را بر عهده دارد، افزود: وجود قوانین متعدد موجب شده تا افراد برداشت‌های متعددی از آنها داشته باشند و به همین علت در سال‌های اخیر شاهد نارسایی‌هایی از جمله اختلاس‌هایی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قوانین باید کوتاه و مفید باشد، ادامه داد: اولین برنامه‌ای که در مجلس دنبال خواهیم کرد اصلاح قوانین در حوزه‌های محیط زیست، بانک‌ها، سرمایه‌گذاری و ... است.

وی با بیان اینکه اصلاح قوانین موانع تولید را به طور جدی پی‌یری خواهم کرد، توضیح داد: سرمایه‌گذاران ده‌ها نوع عوارض و نرخ‌های سود بالای بانکی را پرداخت می‌کنند و این امر سبب شده تا سرمایه‌گذاری برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد و از سوی دیگر بسیاری از آنان به بانک‌ها بدهکار باشند.

وی اظهار کرد: هم اکنون کاهش نرخ سود بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته، اما مقدار مورد نظر کافی نیست و باید افزایش یابد. از سوی دیگر باید دوره تنفس سرمایه‌گذاران طولانی‌تر شود و از سوی دیگر باید قوانینی برای صادرات کالاهای تولید شده اصلاح و یا به تصویب برسد.

قربانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی را می‌توان به سویی سوق داد که از طریق دانش بومی، مواد اولیه داخلی، تولیدات داخلی و صادرات آن را محقق کرد.

وی تصریح کرد: هنوز برخی از قوانینی در کشور اجرا می‌شوند که متعلق به دهه 40 و 50 است و باید این قوانین اصلاح شوند و از سوی دیگر باید در اجرای قوانین انعطاف‌پذیری به وجود آید.

وی با بیان اینکه باید قوانین شفاف و روشن باشد در غیر اینصورت سوء برداشت انجام خواهد شد، توضیح داد: به عنوان مثال در چند سال گذشته قانون تعاونی‌های اعتباری و تعاونی‌های مصرف شکل گرفت اما به دلیل شفاف نبودن آن قانون، سوء برداشت ایجاد و موسسات مالی و اعتباری شکل گرفت که هم اکنون پول و سود پول مردم سپرده‌گذاری شده در این موسسات در شهرهایی همچون مشهد و تهران استفاده می‌شود.

وی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان چه برنامه‌هایی را دنبال خواهید کرد، گفت: تصویب قانون مدیریت جدید روستایی در ایران را دنبال خواهم کرد که البته لایحه آن آماده و به مجلس ارسال شده که در راستای اجرای این قانون وضعیت مدیریت روستایی تعیین تکلیف می‌شود.

منتخب مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی روستاییان با منابع طبیعی به علت مشخص نبودن حریم مزارع دیم و مرتع است، افزود: اصلاح قانون منابع طبیعی را پیگیری خواهم کرد که این قانون از 50 سال گذشته هنوز به روز نشده است.

وی ادامه داد: افزایش یارانه بخش کشاورزی از دیگر مورادی است که باید پیگیری شود، چرا که هم اکنون کمتر از یک درصد یارانه به این بخش اعطا می‌شود و این درحالیست که در کشورهای توسعه یافته تا 40 درصد نیز یارانه به بخش کشاورزی اعطا شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی خراسان‌شمالی عدم ثبات مدیریت بوده است، بیان کرد: این امر موجب شده تا از توان نیروهای انسانی موجود در استان به خوبی استفاده نشود.

وی خاطرنشان کرد: خراسان‌شمالی از لحاظ وسعت از 14 استان و از نظر جمعیت از 17 استان وسیع‌تر است، اما از لحاظ شاخص‌های توسعه‌ای در رتبه آخر کشوری قرار دارد و هدف ما همفکری، همراهی و همکاری با تمامی دستگاه‌های استانی برای توسعه استان است.

قربانی در ادامه با تاکید بر اینکه در توافق برجام، رویکرد دفاع از منافع ملی کشور است، اظهار کرد: سیاست ما ارتقای توان دفاعی است و از آزمایش‌های دفاعی کشور حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha