• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95020603362
  • خبرنگار : 71429

در نشست بازنگری در مجازات اعدام مواد مخدر مطرح شد؛

عبدی: شیوه مقابله با موادمخدر در کشور غلط است

عبدی: شیوه مقابله با موادمخدر در کشور غلط است

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس معتقد است که شیوه مقابله ما در کشور با موادمخدر غلط است و جواب نمی دهد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس معتقد است که شیوه مقابله ما در کشور با موادمخدر غلط است و جواب نمی دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، ایرج عبدی در نشست بازنگری در مجازات اعدام مواد مخدر و امکان جایگزینی آن که در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت:‌ از سه منظر اعم از منظر بین‌المللی ، نگاه از دید ملی و نگاه از دید خانواده می‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم.

وی گفت: در حوزه بین‌المللی ما همسایه افغانستان هستیم. ما دلمان خوش است که نفت را برای اقتصاد می فروشیم و با این که با قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنیم ولی آقایان هر روز به بهانه اعدام‌ها ما را محکوم می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد از زندانیان کشور ما مربوط به مواد مخدر است، گفت:‌ در سطح ملی می بینیم که دستگاه قضایی با ازدحام پرونده در دادگاه‌ها و دادگستری‌ها مواجه است. ما درسطح ملی به صورت سفت و سخت با مقوله مواد مخدر مبارزه می‌کنیم ولی این مبارزه غلط است چرا که قانون مربوط به مواد مخدر ما غلط است.

وی با بیان اینکه ما در مرزها نیروی انتظامی را درگیر کردیم، شهید دادیم و در مرزها دیوار احداث کردیم که مواد مخدر وارد کشور نشود در عین حال نسبت به دسترسی به مواد مخدر در زندان‌ها انتقاد کرد و اظهار داشت: مبارزه ما در مقابله با موادمخدر غلط است و جواب نمی دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: قوانین اجتماعی ما در زمینه مواد مخدر ضعیف است و زمانی که افراد از طریق بلع مواد را استعمال می‌کنند نشان می‌دهد که قوانین در این زمینه ضعیف بوده است؛ هم‌چنین زمانی که بخیه کودکی را در اصفهان باز می‌کنند آن هم به دلیل پول، نشان می‌دهد که عملکردمان درست نیست و شیوه مبارزه ما باید در این زمینه علمی شود.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس یادآور شد: در زمینه مواد مخدر ، ما قاچاقچیان را نمی گیریم بلکه باربرها و قشر محروم جامعه را دستگیر می‌کنیم. بنابراین باید تجدید نظری در مورد قانون مربوط به مواد مخدر شود چرا که اعدام در حوزه مواد مخدر تاثیری نداشته و ندارد.

عبدی افزود:‌ طرحی را تحت عنوان بازنگری یا تعدیل جرایم مواد مخدر در مجلس داریم که بتوانیم اعدام این نوع از محکومان را به حبس ابد تغییر دهیم که امیدوارم این طرح در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان منتخب مردم تهران در مجلس دهم نیز در ادامه این نشست گفت: ما می‌توانیم مجازات اعدام مربوط به مواد مخدر را حذف کنیم و به جای آن از مجازات های بازدارنده استفاده کنیم.

کواکبیان گفت: حفظ مصلحت نظام اقتضا می‌کند که دولت در مواردی دخالت کرده و قواعد و مقرراتی را تنظیم کند. این موضوع که حکم سه گرم هروئین ، اعدام است چیزی نیست که از قبل در شرع اسلام تنظیم شده باشد بلکه آن چیزی است که تشخیص مصلحت نظام تصمیم آن را گرفته است. لذا بنده معتقدم که از لحاظ شریعت ، حمل کامیون کامیون هروئین را در جایی نداریم که حکم اش اعدام باشد.

وی افزود: بنابراین بحث در مورد مواد مخدر در شریعت نبوده بلکه دست بشر بوده است و قانونگذار آن را لحاظ کرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم آن را تصویب کرده است، بنابراین به راحتی می‌توان آن را حذف کرد و مجازات های بازدارنده به جای مجازات اعدام در مورد جرایم مربوط به مواد مخدر داشته باشیم.

کواکبیان تاکید کرد: ان شاء الله ما هم در مجلس دهم آن را عملیاتی می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha