• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95022112985
  • خبرنگار : 30057

معاون علمی رییس جمهور:

ورود بخش خصوصی به حوزه فضا ضروری است

ورود بخش خصوصی به حوزه فضا ضروری است

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که در حال حاضر دستگاه‌های مختلف مطلع نیستند که چه نوع فناوری‌هایی را از سازمان فضایی می‌توانند دریافت کنند، گفت: برای رسوخ فناوری‌های فضایی در جامعه نیاز است تا بخش خصوصی به آن وارد شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که در حال حاضر دستگاه‌های مختلف مطلع نیستند که چه نوع فناوری‌هایی را از سازمان فضایی می‌توانند دریافت کنند، گفت: برای رسوخ فناوری‌های فضایی در جامعه نیاز است تا بخش خصوصی به آن وارد شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا،‌ دکتر سورنا ستاری در نشست تخصصی فناوری فضایی در مرکز فضایی البرز با تاکید بر این که ما در حوزه فضا نیاز به یک رویکرد جدید داریم، خاطرنشان کرد: ما در این حوزه باید از گفتن شعار فاصله بگیریم.

وی با بیان این که بخشی از حوزه فضا مربوط به توسعه فناوری و بخشی دیگر مربوط به تجاری سازی می‌شود، اظهار کرد: ما در هر دو بخش ضعف‌هایی داریم و این در حالی است که نیروهای انسانی زیادی در این حوزه در اختیار داریم.

ستاری اضافه کرد: یکی از هنرهای ما در حوزه پژوهشی این است که از تمام ظرفیت‌های علمی و نیروی انسانی کشور استفاده کنیم و در این راستا نباید متکی به بخش دولتی باشیم.

ستاری به وضعیت توسعه نانو در کشور اشاره کرد و گفت: ستاد توسعه فناوری نانو با 30 نفر کارمند توانسته‌ است علاوه بر تربیت 2 تا 3 هزار نفر نیروی متخصص در این حوزه 300 شرکت دانش بنیان نیز در حوزه نانو ایجاد کند.

وی صادرات دستگاه الکتروریسی را از موفقیت‌های این حوزه نام برد و ادامه داد: با همت محققان توانستیم اولین دستگاه صنعتی تولید الیاف نانو را به کشور کره صادر کنیم.

معاون علمی وفناوری رییس جمهور با تاکید بر این که تا زمانی که بخش خصوصی به حوزه فضا وارد نشود، راندمان بالا نخواهد رفت، اضافه کرد: پژوهش دولتی همانند خودروسازی دولتی می‌شود. از این رو باید 80 درصد فعالیتهای فضا در بخش خصوصی صورت گیرد.

ستاری در عین حال با تاکید بر این که در برخی از مرزهای دانش نمی‌توان بدون حمایت دولت پیش رفت، یادآور شد: همه حوزه‌های فناوری‌های فضایی جزء مرزهای دانش است که برای توسعه آن نیازمند حضور شرکتهای خصوصی هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که زمانی فناوری‌ها از بخش‌های نظامی به جامعه رسوخ می‌کرد، گفت: در سال‌های اخیر این وضعیت برعکس شده است و بسیاری از فناوری‌های ایجاد شده در بخش خصوصی وارد حوزه نظامی می‌شود.

وی اضافه کرد: ما راهی نداریم جز این که بخش خصوصی را در حوزه فناوری فضایی مشارکت بدهیم. دولت نیز باید اعتباراتی به بخش تحقیقات مرزهای دانش اختصاص دهد.

معاون علمی رییس جمهور با تاکید بر توجه به فضای ایجاد شده در سطح بین‌الملل ادامه داد: سازمان فضایی می‌تواند به عنوان مرکز شتاب‌دهی فضا فعالیت کند که در این صورت می‌توان انتظار ایجاد شرکتهای دانش بنیان در این حوزه را داشت.

ستاری با تاکید بر این که به دلیل رسانه‌ای نشدن فعالیتهای سازمان فضایی کسی در جریان فناوری‌های تولید شده در این حوزه نیست، گفت: از این رو بسیاری از سازمان‌ها درجریان نیستند که چه فناوری‌هایی می‌توانند از این سازمان دریافت کنند که در این زمینه لازم است ساختاری انعطاف‌پذیر و غیر دولتی ایجاد شود تا این دستاوردها به جامعه رسوخ کند.

معاون علمی رییس جمهور از حمایت‌های این معاونت برای توسعه فناوری فضایی خبر داد و گفت: معاونت علمی با ایجاد مرکز ملی فضایی در خدمت توسعه این فناوری‌ها است و ما تنها دستگاهی هستیم که تنها سه درصد اعتبارات ما جاری است.

ستاری آمادگی این معاونت را برای حمایت از سازمان فضایی اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که در یک سال باقی مانده از دولت حمایت‌های لازم را در این زمینه ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha