• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95022817814
  • منبع : نمایندگی سمنان

آغاز فصل دوم کاوش‌ها در بزرگترین محوطه پارینه‌سنگی ایران از مهرماه

آغاز فصل دوم کاوش‌ها در بزرگترین محوطه پارینه‌سنگی ایران از مهرماه

ایسنا/سمنان سرپرست هیأت کاوش در محوطه پارینه‌سنگی میرک سمنان از آغاز فاز دوم کاوش‌ها در بزرگترین محوطه پارینه‌سنگی ایران از مهرماه امسال در سمنان خبر داد.

سرپرست هیأت کاوش در محوطه پارینه‌سنگی میرک سمنان از آغاز فاز دوم کاوش‌ها در بزرگترین محوطه پارینه‌سنگی ایران از مهرماه امسال در سمنان خبر داد.

حامد وحدتی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه سمنان با اعلام این خبر، اظهار کرد: کاوش در این محوطه باستانی که مربوط به دوران انسان‌های نئاندرتال است می‌تواند به بسیاری از سئوالات پیرامون زندگی این نوع از انسان که مربوط به انسان پیشاهوشمند است پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه کار کاوش در این محوطه با همکاری متخصصان دانشگاهی از فرانسه انجام می‌شود، افزود: تیم فرانسوی همکار در این پروژه در فاز اول نیز با ما همکاری داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی تاخیر یک‌ساله در آغاز فاز دوم مطالعات در این محوطه باستانی گفت: قرار بود که فاز دوم کاوش‌ها مهرماه سال گذشته آغاز شود اما به دلیل برخی تغییرات در قوانین اعطای مجوز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی، فاز دوم کاوش به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: براساس قوانین اداری جدید پیش از انعقاد قرارداد کاوش با تیم باستان‌شناسی باید تفاهمنامه‌ای بین پژوهشگاه و یکی از مراکز دانشگاهی منعقد شود که همین تغییرات مانع از انجام کاوش‌ها در مدت برنامه‌ریزی قبلی شد.

وحدتی‌نسب با بیان اینکه پیش از این نمونه خاک محوطه میرک برای یک سری آزمایش‌ها به دانشگاهی در فرانسه ارسال شده، خاطرنشان کرد: قرار است به‌زودی پاسخ این آزمایش‌ها که قدمت قطعی زندگی در میرک سمنان را بر ما روشن می‌کند، ارسال شود.

سرپرست هیأت کاوش در محوطه پارینه‌سنگی میرک سمنان در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص فصل دوم کاوش‌ها در بزرگترین محوطه میراثی ایران، اظهار کرد: در فصل دوم کاوش به‌دنبال این هستیم که با نمونه‌برداری عمیق از زیر لایه‌ استقراری کشف شده، محدوده و گستردگی استقرارگاه را مشخص و با بررسی لایه‌های زیرین استقرارگاه انسانی کشف شده میزان پراکنش بقایای فرهنگی را بررسی کنیم.

این باستان‌شناس ادامه داد: سپس براساس یافته‌ها بهترین مکان را برای کاوش نهایی انتخاب و با کاوش عمیق به بررسی و مطالعه آن می‌پردازیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha