• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 95022918588

توصیه‌های مسن‌ترین شطرنج‌باز ایران به جوانان!

توصیه‌های مسن‌ترین شطرنج‌باز ایران به جوانان!

مسن‌ترین شطرنج‌باز فعال ایران به خانواده‌ها و جوانان توصیه کرد که حتما با شطرنج آشنا شوند تا از فواید آن بهره گیرند.

مسن‌ترین شطرنج‌باز فعال ایران به خانواده‌ها و جوانان توصیه کرد که حتما با شطرنج آشنا شوند تا از فواید آن بهره گیرند.

به گزارش ایسنا، رامسر میزبان مسابقات شطرنج پیشکسوتان کشور است. خبرنگار ایسنا در خلال برگزاری مسابقات با سیدحسن نواب‌زاده که در نهمین دهه زندگی‌اش همچنان شطرنج بازی می‌کند به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که شطرنج را از چه زمانی آغاز کردید؟

سیدحسن نواب‌زاده هستم. شطرنج را از 65 سال پیش یعنی زمانی که بیست سال شن داشتم شروع کردم و تا به امروز بازی می کنم. اهل شهرباغ هستم اما در یزد زندگی می کنم. سال 1336 لیسانس ریاضی گرفتم و آن زمان امثال پروفسور هشترودی اساتید من بودند. همسرم نیز فرهنگی است.

چه شد که در مسابقات پیشکسوتان شرکت کردید؟

قبلا هم در این مسابقات شرکت کرده بودم. به شطرنج علاقه دارم. بازی دیروز را باختم اما امروز حریفم را شکست دادم. قهرمان که نمی شوم اما علاقه دارم و در مسابقات شرکت کنم. شطرنج از نظر فکری مفید است و خصوصا به سالمندان کمک زیادی می کند. شطرنج می تواند جلوی بیماری هایی مانند آلزایمر و ... را بگیرد. پسرانم نیز شطرنج را آموخته اند و بازی می کنند البته من آنها را نمی بینم که بازی کنم.

برگزاری مسابقات پیشکسوتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

برگزاری این مسابقات خیلی خوب است، چون سالمندان و پیشکسوتان را از زندگی یکنواخت و ساکن خارج می کند.

شطرنج روز ایران را دنبال می کنید؟

نه متاسفانه پیگیری نمی کنم و صرفا به همین شطرنج پییشکسوتان می پردازم.خودم اولین رئیس هیات شطرنج استان یزد بودم ولی در حال حاضر دیگر پیگیر مسائل روز شطرنج نیستم. من دبیر ریاضیات هستم و 43 سال در مدارس تدریس کردم. شاید نزدیک به یک میلیون دکتر و مهندس تحویل جامعه داده‌ام.

به غیر از شطرنج چه ورزشی می‌کنید؟

من به شنا علاقه دارم و هر روز صبح یک ساعت در پارک نزدیک منزل ورزش می‌کنم. از وسایل ورزشی که در پارک‌ها قرار داده شده استفاده می‌کنم و علاوه بر نرمش ورزش هم می‌کنم. هفته‌ای سه جلسه هم به استخر می‌روم. استخر تفریحی نمی روم که صحبت کنم حتما باید شنا کنم.

چه توصیه ای برای خانواده ها و فرزندان دارید که شطرنج را دنبال کنند؟

شطرنج خیلی مفید است. ورزش کردن می تواند جوانان را از مشکلات و آسیب ها دور کند. در کنار شطرنج می توان ورزش های بدنی هم انجام داد.

میزبانی رامسر چه طور بود؟

مسابقات خوبی را سپری می کنیم. میزبانی هم خوب است البته می‌توانست از نظر امکانات بهتر باشد. چون من در دوره‌های قبلی هم شرکت کردم و از شهرهای دیگر میزبانی‌های بهتری دیده بودم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha