• شنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۲:۴۲
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 95030100014
  • خبرنگار : 71549

مروری بر یوروهای قبل - 1988

یورو 88، تنها افتخار اروپایی هلند

یورو 88، تنها افتخار اروپایی هلند

تیم ملی هلند در یورو 1988 آلمان، با شکست شوروی تنها افتخار اروپایی خود را به دست آورد.

تیم ملی هلند در یورو 1988 آلمان، با شکست شوروی تنها افتخار اروپایی خود را به دست آورد.

به گزارش ایسنا، هشت کشور به مرحله نهایی یورو 1988 آلمان صعود کردند. آلمان با هدف افزودن این جایزه به ویترین افتخاراتش، میزبانی این بازی‌ها را بر عهده گرفته بود.

فرانسه قهرمان دوره پیش (1984)، بزرگترین غایب این رقابت ها بود. این تیم نتوانست جواز حضور در مرحله نهایی این بازی ها را کسب کند. این در حالی بود که اسپانیا، دانمارک، ایرلند و انگلیس در مرحله گروهی حذف شدند و میزبان به همراه ایتالیا، هلند و شوروی به مرحله حذفی رسیدند. ماجراجویی اسپانیا در این رقابت ها خیلی کوتاه بود. آنها در مرحله گروهی حذف شدند. تیم تحت هدایت میگل مونیوس که از حضور کینتا دل‌بوییتره، بازیکن مشهور رئال مادرید بهره می‌برد، در سخت ترین گروه قرار داشت. با وجود این شروع خوبی داشت و دانمارک را شکست داد اما در ادامه برابر آلمان و ایتالیا ناکام ماند.

شروع امیدبخش

اسپانیا در اولین بازی اش برابر دانمارک شروع خوبی داشت و در ورزشگاه هانوفر سه بر دو پیروز شد. جوزف پیونتک، جان هاینتزه را در ترکیب قرار داده بود تا میچل، هافبک اسپانیا را کنترل کند اما او ناموفق عمل کرد و میچل گلزنی کرد. دانمارک، گل تساوی را به ثمر رساند ولی دو گل امیلیانو بوتراگنیو و رافائل گوردیو، اسپانیا را پیش انداخت. هشت دقیقه مانده به پایان، فلمینگ پولسن فاصله را به حداقل رساند.

ویالی ادامه راه را برای اسپانیایی ها سخت کرد

خوشحالی اسپانیایی ها کوتاه مدت بود. نتیجه بازی این تیم برابر ایتالیا در ورزشگاه فرانکفورت با تک گل جیانلوکا ویالی در دقیقه 73 تعیین شد. پایه و اساس تیم ملی فوتبال ایتالیا، از میلان تشکیل شده بود. فرانکو بارسی، کارلو آنچلوتی، روبرتو دونادونی و پائولو مالدینی جوان، در این تیم بازی می کردند. آن ها خیلی برتر از اسپانیا بودند.

فولر به سقوط اسپانیا پایان داد

دیدار تعیین کننده برای اسپانیا در مرحله گروهی، مقابل 72 هزار و 308 تماشاگر در شهر مونیخ برگزار شد. آلمان با فرانتس بکن باوئر، شانسی برای شاگردان مونیوس نگذاشت. گل های لوتار ماتیوس و رودی فولر در دقایق 29 و 51، پیروزی را برای تیم میزبان به ارمغان آورد. اسپانیا با دو امتیاز به کار خود در این رقابت ها پایان داد و با سه امتیاز کمتر نسبت به آلمان و ایتالیا، از این بازی ها حذف شد.

شروع و پایان یورو 88، شبیه به هم بود. دو تیم شوروی و هلند که در مرحله گروهی برابر هم قرار گرفتند، دیدار نهایی را نیز برگزار کردند. نارنجی ها که از بخت های قهرمانی به حساب نمی آمدند، به سختی به نیمه نهایی راه یافتند. رینوس میشل، تیم پرستاره ای داشت. رونالد کومان، فرانک رایکارد، رود گولیت و مارکو فان باستن، بخشی از این تیم تاریخی را تشکیل می دادند.

فان باستن، ستاره این بازی‌ها

فان باستن نقش مهمی در مهمترین رقابت اروپایی داشت. او گل پیروزی را در نیمه نهایی به ثمر رساند و در فینال هم برابر شوروی، عملکرد فوق العاده ای داشت. عملکردش موجب شد تماشاگران میزبان که توسط هلند حذف شده بودند، به تحسین او بپردازند. روس ها در فینال شانس نداشتند. بلانف، پنالتی خود را برابر فان بروکلن از دست داد اما هلند در ادامه به گل دست یافت تا تنها افتخار اروپایی خود را کسب کند.

در این بازی ها، سه بازیکن شاخص به نام های گولیت، فان باستن و رایکارد حضور داشتند. این سه بازیکن در تیم جادویی هلند دهه 80 و اوایل دهه 90 بازی می کردند. همچنین در دوران طلایی میلان آریگو ساچی نیز حضور داشتند.

تیم‌های شرکت‌کننده

اسپانیا، آلمان، شوروی، ایتالیا، انگلیس، دانمارک، هلند و ایرلند.

نتایج گروه یک

آلمان یک ایتالیا یک

دانمارک 2 اسپانیا 3

آلمان 2 دانمارک صفر

ایتالیا 1 اسپانیا صفر

آلمان 2 اسپانیا صفر

ایتالیا 2 دانمارک صفر

جدول

آلمان 5 امتیاز

ایتالیا 5 امتیاز

اسپانیا 2 امتیاز

دانمارک بدون امتیاز

نتایج گروه 2

انگلیس یک ایرلند صفر

هلند صفر شوروی یک

انگلیس یک هلند 3

ایرلند یک شوروی یک

انگلیس یک شوروی 3

ایرلند صفر هلند یک

جدول

شوروی 5 امتیاز

هلند 4 امتیاز

ایرلند 4 امتیاز

ایرلند 3 امتیاز

انگلیس بدون امتیاز

نیمه نهایی

آلمان یک هلند 2

شوروی 2 ایتالیا صفر

فینال

شوروی صفر هلند 2

ترکیب دو تیم

شوروی: داسایف، خیدیاتولین، دمیاننکو، لیتوفچنکو، آلینیکف، زاوارف، گوتسمانف، میخایلیچنکو، راتس، پروتاسف، و بلانف.

سرمربی: والری لوبانوفسکی

هلند: فان بروکلن، فان آرله، رایکارد، کومان، فان تیگلن، فان نبورگ، ووترس مورن، اروین، کومان، گولیت و فان باستن.

سرمربی: رینوس میشل

گل ها

گولیت(32) و فان باستن (54)

داور: میشل واتروت

اتفافات قابل توجه فینال

پرشدن ورزشگاه المپیک مونیخ 72 هزار نفری. بیش از 45 هزار هلندی در استادیوم بودند و 13 هزار نفر بیرون از ورزشگاه ماندند چون نتواستند بلیت تهیه کنند.

گلزنان برتر

فان باستن (هلند) 5

فولر (آلمان) و پروتاسف (شوروی) 2

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha