• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95031711364
  • منبع : نمایندگی لرستان

حریق در جنگل‌های زاگرس و کمبود جنگل‌بان!

حریق در جنگل‌های زاگرس و کمبود جنگل‌بان!

ایسنا/لرستان جنگل‌ها ثروت‌ ملی بوده و تجدیدناپذیرند که در سال‌های گذشته مشکل‌های زیادی از جمله آتش‌سوزی گریبان‌گیرشان شده است.

جنگل‌ها ثروت‌ ملی بوده و تجدیدناپذیرند که در سال‌های گذشته مشکل‌های زیادی از جمله آتش‌سوزی گریبان‌گیرشان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، آتش‌سوزی در جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های زاگرس به یک مشکل جدی بدل شده و هر سال شاهد افزایش سطح خسارت‌دیده جنگل‌ و مرتع‌ها هستیم.

این معضل سال گذشته بالغ بر 2600 هکتار از جنگل‌های لرستان را نابود کرده و بدون‌شک امسال نیز شاهد آتش‌سوزی‌های زیادی در استان خواهیم بود که با شروع فصل گرما دغدغه مسئولان شده است.

کمبود جنگل‌بان‌ها یک ضعف است

حبیب‌الله خجسته‌پور فرماندار خرم‌آباد در این باره گفت: متأسفانه حریق جنگل‌ها و مراتع در فصول گرما همیشه در استان ما وجود داشته و مشکل‌های بسیاری ایجاد و سطح زیادی از جنگل‌ها نابود شده است.

وی ادامه داد: مناطق گردشگری چون بازدیدکننده‌های زیادی دارند، در معرض خطر بیشتری هستند که نیاز است گروه‌های نظارتی، فعالیت بیشتری در این مناطق داشته باشند.

خجسته‌پور تأکید کرد: تجهیزات انفرادی باید تهیه و در اختیار نیروهای بومی قرار بگیرد و در اطفای حریق از آنها استفاده شود.

فرماندار مرکز لرستان با تأکید بر اینکه در مورد آتش‌سوزی با نیروهای بومی و دهیاری‌ها قرارداد بسته شود، افزود: البته در این قراردادها برای پیشگیری از حریق باید قرارداد بسته شود و اینکه برای پیشگیری حتی می‌توان پاداش تعیین کرد.

وی با تأکید بر توزیع مناسب نیروی انسانی در اداره منابع طبیعی در شهرستان‌ها و بخش‌های استان، تصریح کرد: بخش پاپی که بیشترین جنگل و مرتع را در سطح استان دارد از کمترین نیرو برخوردار است و فقط دو کارمند دارد که یکی رئیس و دیگری راننده اداره است! یک زمانی همین بخش 40 جنگل‌بان داشته و نیاز است که نیروهای بخش پاپی بیشتر شود.

خجسته‌پور با اشاره به سامانه تلفنی رایگان 1504 یگان حفاظت از منابع طبیعی تأکید کرد: این سامانه باید از طریق مختلف بیشتر اطلاع‌رسانی شود، چون خیلی از مردم هنوز نمی‌دانند که از طریق این شماره تلفن می‌توانند تخلفات یا آتش‌سوزی‌ها را به منابع طبیعی گزارش دهند.

وی با انتقاد از کمبود جنگلبان تصریح کرد: خرم‌آباد 270 هزار هکتار جنگل و 13 نقطه بحرانی دارد، اما فقط 12 نیروی حفاظت از جنگل دارد که این یک ضعف است و می‌طلبد در فصول گرما تعداد جنگل‌بان‌ها بیشتر شود.

تیم‌های اطفای حریق در روستاها تشکیل شود

همچنین رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در این باره گفت: «بحث حریق جنگل‌ها و مراتع چندین سال است که در استان‌های زاگرس‌نشین بغرنج شده و شاهد آتش‌سوزی‌های زیادی در زاگرس بوده‌ایم.»

وی خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته 13 هزار هکتار از جنگل‌های لرستان بر اثر آتش‌سوزی‌ها از بین رفته‌ است که خیلی ناراحت‌کننده و دردآور است.

آریایی بیان کرد: آتش‌سوزی در چند ساعت صدها هکتار جنگل و مرتع را نابود می‌کند، اما احیای آنها سالیان سال زمان می‌برد و به میلیاردها تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به مجتمع بام لرستان که در زمان استاندار قبلی استارت آن زده شده و استاندار کنونی نیز پیگیر این مجتمع است، اضافه کرد: وسعت بام لرستان با هزینه‌هایی که در چند سال گذشته برای آن انجام شده‌ به 800 هکتار رسیده، ولی در سال گذشته بیش از 2600 هکتار از جنگل‌ها و مرتع‌های استان بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت و این نشان می‌دهد هر چه در بحث پیشگیری از حریق، هزینه کنیم ارزش دارد، چون ساختن هزینه‌بر، زمان‌بر و زحمت‌آور است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با تأکید بر اینکه اطفای حریق در جنگل‌ها بسیار سخت است، تصریح کرد: نقاطی وجود دارد که صعب‌العبور هستند و بعضاً انسان به آن راه دسترسی ندارد و وقتی آتش‌سوزی در این نقاط روی می‌دهد کار اطفای آن بسیار مشکل می‌شود.

آریایی در ادامه صحبت‌هایش گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع رخ می‌دهد، اما هنر ما این است که سریع آنها را مهار کنیم. متأسفانه در چند روز اخیر استارت حریق در استان زده شده و چندین آتش‌سوزی رخ داده است.

وی تأکید کرد: تا جایی که امکان دارد باید از افراد بومی برای اطفای حریق استفاده شود، چون با مسیر آشنا بوده و اکتیو هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان یادآور شد: چند سال گذشته این بحث مطرح شد که در استان سیستم هوایی اطفای حریق نداریم که با پیگیری‌های زیاد، یک فروند چرخ‌بال تا پایان فصل آتش‌سوزی در استان قرار دارد، البته استفاده از آن شرایط خاصی دارد.

آریایی با بیان اینکه از اعتبارات دهیاری‌ها تجهیزات اولیه اطفای حریق و پیشگیری خریداری شود، افزود: همچنین تیم‌های اطفای حریق در روستاها تشکیل و از ظرفیت پایگاه‌های مقاومت بسیج نیز استفاده شود.

وی اظهار کرد: از هر روشی که بلدیم برای اطفای حریق و پیشگیری از آن در جنگل‌ها و مرتع‌ها باید استفاده ببریم و از هزینه در این امر نباید نگران باشیم، چون اگر میلیاردها تومان هزینه کنیم، اما اجازه ندهیم که یک هکتار جنگل از بین برود باز هم فایده کرده‌ایم و امیدواریم مثل سال گذشته همکاری و تعامل بین بخشی خوبی را در استان شاهد باشیم.

به ازای هر 22 هزار هکتار یک جنگلبان داریم!

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این مورد بیان کرد: 43 درصد از وسعت استان، جنگلی است و مقام سوم استان‌های کشور را از این حیث داریم و در منطقه زاگرس؛ اول هستیم که نیاز است توجه فوق‌العاده ویژه‌ای به حفاظت از این سرمایه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 110 مورد حریق داشته‌ایم که درپی آن حدود 2640 هکتار از مراتع و جنگل‌های استان از بین رفت که بیشترین مقدار خسارت مربوط به شهرستان کوهدشت و کمترین ازنا بوده است.

نجفی یادآور شد: سالیانه دو میلیون هکتار از جنگلها و مراتع در دنیا دچار حریق میشود که این آمار در کشور ما 17 هزار هکتار است. از سالهای 86 تا 94، 17 هزار هکتار از جنگلهای لرستان طعمه حریق شدهاند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با یادآوری اینکه «هوا، حرارت و ماده سوختنی» مثلث حریق هستند، افزود: وظیفه ما این است که بین این اضلاع، فاصله به‌وجود آوریم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا به ازای هر 13 هکتار جنگل یک جنگلبان وجود دارد، اضافه کرد: این آمار در کشور ما هر 27 هزار هکتار و در لرستان به ازای هر 22 هزار هکتار یک جنگلبان است که مناسب نیست.

نجفی با اشاره به اینکه انسان عامل 95 درصد آتشسوزی جنگلها و مرتعهاست، تصریح کرد: 15 درصد اینها متاسفانه عمدی است و سالیانه 323 میلیارد تومان به جنگلها و مراتع در بُعد حریق به عرصههای کشور خسارت وارد میشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه خرداد، تیر و مرداد بیشترین آمار آتشسوزی را داریم، ادامه داد: 70 درصد آتشسوزی جنگلهای ایران در زاگرس رخ می‌دهدو سالیانه یک درصد از جنگلهای کشور بر اثر حریق از بین میرود.

وی یادآور شد: سال گذشته 110 حریق در استان رخ داد که بر اثر آن بالغ بر 2600 هکتار از جنگلها و مراتع نابود شد. کوهدشت، چگنی، پلدختر و خرمآباد به ترتیب شهرستانهای اول تا چهارم در این زمینه بودند که مناطقی بحرانی هستند.

نچفی با اشاره به اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان در راستای پیشگیری از حریق، بیان کرد: 110 نقطه بحرانی شناسایی شده و دیده‌بان و نیروهای همراه طبیعت در این نقاط مستقر شده‌اند و درصدد کاهش حریق هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: نیروهای ما به صورت شبانه‌روزی در تمام نقاط بحرانی حاضر هستند و کشیک‌ فعال داریم. همچنین امسال بیش از 15 هزار هکتار آتش‌بر در عرصه‌های طبیعی استان ایجاد شده است.

یکی از مهمترین وظایف رسانه‌ها آموزش و فرهنگ‌سازی است و در پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها که 95 درصد آن عامل انسانی بوده و 80 درصدش ناخواسته رخ می‌دهد، رسانه‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند و در راستای نهادینه کردن حراست از عرصه‌های ملی در بین عموم مردم نقش حساسی دارند و امیدواریم به روزی برسیم که با تلاش رسانه‌ها شاهد کاهش آتش‌سوزی عرصه‌ها باشیم.

گزارش از: مهران مریدی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۲:۰۲

بیچاره جنگل ها که گرفتار آدم ها شده ان