• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95031713269
  • منبع : نمایندگی لرستان

یک مسئول:

75 ‌درصد سموم کشاورزی در کشورهای پیشرفته مصرف می‌شود

75 ‌درصد سموم کشاورزی در کشورهای پیشرفته مصرف می‌شود

ایسنا/لرستان رئیس انجمن ارگانیک لرستان گفت: ‌متاسفانه در زمینه‌ سلامت محصولات کشاورزی مشکل ما این است که خیلی سریع خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنیم، بی‌آنکه بخواهیم بدانیم آن‌ها چه مسیری را طی کرده‌اند و متحمل چه زحماتی شده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری داشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، جهانشیر شاه‌کرمی در جلسه بررسی طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی، ‌با اشاره به اینکه هنوز سیستم آموزشی ما آموزش‌محور و پژوهش‌محور نیست، اظهار کرد: نباید با تعصب در مورد سلامت محصولات کشاورزی حرف بزنیم و باید اشکالات و ضعف‌هایمان را بپذیریم.

رئیس انجمن ارگانیک لرستان با گلایه از این نگاه که کشور عراق را به دلیل عدم رعایت برخی استانداردها در پذیرش صادرات محصولات کشاورزی بازار خوبی عنوان می‌کند که برای تصاحب سهم قابل‌توجهی از آن تلاش کنیم، تصریح کرد: باید این پرسش را مطرح کرد که آیا بازار این کشور تا همیشه با این شرایط وجود خواهد داشت؟ و آیا همه‌ی هدف‌گذاری ما باید روی این کشور متمرکز باشد؟

شاه‌کرمی اضافه کرد: این در حالی است که اگر محصولات کشاورزی ما استانداردهای لازم را داشته باشند، قابل ارائه و صادر به همه‌ کشورهای دنیا هستند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز از ‌سم ها نترسیده‌ایم  که آن‌ها را  جدی بگیریم، بیان کرد: با ترس از آلودگی صوتی، صنوف آلاینده را کیلومترها از شهر دور کردیم، اما هنوز سم‌فروشی‌ها در مرکز شهر خرم‌آباد در جوار چند مدرسه فعالیت می‌کنند.

رئیس انجمن ارگانیک لرستان افزود: گذشته از اینکه محصولات کشاورزی ما قابلیت و شرایط صادرات داشته یا نداشته باشند، باید به فکر سلامت هم‌وطنان خودمان هم باشیم و این به هیچ عنوان مسأله‌ی کم اهمیتی نیست.

شاه‌کرمی با تاکید بر اینکه وجود نیترات در محصولات کشاورزی از سوی متخصصان به عنوان دلیل عمده‌ سرطان‌ها عنوان شده است، اضافه کرد: باید در حوزه‌ محصولاتی که مصرف پایین‌تری از کود و سم دارند، شروع کنیم و به حوزه‌ی دیگر محصولات برسیم.

وی با اشاره به اینکه امروز 75 درصد سموم کشاورزی در کشورهای پیشرفته مصرف می‌شود، گفت: یعنی فقط 25 درصد آن در کشورهای در حال توسعه مصرف می‌شود؛ با این حال جالب است بدانید 75 درصد از مسمومیت‌های ناشی از سموم در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد و از این حیث قضیه کاملا برعکس است.


انتهاي پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha