• سه‌شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95031714708
  • منبع : نمایندگی گیلان

آغاز دومین فصل از پژوهش‌های باستان‌شناختی بخش رانکوه

آغاز دومین فصل از پژوهش‌های باستان‌شناختی بخش رانکوه

ایسنا/گیلان مسئول مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مطالعات باستان شناختی در مجموعه باستانی استقراری و گورستانی لیارسنگ بن شیرخاک شهرستان املش در حال انجام است.

«ولی جهانی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، گفت: مطالعات باستانشناسی در مجموعه باستانی استقراری و گورستانی لیارسنگ بن در شیرچاک از مناطق کوهستانی بخش رانکوه شهرستان املش با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث‌فرهنگی کشور با هدف نجات‌بخشی آثار فرهنگی و به‌صورت کاوش اضطراری از 17 اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این فصل از مطالعات، تیمی از کارشناسان باستان‌شناسی، انسان‌شناسی زیستی، گیاه باستان‌شناس، جانورشناس و زمین‌شناس  کار مطالعات علمی در این مجموعه باستانی را انجام می‌دهند.

جهانی با اشاره به شناسایی این محوطه باستانی در سال 92 تصریح کرد: نخستین فصل از پژوهش‌های میدانی این محوطه در تابستان سال 93 و با هدف تعیین حریم مجموعه باستانی انجام گرفت.

سرپرست تیم باستان‌شناسی مجموعه باستانی لیارسنگ بن املش با تأکید بر این‌که با کاوش در این محوطه شواهدی از آثار تدفینی و معماری سنگی مربوط به ادوار تاریخی اشکانی، ساسانی و اسلامی به‌دست آمده گفت: تعداد چهارده گور با در بر داشتن آثاری از تدفین به سبک چاله‌ای و گورهای دخمه‌ای که به احتمال زیاد مربوط به دوره پارتی و ساسانی است توسط پنج کارگاه کاوش در محوطه گورستانی در شرقی‌ترین بخش این مجموعه باستانی مورد شناسایی قرار گرفت.

وی با بیان این‌که در بخش مسکونی - استقراری در ضلع شمالی مجموعه باستانی لیارسنگ بن املش، شواهدی از معماری سنگی و فضاهای مسکونی مشاهده شده است، افزود: اظهار نظر نهایی درباره دوره فرهنگی این آثار تدفینی و مسکونی منوط به بررسی و مطالعه بیشتر و مشخص شدن نتایج تاریخ‌گذاری مطلق و مطالعات آزمایشگاهی است.

جهانی خاطرنشان کرد: این کاوش در مجموعه باستانی لیارسنگ بن شیرچاک املش برای نخستین بار پس از 113 سال کاوش‌های علمی در گورستان بر روی گورهای چاله تدفینی با همان سبک 1700 سال قبل انجام می‌شود که با توجه به گستردگی گورستان لیارسنگ بن و عدم امکان حفاظت از آن، احتمال تمدید کاوش وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha