• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 95031717020
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

بورآلان خسته از بیابانی بودنش در انتظار احیا

بورآلان خسته از بیابانی بودنش در انتظار احیا

ایسنا/آذربایجان غربی بورالان ماکو درآذربایجان غربی درایام گذشته به منطقه ای سرسبز مشهور بود که متاسفانه چند سالیست با پدیده بیابانی شدن روبرو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، منطقه بورآلان ماكو در شمال استان و در حوزه شهرستان ماكو قرار دارد كه اين منطقه به‌دليل وضعيت اقليمي خاص و همچنين بهره برداري بي رويه از مراتع اين منطقه توسط دامداران، با عارضه بیابان‌زایی مواجه بوده  و دچار پديده شن زايي شده است.

در گسترش پدیده بیابان دو عامل محیطی و انسانی نقش بسزایی ایفا می‌کند، گرچه پدیده خشکسالی، تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی از عوامل مهم بیابان زایی درمنطقه بورالان به شمار می‌رود و پدیده ای خارج از حیطه قدرت انسان است، اما اگر تعادل بین دام‌ها و مراتع رعایت می‌شد، بورالان وضع فعلی را نداشتند.

بنا به شرایط پیش آمده و حساسیت منطقه نسبت فرسایش و به علت از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه که نقش مهمی در تثبیت شن‌های روان دارد درچنین وضعیتی ایجاب می‌کند تا علاوه بر بررسی علل ایجاد این پدیده راهکارهای اجرایی مناسب برای مهار و کنترل فرسایش بادی و آبی شناسایی و اجرا شود و در این راستا در قالب طرح ترسیب کربن و به منظور توانمندسازی جوامع محلی اقدامات اجرایی شده است.

«ترسیب کربن» عنوان پروژه‌ای است برای بیابان‌زدایی پایدار و در عین حال توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی است که اجرای آن از سال‌های گذشته در این منطقه برای جان‌بخشی به بیابان آغاز شده است.

پروژه ترسیب کربن در مناطق بیابانی در صورت اجرای درست نتایجی از قبیل کند شدن روند بیابان‌زایی، کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و افزایش میزان بهره برداری از زمین‌های مناطق خشک شده را در پی داردکه امید است با اجرای برنامه‌های این پروژه بتوان دوباره پوشش گیاهی را به عرصه های طبیعی و روستایی این منطقه بازگرداند.

امیر اردبیلی ، مدیر اجرایی پروژه تعمیم ترسیب کربن در منطقه بورالان ماکو در برنامه بازدید خبرنگاران از اقدامات بیابانزدایی که به مناسبت روز جهانی بیابانزدایی در منطقه بورالان ماکو انجام شد با اشاره به عملکرد پروژه تعمیم ترسیب کربن اظهارکرد: طرح ترسیب کربن در منطقه بورالان ماکو درمحدوده ای به مساحت 68 هزار و 356 هکتار  به اجرا در می آید.

وی گفت: پروژه ترسیب کربن برنامهای مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران ملل متحد( UNDP) است که ازسال 1381 فعالیت خود را در خراسان جنوبی منطقه حسین آباد غیناب شهرستان سربیشه شروع کرده و از سال 93فعالیتهای اجرایی خود را در استان آذربایجان غربی شهرستان ماکو منطقه بورالان تعمیم داده است.

وی ادامه داد: این پروژه فعالیتهای اجرایی خود را از 15 اردیبهشت ماه سال 1393 رسما بصورت امانی آغاز کرد.

اردبیلی با بیان اینکه طرح ترسیب کربن در ۳۲ روستای بورالان ماکو اجرا می‌شود تصریح کرد: این طرح با آگاهی رسانی، اعتمادسازی، ارزیابی نقاط قوت و ضعف در منطقه به صورت مطالعه مشارکتی با جوامع محلی در 4روستای قوش، ولیکندی، بری، پنجرلو در سال 93و در 4 روستای گریک، سوریک، علوحاجی و گلعالی درسال 94 انجام شد.

مدیر اجرایی پروژه تعمیم ترسیب کربن در منطقه بورالان ماکواظهار کرد: در سال جاری نیز این طرح در چهار روستای کلیک، ملحم، تاجدو و حاجو اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اهداف  طرح افزود: جذب کربن اتمسفری از طریق احیای مناطق بیابانی و ارائه مدلی برای افزایش بهره‌مندی از مناطق نیمه خشک و بیابانزدایی از طریق احیای مناطق خشک شده با مشارکت مردم،بهبود وضعیت اجتماعی-اقتصادی جوامع محلی و از بین بردن فقر و افزایش شاخص توسعه انسانی منطقه اجرای پروژه و نیز موضوع اصلی پروژه ترسیب جذب دی اکسید کربن اضافی جو به منظور کاهش اثرات ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین از اهداف این طرح است.

اردبیلی در مورداعتبارات طرح با بیان این که بخشی از این اعتبارات ملی و بخشی نیز استانی بوده است، اظهار کرد: در سال 94 در مجموع از 7هزار و 306 میلیون ریال اعتبار ملی مصوب، 4062 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافت واعتبار استانی آن نیز در سال گذشته 700 میلیون ریال بوده که تنها 225 میلیون ریال آن تخصیص یافت.

وی  در خصوص تشکیل تعاونی توسعه روستایی اعتماد بورالان منطقه آزاد ماکو گفت: برای راه‌اندازی این تعاونی مبلغ 230 میلیون ریال اعتبار از طریقUNDP در سال 93 و مبلغ 60 میلیون ریال در سال 94 واریز شد که از این مبلغ 140 میلیون ریال به صندوقهای خرد اعتباری برای پرداخت وام واریز و سایر اعتبارات نیز به منظور راه اندازی کارگاه خیاطی در حساب تعاونی است.

وی از تشکیل 25گروه توسعه روستایی برای اجرای این پروژه خبرداد و گفت: از این تعداد چهار گروه خانم ها و هفت گروه آقایان و 14 گروه مشترک هستند.

مدیر اجرایی پروژه تعمیم ترسیب کربن در منطقه بورالان ماکو تصریح کرد: مبلغ کل پس اندازهای صندوقهای خرد روستایی  بیش از  306 میلیون و 127 هزار  ریال بوده که از این مبلغ 140 میلیون ریال اعتبار UNDP  ،40 میلیون ریال سود حاصل از فعالیتهای احیایی و 126 میلیون و 127 هزار ریال نیز پس انداز خود اعضای صندوق  است.

وی گفت : تاکنون از پس انداز صندوق ها مبلغ 223 میلیون و 900 هزار ریال وامهای خرد روستایی به تعداد 33 فقره وام پرداخت شده است.

 اردبیلی تصریح کرد: راه ‌اندازی 2 کارگاه فرشبافی غیر فعال در روستای پنجرلو و ولی کندی، ایجاد پنج مورد مشاغل خانگی خیاطی با ایجاد دوره‌های آموزشی در روستا های ولی کندی پنجرلو و علو حاجی،برگزاری چهار دوره خیاطی در روستاهای هدف از طریق سازمان فنی و حرفهای و 2 دوره اماکن دامی ازجمله  اقدامات انجام شده در جریان پروژه در منطقه بورالان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه  یکی از فعالیت‌های زیرساختی ایجاد شده توسط پروژه در منطقه بورالان، راه اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ نیمه کاره بوده است گفت: از سال 89 هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و با پیگیری‌های پروژه ترسیب از محل اعتبارات استانی اقداماتی مانند خرید، نصب و راه اندازی سه دستگاه الکترو پمپ و احداث استخرهای پشت بند کلکتور صورت گرفت.

مدیراجرایی پروژه تعمیم ترسیب کربن در منطقه بورالان ماکو افزود: از دیگر فعالیت‌های پروژه تعمیم ترسیب کربن می توان به کاشت نهال به صورت  مشارکتی با جوامع محلی به منظوراحیای مناطق بیابانی در منطقه و از اقدامات اولیه آن به آماده سازی و کاشت نهال های سازگار با محیط و خوش خوراک اشاره کرد که حدود 250 هکتار نهال های مثمر و غیرمثمر بصورت ذیل کشت و احداث شد.

اردبیلی از راه اندازی ایستگاه نهال کاری بورالان خبرداد و گفت: 50هزار قلمه با نهال‌های بومی منطقه از جمله اسکنبیل،سنجد، قره داغ کشت شده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش رو پروژه اظهارکرد: عدم امکانات آموزشی و تحصیلی در منطقه و پایین بودن سطح تحصیلات اهالی، عدم امکان اجرای دورههای آموزشی فنی و حرفه‌ای به دلیل کم سواد بودن منطقه، ملی بودن تمامی مراتع منطقه بورالان و عدم امکان کشت و زرع و تهیه علوفه دام از مراتع با توجه به دامدار بودن تمامی اهالی و عدم تخصیص به موقع اعتبارات و تحت تأثیر قرار گرفتن فرآیند پروژه از سایر مشکلات به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در مدیریت پایدار منابع طبیعی، مردم راه حل هستند نه مشکل افزود: در مدیریت پایدار منابع طبیعی سرمایه‌های زیست محیطی و اجتماعی و نیروی انسانی بسیار مهمتر از سرمایه مادی هستند.

مدیراجرایی پروژه تعمیم ترسیب کربن در منطقه بورالان ماکو بر ضرورت مشارکت جوامع محلی در اجرای طرح ترسیب کربن منطقه بورالان ماکو تاکید کرد و گفت: اثربخشی سیاست‌های مدنظر و هدف‌های تعیین شده با مشارکت جوامع محلی امکان‌پذیر است.

کمال رسولی، عضو صندوق توسعه روستای پنجرلو با بیان اینکه ایجاد صندوق توسعه روستایی در توانمندسازی اهالی روستایی‌ها  بسیار موثر بوده است، گفت: با اجرای طرح ترسیب کربن  دربورالان نگرش مردم عوض و امید به زندگی و اعتماد به ادارجات بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه کلاس های آموزشی متعددی از جمله آرایشگری، خیاطی، دوره های باغداری و پرورش ماهی برای اهالی روستاها برگزار شده است گفت: متاسفانه اکثر اهالی این منطقه  دامدارند که امید است مردم روستا تنها به جای دامداری سنتی به کشاورزی و صنایع دستی روی بیاورند.

وی گفت: قطعا با راه اندازی ایستگاه پمپاز آب در این منطقه بیابان زایی کاهش، کشاورزی رونق و معیشت مردم بهترخواهد شد.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha