• شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95040102552
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

به نام خدای رویاهای پرپر

به نام خدای رویاهای پرپر

ایسنا/اصفهان گرسنگی سهم کودکان نیست. و اگر هر گوشه از این شهر، کودکی گرسنه سر بر زمین بگذارد من و تو مسئولیم. وقت آن رسیده تا چشم از بت‌های خودساخته برداریم و از خود بپرسیم: من کجای این جهان هستم؟

به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، امسال برای هفدهمین سال پی در پی، آیین کوچه گردان عاشق، در شب‌هایی که همه در سوگ علی (ع) هستند راه علی می‌رود و در اقدامی نیمه نمادین، برای افطار کردن روزه فقر کودکان شهر تلاش دارد.

آیینی که هفده سال پیش با پخش تنها 50 عدد کیسه مواد غذایی توسط چند دانشجو شروع شد امروز به چند هزار کیسه رسیده است که در شب‌های قدر با الهام از کوچه گردی‌های حضرت علی (ع) همزمان در بسیاری از نقاط محروم کشور توزیع می‌شود.

هزینه این کیسه‌ها توسط خیرین تأمین می‌شود و معمولا شامل مواد غذایی، شوینده‌ها و بسته‌های کوچک فرهنگی است. کیسه‌هایی که روزه اجباری فقر را برای مدتی هرچند کوتاه از دهان کودکان شهر افطار می‌کند. کیسه‌هایی که می‌خواهد بیش از آن که مرهم گرسنگی باشد، یاد آور انسانیت شود.

این طرح در استان‌های خراسان رضوی، البرز، قم، اصفهان، فارس، مازندران، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه و گلستان به عنوان استان‌هایی که دفاتر نمایندگی رسمی جمعیت امام علی‌ (ع) در آن‌ها قرار دارد، برگزار می‌شود و همچنین هموطنانی از استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، قزوین، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، سمنان و کردستان نیز پس از هماهنگی با دفتر مرکزی جمعیت امام علی (ع)، این طرح را در استان‌های خود اجرا می‌کنند.

مرتضی کیمنش، عضو هیئت مدیره جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) در آیین آغاز طرح کوچه گردان عاشق اصفهان اظهار کرد: پس از یازده سال فعالیت اجتماعی متوجه شدم به معنای واقعی کلمه در مسائل و مشکلات اجتماعی از ماست که بر ماست.

وی با اشاره به سخن حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه درباره گرسنگی گرسنگان از آن‌ها (مردم) سؤال خواهد شد، ادامه داد: تقریباً هر بلایی بر سر کودکان سرزمینمان می‌آید تقصیر من و شماست. به صورت مشخص تک به تک شهروندان هر شهر در فقر و دیگر مشکلات اجتماعی مسئول هستند.

این عضو جمعیت امام علی (ع) گفت: متاسفانه این مفاهیم را معمولا تنها شعر و ادبیات زیبای دینی می‌دانیم و فرهنگ کمک کردن و کار خیر تبدیل به یک کار دکوری و خاک خورده در آخرین طبقات اولویت‌های مردم شده است. مردمی که تعدای از آن‌ها هرگز حاضر به دست کشیدن از تفریحاتشان برای انجام یک عمل خداپسندانه نیستند.

کیمنش با اشاره به فوت اخیر دختر بچه چهارماهه در اثر اعتیاد در تهران ادامه داد: من خیلی متاسفم که رویای ما از بین رفت. رویای چهار ماهه در اعتیاد محو شده و رؤیایی که به خاطر سوء تغذیه حتی توان پهلو به پهلو شدن نداشت؛ به نام خدای رویاهایی که هنوز هم پر پر می‌شوند و در مقابل چشمان ما از بین می‌روند و همه من و شما در مقابل آن‌ها مسئولیم.

وی افزود: متاسفانه جامعه امروز نه تنها از تلف شدن امثال رؤیا پشیمان نیست بلکه اگر هم پشیمان شده باشد از نشان دادن این پشیمانی عاجر مانده است و یا از نشان دادن پشیمانی پرهیز می‌کند. بعد از فوت رؤیا، خبر اندوهگین فوت او در تمام خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست گشت و قطعاً حداقل 3 میلیون نفر این خبر را دیده‌اند اما تنها 10 هزار نفر به کمپین حمایت از او پیوسته‌اند.

این عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی (ع) گفت: انسان بودن با ناطق بودن و خانواده داشتن متفاوت است. بلکه انسانیت معادل دغدغه و درد کشیدن از مسائل جامعه و بالاتر از آن عمل و اقدام کردن در مقابله با این مشکلات است.

کیمنش ادامه داد: برداشت امروز جامعه از کار خیر به بیراهه رفته و برداشت مردم از کار خیر نوعی وسیله برای ثواب جمع کردن است. کاری که اگر بشود خوب است و اگر نشد مهم نیست زیرا با انجام واجبات باز هم بهشت برین را از دست نخواهیم داد.

وی افزود: سوره‌های مکی قرآن به عنوان شروع کننده دین خاتم پیامبران (ص) چیزی جز اعتراضات اجتماعی، اعتراض به بی عدالتی و خشم در مقابل عدم توازن اجتماعی نیست. معیار اسلام بر طبق آیات قران برای تکذیب دین کسی است که یتیم را از خود می‌راند و دیگران را به اطعام مسکین تشویق نمی‌کند.

عضو جمعیت امام علی (ع) ادامه داد: نمودهای بت و بت پرستی تغییر کرده است و دیگر پرستش یه جسم به عنوان بت به تنهایی معنای بت پرستی نمی‌دهد. بلکه امروز هر آنچه ما را از دیدن چیزهایی که لازم هستند دیده شوند باز دارد بت به حساب می‌آید.

کیمنش گفت: برای مثال آمال و آرزوهای من و شما و حتی نگرانی‌های ما از آینده، تجملات، اندوه‌های گذشته، مسائل مادی و امثال آنها بت‌های جامعه هستند. بت‌هایی که در مقابل چشمان مردم قرار گرفته‌اند و آنها را از دیدن رویاهای 4 ماهه باز می‌دارد.

وی ادامه داد: تمام سال‌های اندوه و غصه من و شما به اندازه یک شب یکی از این کودکان نیست. کودکانی که می‌توانند بهانه‌ای بشوند که من و شما انسان بودنمان را به یاد بیاوریم. کودکانی که پیام آوران امروز جهان هستند و نعمت انسان بودن به خیرین هدیه می‌کنند.

این عضو جمعیت امام علی (ع) گفت: متاسفانه دیدگاه جاری درباره کودکان کم توان و کم بضاعت با حقارت، فقر و بیچارگی عجین شده است. در حالی که بسیاری از این کودکان به واسطه دردهایی که کشیده‌اند و تجربیاتی که دارند بسیار از عموم مردم قلب‌های بزرگ‌تری دارند و به خدا نزدیک‌تر هستند.

کیمنش ادامه داد: این کودکان در معرفت، انسانیت، درک، پاکی، مهربانی و سیاری صفات مثال زدنی هستند و اشرف مخلوقات واقعی همین کودکان هستند نه من و شمایی که در روزمرگی و زندگی تکراری خاک خورده گم شده‌ایم و خدا را فقط در نماز می‌بینیم.

وی افزود: کودکانی که زیر چتر جمعیت قرار می‌گیرند پیش از آن که از جمعیت و اعضا چیزی دریافت کنند، آن‌ها هستند که به جمعیت و اعضایش هویت و وجود می‌بخشند. همه اعضای جمعیت خود را مدیون کودکان زیر چتر جمعیت می‌دانند.

کیمنش ادامه داد: برخی از خیرین متاسفانه بدون هیچگونه تفکر و تعقل تنها به پرداخت هزینه‌ها و خیرات مالی اکتفا می‌کنند. جمعیت امام علی (ع) کمک کردن بدون فکر و دغدغه ذهنی را قبول نمی‌کند بلکه خیرین باید با درک و فهم اقدام به کار خیر کنند.

وی گفت: خیر باید بیشتر از پولی که می‌گذارد زمان و فکر خرج کند. مشکلات مالی تنها بخشی از مشکلات کودکان و خانواده‌های کم توان است. بخش بزرگتری از مشکلات برای حل شدن نیاز به پشتوانه دارد. بسیاری از این کودکان نیاز به یک حامی دارند تا در سایه او رشد کنند.

این عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی (ع) گفت: نگاه‌های موزه وار به کودکان نیازمند، مشکلی را حل نمی‌کند. خیرات مالی هم می‌تواند این کودکان را بی ذوق و بی هنر بار بیاورد. در حالی که باید با مشارکت مستقیم کودکان را تربیت و به آنها کمک کنیم آینده خود را بسازند.

کیمنش ادامه داد: مشکلات برآمده از حکومت، سیاست و دولت نیست. بلکه تنبلی ذهن، عشق و روح جامعه و بی تفاوتی باعث بسیاری از معضلات است. عادت‌های تلخ موجب این مشکلات است. بت‌هایی که در مقابل چشمان ما قرار گرفته‌اند و من و شما را در دیدن مسائل عاجز کرده‌اند.
 

گزارش از: نیما آتش- خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha