• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۵ / ۰۲:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 95040104667
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

نماینده بجنورد مطرح کرد:

خراسان‌شمالی تنها استان عقب‌مانده در استفاده از ظرفیت‌های تجاری

خراسان‌شمالی تنها استان عقب‌مانده در استفاده از ظرفیت‌های تجاری

ایسنا/خراسان شمالی نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی با گلایه از عملکرد ضعیف دولت در بخش توجه به توسعه ظرفیت‌های تجاری استان مرزی خراسان شمالی گفت: این استان تنها استان عقب‌مانده کشور در زمینه استفاده از ظرفیت‌های تجاری است.

علی اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صرف نظر از موفقیت دولت تدبیر و امید در بخش پیگیری و ایجاد روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای مختلف در صحنه بین‌الملل و خروج از تحریم، باید به کارنامه عملکرد در بخش اجرایی و توسعه استان‌ها نیز توجه کرد.

وی اظهار کرد: خراسان شمالی وضعیت ویژه‌ای دارد و به‌عنوان استان مشمول طرح مناطق محروم، باید مورد توجه دولت در جهت سرمایه‌گذاری مولد و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان تحصیل‌کرده قرار بگیرد.

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به طرح بازگشایی مرز پرسه‌سو و پیگیری‌های مستمر دولت و استان خاطرنشان کرد: بخشی از موانع، تمایل دولت متقابل است و با توجه به ضعیف شدن روابط تجاری در سال‌های گذشته، از این پتانسیل مهم بهره‌برداری نشده است.

اکبری افزود: متاسفانه خراسان شمالی تنها استان مرزی کشور است که از پتانسیل تجاری آن بهره‌برداری نشده است.

وی با بیان این‌که قطعا این موضوع را در مجلس پیگیری خواهم کرد، ادامه داد: سال قبل تفاهم‌نامه‌ای میان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان در جهت توسعه و تقویت روابط اقتصادی امضا شد که به‌دلیل گرفتاری‌های دولت در بخش اقتصاد مفاد آن تاکنون اجرایی نشده است.

وی گفت: بازگشایی بازارچه پرسه سو در برنامه پنجم توسعه تحت عنوان توسعه محور شمال شرق باید به اجرا در آمد که با توجه به رکود اقتصاد و تخصیص اعتبار بسیار ناچیر دولت برای اجرای مصوبات و برنامه‌های عمرانی، این موضوع نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از تکالیف دولت در قبال خراسان شمالی این است که باید مسیری را بازگشایی کند تا ترانزیت کالا که از ترکیه و مسیرهای صعب‌العبور گذر می‌کند، راحت‌تر به این استان برسد.

اکبری افزود: دولت در برنامه پنج ساله توسعه، تعهدات زیادی در زمینه‌های مختلف داشته است که متاسفانه با توجه به رکود جهانی اقتصاد، از تحقق برنامه پنج ساله خود بازماند.

دولت به ایجاد سرمایه‌گذاری بخش صنایع مولد اهتمام ویژه داشته باشد

وی با اشاره به این‌که دولت در برنامه ششم توسعه باید اهتمام ویژه‌ای در ایجاد سرمایه‌گذاری بخش صنایع مولد داشته باشد، افزود: اجرای فاز دوم کارخانه آلومینیای جاجرم و تولید شمش که تاکنون فقط 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیازمند به 300 میلیارد تومان اعتبار است، باید در اولویت قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: این پروژه 10 سال است که شروع شده اما تا کنون به بهره‌برداری نرسیده است.

اکبری توجه به صنعت پتروشیمی، پروژه‌های نیمه‌تمام در کارخانه سیمان، توسعه کشاورزی و توجه به ظرفیت‌های محلی شهرستان‌ها را از سایر انتظارات از دولت در جهت توسعه خراسان شمالی عنوان کرد.

وی افزود: شهرستان‌های مرزی این استان نظیر راز و جرگلان از ظرفیت‌های بالقوه طبیعی بالایی برخوردار است که باید از آن‌ها بهره‌برداری شود.

اکبری یکی از اقدامات خوب دولت در این زمینه را سرمایه‌گذاری در سد غلامان عنوان کرد و افزود: این سد در آستانه بهره‌برداری است و با توجه به بارندگی خوب در منطقه سبب توسعه باغات و مزارع خواهد شد.

حل مشکلات نخبگان از عوامل توسعه خراسان شمالی است

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از عوامل مهم توسعه خراسان شمالی را، حل مشکلات و موانع نخبگان ذکر کرد و گفت: نگاه مثبت مدیران در جهت استفاده از ایده‌های نخبگان، دانشگاهیان و صدور مجوز، توافق‌های اصولی و واگذاری عرصه‌های طبیعی برای سرمایه‌گذاری از گام‌های مثبت در جهت توسعه و رونق اقتصادی است.

اکبری گفت: از مدیران دستگاه‌های اجرایی و استاندار جدید می‌خواهیم به‌عنوان مدیریت کلان جدی‌تر، موانع موجود در سر راه فکرها و استعدادهای برتر را برطرف کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha