• پنجشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95040105304
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

شهرضا دارنده بزرگ‌ترین گنجینه میراث مکتوب جنوب اصفهان

شهرضا دارنده بزرگ‌ترین گنجینه میراث مکتوب جنوب اصفهان

ایسنا/اصفهان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهرستان شهرضا جاذبه‌های فرهنگی آن است؛ این شهرستان از دیرباز به داشتن دانشمندان، حکیمان و فرهیختگان بزرگی همچون حکیم صهبا، حکیم فرزانه، محی الدین الهی قمشه‌ای، حسن الهی قمشه‌ای و پروفسور حبیب الله هدایت مشهور بوده است.

به گزارش ایسنا، یکی از بارزترین نمادهای فرهنگی شهرضا، کتابخانه‌های این شهرستان و در راس آن‌ها کتابخانه علامه طباطبائی است که بزرگ‌ترین گنجینه میراث مکتوب جنوب استان را در خود جای داده است.

فاطمه پورخاقان، رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این شهرستان اظهار کرد: در حال حاضر 40 هزار و 619 جلد کتاب در کتابخانه علامه طباطبائی شهرضا وجود دارد که جمعیت سه هزار و 102 نفری اعضاء کتابخانه از آن استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 500 جلد کتاب و 211 عضو به مجموعه کتابخانه‌ای علامه طباطبائی شهرضا اضافه شده است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا تصریح کرد: به جز این کتابخانه در شهرستان شهرضا کتابخانه نهادی دکتر امینی با 16 هزار و 636 جلد کتاب و 765 عضو، کتابخانه نهادی شهید همت با 10 هزار و 138 جلد کتاب و 625 عضو و کتابخانه نهادی روستای اسفرجان با 13 هزار و 816 جلد و 177 عضو در کنار سایر مجموعه‌های کتابخانه‌ای در حال فعالیت هستند.

پورخاقان گفت: هم‌چنین هزار و 763 عضو از 30 هزار و 218 جلد کتاب موجود در 6 کتابخانه مشارکتی شهرستان استفاده می‌کنند. چند سالی است که مسئولان این کتابخانه اقدام به جمع‌آوری آثار منتشر شده از علما و اساتید شهرستان شهرضا و نمایش آن در مجموعه‌ای تحت عنوان «گنجینه آثار مکتوب فرهیختگان شهرضا» کرده‌اند.

وی با اشاره به وجود بزرگ‌ترین گنجینه میراث مکتوب جنوب استان در شهرستان شهرضا اظهار کرد: در حال حاضر در این گنجینه 311 نسخه کتاب از بیش از 200 نویسنده شهرضایی موجود است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا گفت: برخی از علمای شهرضا همانند آیت الله محمدعلی اسماعیل‌پور، حسن عرفان، دکتر خلیل رفاهی و دکتر علی رحیمی مجموعه کامل آثار خود را به این گنجینه اهداء کرده‌اند.

پورخاقان خاطرنشان کرد: متأسفانه شمار آثار منتشر شده از نویسندگان و مترجمان شهرضایی بسیار بیشتر از آن چیزی است که هم اکنون در اختیار داریم و لازم است این افراد یا خانواده آن‌ها ما را در تکمیل این مجموعه یاری کنند.

شهرداری شهرضا به رسالت فرهنگی خود عمل کرد

به گزارش ایسنا، یکی از مهم‌ترین مفاد قانونی در حمایت از فعالیت کتابخانه‌ها، اختصاص نیم درصد از سهم شهرداری‌ها به این مراکز برای ادامه و توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا از تحقق سهم نیم درصد شهرداری شهرضا در کمک به این مرکز خبر داد و افزود: شهرداری شهرضا در پایان سال گذشته 200 میلیون ریال در این زمینه به حساب کتابخانه عمومی شهرستان واریز کرد.

پورخاقان در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مشارکت گسترده خیران این شهرستان در توسعه و تجهیز مراکز کتابخانه‌ای گفت: تا پایان سال گذشته خیران شهرستان 66 میلیون و 500 هزار ریال به کتابخانه عمومی شهرستان کمک کرده‌اند.

لزوم افزایش سرانه فضاهای کتابخانه‌ای شهرضا

به گزارش ایسنا، اما یکی از مهم‌ترین نیازهای فرهنگی شهرستان شهرضا در حال حاضر توسعه فضاهای فیزیکی کتابخانه‌ای این شهرستان به ویژه در کتابخانه‌ی علامه طباطبائی است، این مجموعه به عنوان قلب تپنده کتابخانه‌ای در شهرستان شهرضا همه روزه شاهد تردد جمع کثیری از دانش‌آموزان، دانشجویان و طالبان علم و اندیشه است که برای مطالعه یا امانت کتاب‌های مورد نیاز خود به آن مراجعه می‌کنند.

چند سالی است که قرار است پروژه توسعه این مرکز از طرف زمینی که در پشت ساختمان فعلی آن قرار دارد اجرا شود؛ این زمین متعلق به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بوده و نیاز است تا امور اداری و مالی آن این طریق توافق بین نهادکتابخانه‌های عمومی و شرکت نفت انجام شود؛ اما هر چند مسئول کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا از پیگیری روند اجرایی آن خبر می‌دهد بر اساس شواهد موجود لازم است تا مسئولان استانی در این زمینه میانجی گری کرده تا این پروژه هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

از طرف دیگر کتابخانه تنها شهر بخش مرکزی شهرستان شهرضا یعنی شهر منظریه نیز چشم به راه کمک‌های خیران است، این کتابخانه در سال 91 در زمین به مساحت 550 مترمربع برای ایجاد کتابخانه‌ای با زیر بنای 1100 مترمربع در دو طبقه کلنگ زنی شده است اما پس از گذشت حدود 4 سال تنها 45 درصد از ساختمان فیزیکی آن پیشرفت داشته است.

با توجه به نیاز گسترده دانش آموزان و دانشجویان این شهر به فضای کتابخانه‌ای استاندارد لازم است خیران شهرستان برای تکمیل این مجموعه پیش قدم شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha