• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 95040111488
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

یک فعال زیست محیطی:

فرو‌چاله‌ها معضل جدی این روزهای مردم میناب است

فرو‌چاله‌ها معضل جدی این روزهای مردم میناب است

ایسنا/هرمزگان فعالان زیست‌محیطی شهرستان میناب در بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از فرو چاله‌های این شهرستان در روستای چلو گاومیشی، خواستار رسیدگی جدی به این پدیده خطرناک شدند.

به گزارش ایسنا، ‌شهرستان میناب دومین شهر بزرگ استان هرمزگان بشمار می‌رود که در کنار شهرستان رودان در نزدیکی همین شهر در 85 کیلومتری شرق شهر بندرعباس به بهشت هرمزگان و جنوب کشور مشهور هستند و وجه‌تسمیه نام‌گذاری این شهر به دلیل وجود منابع آبی سرشار در این منطقه بوده است.

روند رو به رشد شهر بندرعباس و نیاز به منابع آبی جدید برای آب شرب مردم این شهر با جمعیتی بیش از 500 هزار نفر موجب شد تا از منابع آبی موجود در دشت میناب و سد استقلال میناب برای این منظور استفاده شود. به‌ این‌ ترتیب برداشت از سد استقلال میناب افزایش و مجموعه چاه‌هایی نیز در دشت میناب حفر شد تا نیاز فزاینده بندرعباس و بندر خمیر را به آب شرب تأمین کند.

در همین راستا معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که با درخواست‌های متعدد مردم و کمپین‌های مردمی شهرستان میناب برای مطالبه گری و ارائه راهکارها برای بازدید میدانی از فرو چاله‌های میناب نیز وارد این شهرستان شده بود، از نزدیک به بررسی این معضل زیست‌محیطی که به‌نوعی بازندگی مردم گره‌خورده، پرداخت.

در این بازدید یکی از فعالان زیست‌محیطی با اشاره به اینکه درگذشته این منطقه جنگلی از نخلستان‌های خرما و درختان کهور پرشده بود، اظهار کرد: در حال حاضر درختان پاکستانی در این منطقه وجود دارد که از 15 سال پیش برای کاشت در بندرعباس به این منطقه آورده شد که برای این خاک نامناسب بوده و حتی خسارت‌هایی وارد کرده است.

رضا سلیمانی بابیان اینکه نشست زمین در این منطقه از سال 80 آغاز و 18 سال با پدیده خشک‌سالی مواجه هستیم، تصریح کرد: بارندگی در این منطقه 146 میلی‌متر در سال گذشته بوده که این بارندگی در سطح کوه ریزش و به‌واسطه رودخانه میناب راهی این شهرستان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به‌واسطه احداث سد میناب ورودی این آب به منطقه به نزدیک صفر رسیده است، اضافه کرد: تاکنون حقابه این منطقه داده نشده است که البته وجود 15 حلقه چاه غیرمجاز و 58 چاه کمک کانال نیز مزید بر علت شده تا با بحران بی‌آبی در دشت‌های میناب روبه‌رو باشیم.

سلیمانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 30 روستای شهرستان میناب با پدیده فرونشست مواجه هستند، خاطرنشان کرد: هرکدام از این روستاها ممکن است تا سال‌های آینده نشست کرده و در زمین بلعیده شوند و حتی عمق فاجعه در حال نزدیکی به شهرستان میناب است.

این فعال زیست‌محیطی با اشاره به اینکه 68 درصد مردم میناب اقتصاد زندگی‌شان بر پایه کشاورزی است، تصریح کرد: امیدوارم بتوانید در این راه با راهکارهایی درصدد رفع این بحران پیش رویم.

سلیمانی با اشاره به اینکه در حالت عادی حتی وسایل نقلیه هم‌توان عبور از جاده به دلیل چاله‌های متعدد ندارند، افزود: در حال حاضر آسفالت این جاده به‌تازگی ترمیم‌شده اما تا یک سال آینده بازهم این جاده به پر از چاله تبدیل می‌شود.

وی در پایان با ابراز امیدواری از تدبیر دولت در برطرف کردن این دغدغه مردم شهرستان میناب، اضافه کرد: اینجا زمانی بزرگ‌ترین نخلستان کشور را تحت پوشش داشت، اما حال باید نگران باشیم که در سال‌های آتی شاهد از بین رفتن آن نباشیم.

به گزاش ایسنا، معصومه ابتکار قرار است در نشست با تشکل‌های مردم‌نهاد و مسئولین شهرستان میناب حضور یابد و در این خصوص به تبادل‌نظر و ارائه راهکار برون‌رفت از این وضعیت با نظر جمعی بپردازد.

‌انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha