• شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95050100621
  • خبرنگار : 90089

نایب رییس فراکسیون محیط زیست مطرح کرد

ضعف فکری مانع تبدیل «زباله» به «طلای کثیف» است

ضعف فکری مانع تبدیل «زباله» به «طلای کثیف» است

نایب رییس دوم فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: هنوز ظرفیت فکری در مدیران اقتصادی برای تبدیل «زباله» به «سرمایه اقتصادی» و تجاری‌سازی «طلای کثیف» به وجود نیامده است.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت و گو با ایسنا، گفت: هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی برای بازیافت زباله محدودیت یا ممانعت ایجاد نمی کند و هیچ خلاء قانونی برای ایجاد ارزش افزوده از زباله وجود ندارد اما به دلیل ضعف فکری و فرهنگی هنوز نتوانسته ایم «زباله» را به «طلای کثیف» تبدیل کنیم.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس اظهار کرد: شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ عمومی باید سیاست تفکیک زباله از مبدا را با جدیت بیشتری فرهنگ‌سازی کرده و در عین حال فرآیند جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت زباله را براساس شیوه‌های نوین ساماندهی کند از سوی دیگر باید از طریق انگیزه‌های تسهیلاتی بستر حضور سرمایه‌گذاران داخلی در این صنعت فراهم شود.

وی با اشاره به آثار مثبت زیست‌محیطی، مالی و اشتغال‌زایی بازیافت زباله، گفت: متاسفانه در برنامه‌های میان مدت، بودجه‌های سنواتی و اسناد بالادستی توسعه به مزایای بازیافت زباله و ایجاد ارزش افزوده در آن هیچ توجهی نشده است از این رو مجلس شورای اسلامی در فرآیند تصمیم‌گیری خود به ویژه در برنامه ششم توسعه باید به صورت جدی به ایجاد ارزش افزوده از زباله وارد شود. در اسناد بالادستی باید مشخص شود که طی 10 سال آینده در حوزه زباله و فرآوری و بازیافت آن چه چشم‌اندازی خواهیم داشت، همچنین در برنامه‌های میان مدت که برنامه ششم توسعه اولین آنهاست راهبردها و بسترهای مالی، تسهیلاتی، اجرایی و قانونی برای ورود سرمایه‌گذاران به وجود آید.

نایب رییس دوم فراکسیون محیط زیست، توسعه پایدار و ورزش مجلس در پیشنهادی برگزاری نشست‌های مشترک بین فعالان صنفی در حوزه بازیافت زباله و اعضای کمیسیون عمران را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید بستر برگزاری جلسات مشترک با سرمایه‌گذاران بازیافت زباله و اعضای کمیسیون به وجود آید تا سرمایه‌گذاران فهم روشنی از رویکرد نظام به این صنعت پیدا کنند.

حسین‌زاده برگزاری نشست‌های مشترک بین وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، بانک‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و کمیسیون عمران را موجب روشن شدن ابعاد و چگونگی حمایت از فعالان صنعت بازیافت زباله دانست و خواستار انجام مطالعات تطبیقی و بهره‌برداری از دستاوردهای کشورهای توسعه یافته در صنعت طلای کثیف شد و افزود: با ورود منطقی و حساب شده به فرآیند «تجاری‌سازی زباله» علاوه بر تجربیات کشورهای توسعه یافته در این حوزه باید از سرمایه‌گذاران خارجی نیز استفاده شود تا احداث واحدهای صنعتی مورد نیاز و ایجاد ارزش افزوده از زباله و منافع اقتصادی و غیراقتصادی آن عاید کشور شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس از ورود جدی کمیسیون متبوعش طی 3 ماه آینده به موضوع «تجاری‌سازی زباله» خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha