• یکشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۷:۳۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95050101144
  • منبع : نمایندگی ایلام

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای استان هشدار داد؛

غلبه‌ی مدرک بر مهارت در ایلام

غلبه‌ی مدرک بر مهارت در ایلام

ایسنا/ایلام مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام گفت: معمولا خانواده‌های ایلامی فرزندان خود را به مدرک گرفتن تشویق و برای این کار هزینه می‌کنند اما متاسفانه آموختن مهارت جایی در سبد خانوارها ندارد.

دکتر «رضا نصری» با حضور در دفتر ایسنا اظهار کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی آموزش‌های غیر رسمی در استانی مانند ایلام که نیازمند مهارت آموزی است گام‌های بلندی برداشته،اما موفقیت این سازمان مستلزم همکاری سایر دستگاه‌ها و مخصوصا خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه سابقه‌ی این اداره‌ی کل در استان ایلام به سال 1348 برمی‌گردد و هم‌اکنون دارای 14 مرکز ثابت و 2 تیم سیار در استان است، ادامه داد: در همه‌ی شهرستان‌ها به استثنای بدره مراکز فنی و حرفه‌ای فعال و دارای کارآموز است.

مدیرکل آموزش‌فنی و حرفه‌ای استان با تاکید بر اینکه تمام آموزش‌های وابسته به این اداره‌ی کل رایگان است، تصریح کرد: دوره‌های تعریف شده در این مرکز از 101 ساعته تا 1100 ساعته  و بر اساس آخرین استانداردهای آموزشی تعریف شده‌اند.

نصری با تاکید بر اینکه استان‌ ایلام نیاز ویژه‌ای به مهارت‌آموزی دارد، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع در استان جا نیفتاده و معمولا خانواده‌های ایلامی فرزندان خود را به مدرک گرفتن تشویق و برای این کار هزینه می‌کنند اما آموختن مهارت جایی در سبد خانوارها ندارد.

وی ادامه داد: نتیجه‌ی هزینه‌ی خانواده‌ها هم متاسفانه فارغ‌التحصیلانی بدون خودباوری لازم است و حاصل هزینه و تشویق‌های دیروز خانواده‌ها برای شکستن سد کنکور وجود 3 تا 5 فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار است و نکته‌ی جالب‌تر اینکه همین خانواده‌هاباز تلاش می‌کنند فرزندان دیپلمه‌ی خود را دوباره به دانشگاه بفرستند و به طور کلی فرهنگ مدرک‌گرایی بر مهارت‌آموزی پیروز شده است.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای استان ایلام ادامه داد: متاسفانه مراکز علمی - کاربردی که قرار بود نیروی آچار به دست تربیت کنند به سمت رشته‌هایی روی آورده‌اند که فارغ‌الحصیلان آن در دانشگاه‌های مهم هم بیکار هستند، ادامه داد: اگر خانواده‌ها فرزندان خود را به سمت رشته‌هایی مانند «مبلمان‌سازی»، «چرم و کیف و کفش» ، صنعت ساختمان و رشته‌های مورد نیاز استان سوق دهند، مطمئن باشند هم مشکل بیکاری کم و هم احساس رضایتمندی افراد از زندگی بیشتر خواهد شد.

نصری به آموزش متقاضیان در 226 حرفه در آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام خبر داد و تصریح کرد: در 4 ماهه‌ی اول امسال 870 هزار نفر ساعت به 3 هزار و 237 نفر آموزش داده شده است.

مدیرکل آموزش‌فنی و حرفه‌ای استان ایلام مراکز وابسته به این اداره‌ی کل را شامل ثابت، سیار روستایی، سیار عشایری، زندان‌ها، پادگان‌ها، جوار دانشگاه، جوار صنایع و صنوف، آموزشگاهای آزاد اعلام و تصریح کرد: در 4 خوشه‌ی خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

نصری تصریح کرد: در خوشه‌ی خدمات به 956 نفر 178 هزار و 652 نفر ساعت، در خوشه‌ی صنعت به 1643 نفر 559 هزار و 198 نفر ساعت ، در خوشه‌ی فرهنگ و هنر به 459 نفر 92 هزار و 73 نفر ساعت و در خوشه‌ی کشاورزی به 320 نفر در 43 هزار و 714 نفر ساعت آموزش داده شده است.

وی آموزش زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و خانواده زندانیان در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بهزیستی و اداره‌ی کل زندان‌ها را از جمله برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای استان دانست و تصریح کرد: از محل ‌های خوشه فرش، صندوق کارآفرینی امید، کار و رفاه اجتماعی و بهزیستی تسهیلاتی به جامعه‌ی هدف پرداخت شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان زندان‌ها، بهزیستی، پارک علم و فناوری، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد ، جهاددانشگاهی، آموزش و پرورش، امور عشایری، سپاه پاسداران و بسیج، دانشگاه‌های ایلام، علمی کاربردی، پیام‌نور و فرهنگیان خبر داد و گفت: فرایند اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها آغاز شده و امیدواریم این تلاش‌ها به رونق فرهنگ مهارت‌آموزی بینجامد.

نصری ضمن تقدیر از استاندار، معاونان و مدیران کل ، حضور در کشور عراق را یکی از برنامه‌های راهبردی آموزش فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با گسترش این آموزش‌ها در واسط، دیالی و میسان بتوانیم با آموزش‌های لازم در بازار عراق نیز نقش‌آفرینی و حضور لازم را داشته باشیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در پایان رسالت امروز رسانه‌ها را تقویت فرهنگ مهارت‌آموزی، معرفی مهارت‌های مورد نیاز استان و معرفی کارآفرینان موفق در این عرصه عنوان و ابراز امیدواری کرد: با همکاری خانواده‌ها شاهد گرایش فرزندان به سمت مهارت‌های لازم باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha