• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95050102156
  • خبرنگار : 30057

سرپرست همکاری‌های بین‌المللی سازمان فضایی خبر داد

ساخت پیش‌نشانگرهای زلزله با همکاری سازمان فضایی و موسسه ژئوفیزیک

ساخت پیش‌نشانگرهای زلزله با همکاری سازمان فضایی و موسسه ژئوفیزیک

سرپرست دفتر روابط و همکاری‌های بین‌المللی سازمان فضایی با تاکید بر این‌که ایران در بیش از 9 پروژه سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه مشارکت دارد،گفت: علاوه بر آن سومین تلسکوپ سازمان اپسکو نیز تا اواخر تابستان در ایران نصب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا دکتر ابولقاسم نقاش در دوره آموزشی «طراحی ماموریت و برنامه‌ریزی پروژه ماهواره کوچک دانشجویی» که صبح امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری مسابقه ماهواره مکعبی در راستای ماهواره‌های مکعبی همکاری‌های فضایی منطقه آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: سازمان اپسکو در سال 2005 با حضور 8 کشور بنگلادش، چین، اندونزی، ایران، مغولستان، تایلند و پرو راه‌اندازی شد و یک سال بعد از تشکیل آن نیز ترکیه به این سازمان پیوست.

وی با بیان اینکه عضویت ایران بعد از بررسی در مجلس و شورای نگهبان، از سوی رییس جمهور ابلاغ شد، افزود: در سال 2013 مدیر کلی دپارتمان روابط خارجی و امور حقوقی، مسؤولیت معاونت مدیر کل دپارتمان سازمان اپسکو و ریاست سازمان اپسکو به ایران واگذار شده است.

نقاش با تاکید بر اینکه از سوی این سازمان تا کنون دوره‌های آموزشی زیادی برگزار شده است، افزود: تا کنون 6 دوره آموزشی از سوی اپسکو برگزار شده است که موضوعات آن شامل حوزه‌های فضا و فناوری‌های مربوط به آن می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های این سازمان در دو دسته پروژه‌های پایه و اختیاری تعریف شده است، ادامه داد: پروژه‌های پایه با اعطای حق عضویت سازمان‌های عضو اجرایی می‌شود و محور همه این پروژه‌های علوم فضایی، علوم کاربردی فضایی و آموزشی است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در بیش از 9 پروژه اپسکو مشارکت دارد، ادامه داد: نصب تلسکوپ از جمله این پروژه‌ها است که پس از پرو و پاکستان، سومین تلسکوپ این سازمان در ایران خواهد بود که تا اواخر تابستان امسال نصب می شود.

 به گفته وی، داده‌های دریافت شده از سوی این تلسکوپ در اخیار کشور های عضو اپسکو قرار می‌گیرد.

سرپرست دفتر روابط و همکاری‌های بین‌المللی سازمان فضایی، راه‌اندازی مرکز آزمایشگاه اپسکو در پژوهشگاه هوا فضای ایران و اجرای پروژه‌های ماهواره‌ای با مشارکت دانشگاه‌ها را از دیگر پروژه‌های مشترک با اپسکو نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن سازمان فضایی ایران در زمینه طراحی و ساخت پیش نشانگرهای زلزله با موسسه ژئوفیزیک همکاری دارد.

نقاش با تاکید بر اینکه سازمان اپسکو اقدام به اعطای بورسیه در دوره‌های کارشناسی ارشد دکتری کرده است، خاطرنشان کرد: بورسیه مقطع کارشناسی ارشد این سازمان در چهار رشته و در دوره دکتری شامل یک رشته می‌شود.

به گفته وی، واجدین شرایط برای دریافت این بورسیه به سازمان اپسکو معرفی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha