• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95050102194
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد:

پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه

پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی ‌آذربایجان‌شرقی از پرورش آرتمیا در حاشیه‌ی‌ ‌دریاچه‌ی‌ ارومیه در راستای‌ احیای‌ تنوع‌زیستی خبر داد.

 به گزارش ایسنا، محمد صمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آرتمیا یکی از انواع ‌مهم سخت پوستان است که در آب‌های ‌شور که میزان ‌املاح آن‌ها ممکن است تا چند برابر آب دریا باشد، زندگی می‌کند.

 وی افزود: آرتمیا به عنوان یک موجود فیلتر کننده غیرانتخابی در زیستگاه‌های طبیعی از جلبک‌های ‌تک‌سلولی، ‌ذرات ‌ریز ‌گیاهان و باکتری‌های موجود در آب تغذیه می‌کند.

 وی عنوان کرد: گسترش صنعت آبزی پروری و اهمیت تکنولوژی و توسعه روز افزون پرورش انواع میگو و ماهی در کشور و با توجه به اینکه استفاده از آرتمیا برای آبزیان به دلیل عاری بودن از بیماری، قابلیت هضم بالا، مغذی بودن، لذیذ و مطبوع بودن، سهولت شکار برای شکارچی و قابل دید بودن به آسانی که یکی از فاکتورهای مهم در امر پرورش و تغذیه آبزیان بوده و از طرفی ارزش اقتصادی آرتمیا و قیمت آن در بازارهای جهانی رو به افزایش است.

مدیر امور شیلات و آبزیان ‌سازمان‌جهادکشاورزی ‌استان، بیان کرد: با توجه به پتانسیل ‌منطقه می‌توان با بهره‌برداری اصولی و علمی از این موجود ‌آبزی، علاوه بر تامین‌ نیازهای داخلی، با صادرات مقادیر مازاد این محصول به صورت قابل توجهی برای کشور ارز آوری کرد.

صمد زاده اظهار کرد: در سال‌های ‌گذشته طی چندین پروژه در روستای قبادلو از اراضی مجاور روستای رحمانلو که از نظر اقلیمی کاملاً مناسب برای اجرای این طرح است، پروژه هایی را به اجرا گذاشته که نتایج مثبتی از نظر تولید اقتصادی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع گردشگری رحمانلو واقع در ساحل شرقی دریاچه ارومیه در مجاور منطقه روستای رحمانلو در 15 کیلومتری شهرستان عجب شیر با وسعت 165 هکتار در 90 کیلومتری از تبریز واقع شده است، این مجتمع دارای دریاچه‌ای در بستر دریا به مساحت 50 هکتار بوده که 50 لیتر در ثانیه آب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان عجب شیر به این دریاچه اختصاص یافته که هم اکنون در مرحله لوله گذاری و انتقال آب می‌باشد.

صمدزاده تاکید کرد: با توجه به کیفیت آب و واقع شدن دریاچه مجتمع در بستر ارومیه،این مکان محیط مناسبی برای تولید آرتمیا و جلبک ها در راستای اهدافی از جمله تولید سیست و بیومس و حفظ ژنتیک بومی منطقه، نگهداری به عنوان ذخیره و رهاسازی در آینده نزدیک برای دریاچه ارومیه و سایت‌های تولید اقتصادی آرتمیا، کاهش واردات گونه‌های غیر بومی آرتمیا و جلوگیری از خروج ارز، اشتغال و درآمدزایی در این صنعت و ایجاد نمادین دریاچه در اندازه کوچک با اهداف خاص زیست محیطی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha