• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95050103841
  • خبرنگار : 71234

سروش پیشنهاد داد

مشوق‌های مالیاتی برای صاحبان درآمد، جهت اختصاص به بخش سلامت

مشوق‌های مالیاتی برای صاحبان درآمد، جهت اختصاص به بخش سلامت

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت ایجاد اماکنی برای اسکان همراهان بیمار از سوی خیرین تاکید کرد و گفت: این کار تا حدی التیام بخش این مشکل است.

ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد که مجلس می‌تواند با اختصاص تخفیفات مالیاتی معقول، مشوقی برای صاحبین درآمد ایجاد کند تا بخشی از سود خود را به سمت خیرات سلامت گسیل دهند.

سروش با بیان اینکه کاهش هزینه‌های بیمار، همراهان و کاهش آلام جسمی، اقتصادی و روحی آن‌ها در کنار بهبود وضعیت هتلینگ در بخش دولتی از اهداف و بسته‌های اجرایی طرح تحول سلامت است، گفت: با توجه به اینکه علاوه بر اهداف طرح تحول سلامت، مکررا در کلام رهبری بر ضرورت کاهش آلام بیمار و همراهان بیمار از هر نظر جسمی، روحی و اجتماعی و اقتصادی و غیره تاکید شده و این جز سیاست‌های کلان نظام است، باید مشکل اقامت همراهان بیمار به صورت ریشه‌ای حل شود.

به گفته وی باید مشکل کمبود امکانات اقامتی مراکز درمانی در طرح تحول بازتعریف و یا هدف‌گذاری شود. همچنین با واقع‌نگری باید نسبت به امکان تامین چنین سرویسی مبادرزت ورزید.

سروش با مقایسه‌ای بین وضعیت بیمارستان‌های ایران با بیمارستان‌های کشورهای اروپایی و آسیایی از حیث اسکان همراهان بیمار گفت: در کشورهای پیشرفته بدلیل وضعیت اقتصادی، سرانه بالای درآمدی و فقدان فرهنگ همراه به شکل و شدت آنچه ما داریم، دولت‌ها و بیمارستان‌ها نیازی به تامین سرپناه مجزا برای همراهان ندارند و کمتر بیمارستانی است که بیش از حد از سرویس مجزا به همراه بدهند. کشورهای مشابه و یا پایین‌تر از ما نیز الگویی بهتر برای بهره برداری نیستند؛ بر این اساس باید با بررسی منابع و واقعیت‌های موجود اجتماعی و اقتصادی این وضعیت را تا حد ممکن التیام داد.

وی همچنین گفت که تهیه مکان برای همراهانی که ممکن است به حضور بخشی از آن‌ها نیازی نباشد مستلزم تعریفی مشخص برای حد و میزان سرویس است. چرا که اکثر بیمارستان‌ها فاقد بودجه و یا حتی فضای فیزیکی لازم برای تامین این موضوع هستند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داد: در وضعیت ایده‌آل باید به حدی از غنای اقتصادی رسید که همراه بیمار مستاصل از نظر اقتصادی نداشته باشیم اما تا آن زمان فعلا با مشکل بودجه در بخش سلامت مواجهیم که ما را به سمت خیرین سوق می‌دهد. البته در این راستا از پیش مجمع خیرین سلامت وجود دارد که می‌توانند با هدف‌گذاری موضوع بصورت عملی وارد میدان شوند.

وی در عین حال گفت: البته تاسیس اماکن اسکان برای همراه بیمار توسط خیرین می‌تواند تا حدی التیام‌بخش مشکل آن‌ها باشد اما از طرف دیگر امکان بروز مشکل تردد بین این مراکز اسکان و محل بیمارستان در شهرهای بزرگ وجود دارد؛ از این رو به نظر می‌رسد تامین حداقل هزینه اسکان همراهان بیمار توسط بیمه‌های تکمیلی راهکاری برای حل این مشکل است.

سروش همچنین بهترین راهکار را تامین فضای لازم در کنار تخت بیمار دانست و گفت که باید بیمارستان‌ها با بازنگری در چینش بخش و ایجاد فضا فضاهایی را تدارک ببیند تا همراه بیمار در مجاورت بیمار اسکان داشته باشند البته این موضوع به زمان و بودجه نیازمند است.

نماینده تهران در پایان گفت که مجلس نیز می‌تواند با اختصاص تخفیفات مالیاتی معقول، مشوقی برای صاحبین درآمد ایجاد کند تا بخشی از سود خود را به سمت خیرات سلامت گسیل دهند. همچنین انتظار می‌رود منابر، حوزه، اوقاف و رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی در جهت گسترش فرهنگ انفاق در عرصه سلامت نیز تلاش کنند و اگر نیازی به کمک‌های تقنینی وجود دارد، مجلس آماده هرگونه مشارکت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha