• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95050103980
  • منبع : نمایندگی مرکزی

کاوش "تپه قلعه قلندران" یادگار دوره هخامنشی در شازند‌

کاوش "تپه قلعه قلندران" یادگار دوره هخامنشی در شازند‌

ایسنا/مرکزی تپه قلعه قلندران شازند با قدمت 2500 ساله اولین بنای هخامنشیان در بخش مرکزی کشور است.

‌به گزارش ایسنا،‌ علی ابراهیمی نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی در بازدید از تپه قلعه قلندران شازند که توسط باستان‌شناسان سایت‌های هخامنشی در مرحله کاوش قرار دارد، در جمع خبرنگاران، دانشجویان رشته تاریخ و برخی علاقمندان با اشاره به اینکه شهرستان شازند از نظر باستان‌شناسی غنا و قدمت بالایی دارد، گفت: گزارشی که از کفشیات و کاوش‌ها در شازند شنیده می‌شود عموما قدمت آثار را تا هفت هزار سال نشان می‌دهد که این امر خود می‌تواند ظرفیت گردشگری شهرستان را توسعه بخشد.

وی با اشاره به اینکه تپه قلعه قلندران نیز یکی از این ظرفیت‌هاست، افزود: طبق گفته باستان‌شناسان این تپه به دوره هخامنشیان باز می‌گردد در صورتی که معمولا این آثار در حوالی شیراز یافت شده است و در نواحی مرکزی و غربی سابقه‌ای از وجود آنها وجود ندارد و از این حیت می‌تواند فرصت گردشگری خوبی به شمار رود.

ابراهیمی تصریح کرد: صنعت گردشگری در تمام دنیا مورد توجه قرار دارد و ما نیز باید از این پتانسیل استفاده مطلوبی داشته باشیم، چراکه اینکار علاوه بر معرفی آثار بکر و ویژه ابعاد اقتصادی موثری نیز در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمد حسینی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی نیز در این بازدید گفت: تپه قلعه قلندران در مسیر اراک به ملایر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این تپه در سال 1381 در زمره آثار ملی قرار گرفت، افزود: این تپه به لحاظ اهمیت و ارزش تاریخی به دوره هخامنشیان یعنی حدود دو هزار و 500 سال قبل باز می‌گردد و پس از گذشت سال‌ها و متروک شدن بار دیگر در دوره سلجوقیان بنایی به این تپه افزوده شده و مورد استفاده قرار گرفت.

حسینی تصریح کرد: طبق شواهد بدست آمده در دوره تاریخی هخامنشیان این تپه سکونتگاهی در قالب مقر حکومتی بوده است و سپس به عنوان یک پاسگاه برای حفاظت از مسیرها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی درخصوص دلیل کاوش این تپه اظهار کرد: به دلیل اینکه این تپه توسط افرادی دچار کاوش غیرمجاز و دستبرد شد که با تصور وجود گنج و اشیای گرانقیمت در این منطقه اقدام به کند و کاو کرده بودند، اداره کل میراث‌فرهنگی برای پایان دادن به این تصورات کاوش مجاز توسط باستان شناسان را در پیش گرفت و خوشبختانه نتایج این کاوش نشان داد که این تپه دارای ارزش‌های تاریخی ویژه‌ای است.

مدیرکل میرا‌ث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید براینکه شیء خاصی در این تپه وجود ندارد، افزود: از نظر حفاظتی نیز موارد حراستی رعایت شده و نیرو‌های میراث‌فرهنگی در منطقه حاضر هستند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha