• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95050107074
  • منبع : نمایندگی مازندران

جشنواره‌ای برای "هلی ترشی"

جشنواره‌ای برای  "هلی ترشی"

ایسنا/مازندران جشنواره هلی ترشی یا رب آلوچه جنگلی در شهرستان ساری برگزار می شود.

آزموده، مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نخستین جشنواره هلی ترشی استان مازندران در روستای بالاده برگزار می‌شود. در این جشنواره که از سوی انجمن فرهنگی سادوا، پایگاه بسیج شهدا و شورای اسلامی بالاده در روز جمعه پانزدهم مرداد امسال در دبستان شهید دستغیب بالاده برگزار می‌شود، رب آلوچه جنگلی یا هلی ترشی طی مراسمی فرهنگی، پخته و به دوستداران این چاشنی سنتی و ارگانیک عرضه می‌شود.

وی افزود: در این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود، به طور همزمان پختن رب آلوچه یا هلی ترشی از سوی بانوان بالاده انجام می‌شود تا مردم به ویژه جوانان با چگونگی پختن هلی ترشی بیشتر آشنا شوند.

آزموده تصریح کرد: در مراسمی که هم زمان با پختن هلی ترشی در فضای باز حیاط دبستان بالاده برگزار می‌شود، بخش‌های متنوعی همچون شعرخوانی، سخنرانی، موسیقی مازندرانی، مسابقه ضرب المثل، خاطرات بزرگان بالاده، قدردانی از چند نفر از دست اندرکاران فرهنگی بالاده و غیره گنجانده شده و در انتهای برنامه با آش محلی بالا«ده ُوپَتی آش» از شرکت کنندگان پذیرایی می‌شود.

مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده یادآور شد: این جشنواره در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و با هماهنگی مسئولان فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امور روستایی استانداری، فرمانداری ساری و بخشداری چهاردانگه برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، احیای یکی از سنت‌های قدیمی و بومی در میان مردم بالاده با عنوان پخت هلی ترشی است. هلی ترشی به عنوان یکی از چاشنی‌های طبیعی از گذشته پخته و استفاده می‌شد. ایجاد فضایی صمیمی و شاد برای اهالی بالاده و روستاهای اطراف، ثبت جشنواره هلی ترشی به نام روستای بالاده و بخش چهاردانگه، ایجاد روحیه همگرایی و مشارکت و توجه به زادگاه آبا و اجدادی در بین اهالی بالاده و نهادهای مردمی و جلب توجه مسوولان بخش چهاردانگه، شهرستان ساری و استان مازندران نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی روستاهایی چون بالاده و لزوم توجه هر چه بیشتر دولتمردان به این دیار کهن از یگر اهداف جشنواره است تا با شناخت ظرفیت‌های فرهنگ بومی و گردشگری و حمایت از آن در جهت رشد و اعتلای فرهنگ استان مازندران و کشور گام برداریم.



انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha