• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95050117127
  • منبع : نمایندگی فارس

بخش پیوند اعضاء بیمارستان نمازی شیراز، نمونه‌ در جهان

بخش پیوند اعضاء بیمارستان نمازی شیراز، نمونه‌ در جهان

ایسنا/فارس نام شیراز با خیلی چیزها پیوند خورده و پیوند اعضاء هم از همان چیزهایی است که بسیاری از مردم در ایران و حتی جهان، شیراز را با آن می‌شناسند. خصوصا این‌که کار در مرکزی انجام شود که بنیانش را محمد نمازی، شهیرترین واقفان، بنا کرده باشد و بعد از شش دهه، همچنان یکی از بهترین‌ها در حوزه درمان تلقی شود.

به گزارش ایسنا، بیمارستان نمازی، هنوز هم یکی از بزرگترین و مجهزترین بیمارستان‌های ایران به ‌شمار می‌رود که هر بخش از بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی آن، روزهای بلند و افتخار آمیزی را در آرشیو خاطراتش ثبت کرده است.

و اما بخش پیوند اعضاء یکی از مهمترین بخش‌های بیمارستان نمازی است. بیمارستانی که یادگار شکوهمند بزرگ مرد نیک اندیش خطه فارس به‌شمار می‌رود و امروز به همت پزشکانی توانمند و شهیر، جایگاهی رفیع در عالم پزشکی و در عرصه جهان، کسب کرده است.

بخش پیوند بیمارستان نمازی هر روز پذیرای شمار زیادی از بیماران نیازمند پیوند عضو است، بیمارانی که از اقصی‌نقاط کشور برای دریافت خدمات فوق‌تخصصی در حد استانداردهای جهانی، به این مرکز مراجعه می‌کنند.

بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز طی سه سال اخیر به لحاظ تعداد پیوندهای انجام شده کبد، رتبه نخست در جهان را به خود اختصاص داده است، به مدت سه سال متوالی، توانسته است از نظر تعداد پیوند کبد در دنیا، رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

تاریخچه عمل پیوند در ایران نشان می‌دهد که نخستین پیوند کلیه را دکتر "سنادی زاده" در سال 1347 در بیمارستان نمازی شیراز انجام داد و پس از آن، این عمل در همین بیمارستان و در بیمارستان های تهران انجام شد؛ به این ترتیب از سال 1347 تا سال 1357 ، نزدیک به 80 مورد پیوند کلیه به ثبت رسیده است.

پس از مدتی وقفه، عمل پیوند در ایران و شیراز از سر گرفته شد و از سال 1368 تاکنون، برای بالغ بر سه هزار و 660 بیمار، عمل پیوند کلیه با موفقیت انجام شده است.

نخستین پیوند موفق کبد نیز در ایران، در اردیبهشت سال 1372، از سوی دکتر "سیدعلی ملک حسینی" در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد و از آن زمان، این دانشگاه به عنوان یک مرکز موفق پیوند کبد، به فعالیت گسترده خود ادامه داده است.

از سال 1372 تاکنون، در این دانشگاه بالغ بر سه هزار و 310 عمل موفقیت آمیز پیوند کبد انجام شده است.

انجام 75درصد موارد پیوند کبد ایران در شیراز

هم اکنون شیراز بزرگترین قطب پیوند کبد در کشور است و 75درصد بیماران نیازمند به پیوند کبد، از سراسر کشور برای قرار گرفتن در لیست انتظار پیوند کبد به شیراز مراجعه می‌کنند.

هم‌چنین نخستین پیوند پانکراس را دکتر "سامان نیک اقبالیان"، در فروردین سال 1385 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام داد.

تاکنون بالغ بر 60 مورد عمل پیوند پانکراس، 100 مورد عمل پیوند کلیه و پانکراس به طور همزمان، و در مجموع 45 مورد عمل پیوند روده و معده در این دانشگاه انجام شده است.

در حال حاضر، ساخت بزرگترین و مجهزترین مرکز پیوند اعضا در خاورمیانه، به نام مرکز پژوهشی، آموزشی و درمانی پیوند اعضای ابوعلی سینا در دست اقدام است و این مرکز تخصصی دارای 500 تخت است که بعد از اتمام ساخت، در اختیار بخش پیوند قرار می‌گیرد.

یکی از مواردی که سبب شده شیراز قطب پیوند اعضا در خاورمیانه محسوب شود، علاوه بر تلاش شبانه‌روزی تیم پیوند اعضا و تعداد بالای پیوندها، خدماتی است که به بیماران قبل و بعد از عمل پیوند ارائه می‌شود.

بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز، به عنوان نخستین و بزرگترین مرکز در ایران و سومین مرکز پیوند در دنیا، بعد از آمریکا و اسپانیا شناخته شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بخش پیوند عضو بیمارستان نمازی، هم‌اینک به لحاظ تعداد پیوندهای کبد در جهان رتبه اول را در اختیار دارد.

براساس این گزارش، پیوند کبد، یکی از عمل‌های فوق‌تخصصی در حوزه پزشکی است که انجام آن نیازمند در اختیار داشتن نیروی انسانی آموزش دیده است که در قالب یک تیم، همکاری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha