• شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95060103695
  • منبع : نمایندگی زنجان

نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران آغاز شد

نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران آغاز شد

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست،گفت: هیچ محلی همچون دانشگاه نمی‌تواند مهد شکوفایی توسعه پایدار باشد و در کنار این امر می‌توان با پیگیری سیاست‌های کلی نظام در کنار اهداف توسعه پایدار، زمین را از مشکلات محیط زیستی حفظ کرد.

به گزارش ایسنا، مهناز مظاهری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس شیمی ایران که در دانشگاه زنجان برگزار شد، گفت: مباحث محیط زیستی و خطرات و مشکلات موجود، امروزه برای تمام کره زمین مطرح است و در کشورهایی چون عربستان و آمریکا به دلیل بالا بودن میزان مصرف این خطرات بیشتر مطرح می‌شود.

وی افزود: ‌اگر بخواهیم توان زیستی را در مقایسه با رده‌های اکولوژیکی مطرح کنیم و به دنبال تفاوت‌ها باشیم در ایران حدود سه برابر خواهد بود و وضعیت مطلوبی در این زمینه نداریم اما در مقایسه با کشورهایی چون عربستان و آمریکا از وضعیت بهتری برخورداریم؛ در مقابل کشورهایی چون هند از وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورها دارند.

این مسئول با بیان اینکه با یادگیری بهینه مصرف می‌توان بسیاری از مشکلات را در حوزه محیط زیست حل کرد، اظهار کرد: مباحث محیط زیست را باید به مردم واگذار کرد؛ چرا که این مردم هستند که می‌دانند چطور باید محیط زیست خود را احیا کرده و آن را حفظ و حراست کنند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه امروزه مبحث توسعه پایدار در تمام دنیا مطرح است، خاطرنشان کرد: با نگاهی به قوانین کشور می‌توان دید که در اصل پنجاهم قانون اساسی تمامی موارد توسعه پایدار گنجانده شده است. لذا قانون در این راستا تنظیم شده است، علاوه براین از یک فرهنگ غنی در کشور برخورداریم و از منظر دینی نیز کمبودی نداریم، در عین حال باید به دنبال چاره‌جویی باشیم؛ چرا که هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه مطلوبی در این حوزه برسیم.

وی تاکید کرد: مسئولان دانشگاهی، اساتید و دانشجویان و نیز انجمن‌ها که در واقع بازوی حفظ محیط زیست محسوب می‌شوند، می‌تواند نقش به‌سزایی در حفاظت از محیط زیست و تحقق اهداف توسعه پایدار ایفا کنند. همچنین اگر از دانشگاه‌ها شروع کرده و مدیریت سبز و بهینه مصرف را بیاموزیم، قطعا در بیرون از فضای دانشگاه و در جامعه موفق خواهیم بود.

مظاهری تصریح کرد:‌ دانشگاه‌های هر منطقه بهتر از آنچه در استان‌ها می‌گذرد باخبر هستند و می‌دانند در راستای مباحث محیط زیستی باید چه اقداماتی انجام داد. سازمان حفاظت از محیط زیست نیز آمادگی حمایت از پروژه‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست را دارد و در خصوص پروژه‌های کارشناسی ارشد تا سقف 30 میلیون ریال و پروژه‌های دکتری تا سقف 60 میلیون ریال حمایت مالی می‌تواند داشته باشد.

در ادامه، رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه نکات منفی رشد علم دیده نشده است، خاطرنشان کرد:‌ امروزه بیش از هر عصری اکوسیستم مورد تهاجم قرار گرفته است و روزبه‌روز اکوسیستم زمین جوابگوی این پیشرفت‌ها بوده و هزینه‌های ناگواری را متحمل می‌شود.

خلیل جمشیدی افزود: در عصر حاضر اکوسیستم زمین، نه تنها دچار بیماری شده است بلکه به تب بیماری نیز رسیده و از حالت تعادل خارج شده است و باید بکوشیم این بیماری را از اکوسیستم دور کنیم که در کشور ایران نیز شاهد جرقه‌هایی در این زمینه هستیم. در عین حال با وجود توجه دولتمردان در این زمینه، وجود مباحث سیاسی در دنیا موجب شده است که عواقب محیط زیستی کمتر دیده شود.

این مسئول تاکید کرد: موسسات مردم‌نهاد که قدم‌های خوبی هم در این زمینه برداشته‌اند باید هم‌چنان رویه خود را ادامه داده و فعالیت‌ها را تقویت بخشند تا در آینده بتوانیم شاهد نتایج مطلوب در حوزه محیط زیست باشیم.

رییس دانشگاه زنجان با بیان اینکه توانسته است رتبه ۶۹ را در بین ۴۰۷ دانشگاه دنیا در حوزه مدیریت سبز کسب کند، تشریح کرد: گروه محیط زیست دانشگاه زنجان توجه ویژه‌ای به مباحث محیط زیستی و به خصوص حفاظت از محیط زیست دارد و توانسته است عنوان دانشگاه سبز را به خود اختصاص دهد و در برنامه راهبردی ۱۰ ساله خود شاخص‌های پایداری دانشگاه سبز را پیگیری خواهد کرد.

دبیر علمی نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران نیز در بخش دیگری از این کنفرانس اظهار کرد: در این کنفرانس بیشتر به دنبال ایده‌های نو و نیز کیفیت‌بخشی به مطالب بودیم و از بین ۱۷۰ مقاله ۱۰۴ مقاله داوری شدند و در پایان ۸۷ مقاله پدیرفته شد.

نعمت‌الله ارشدی تصریح کرد: امروزه آموزش به‌عنوان یک علم شناخته نشده است و فعالیت‌های مرتبط با این رشته از حمایت‌های چندانی برخوردار نیست حال آنکه با معرفی این رشته می‌توان در خصوص ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و نیز آگاهی جامعه قدم‌های مناسبی برداشت.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ همکاری‌ با دانشگاه فرهنگیان در خصوص رشته آموزش شیمی آغاز شد و این پیشنهاد به تصویب رسید و از مهرماه امسال دوره کارشناسی آموزش شیمی در این دانشگاه پذیرفته می‌شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha