• یکشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95060104217
  • منبع : نمایندگی مرکزی

/دولت و ملت؛ امیدوار و استوار/

افتتاح 15 پروژه آبخيزداري استان مرکزی با 15 هزار میلیون ریال اعتبار

افتتاح 15 پروژه آبخيزداري استان مرکزی با 15 هزار میلیون ریال اعتبار

ایسنا/مرکزی در هفته دولت 15 پروژه آبخيزداري با 15 هزار میلیون ریال اعتبار در استان مرکزی بهره‌برداری می‌شود.

‌به گزارش ایسنا،‌ به نقل از روابط عمومی اداره کل ‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یوسف یوسفی مديركل با بيان اينكه همزمان با هفته دولت 15 پروژه آبخيزداري در استان به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: اين پروژه‌ها با هدف حفظ و بهره‌برداری مناسب منابع آب و خاک به عنوان دو بستر طبیعی و اصلی به منظور توسعه پایدار، کنترل هرزآب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیر‌زمینی و افزایش آبدهی قنوات، چاه‌ها و چشمه‌ها، بهره‌برداری می‌شود.

‌وی کاهش تاثیرپذیری آبخیزها نسبت به خشکسالی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از حمل رسوبات به مخازن سدها، مدیریت و توسعه منابع‌ گیاهی و بهبود شرایط زیست‌محیطی و بهبود وضعیت اقتصادی آبخیزنشینان را از دیگر اثرات اجرا و بهره‌برداري این پروژه‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اين پروژه‌ها در اراك شامل دو پروژه در حوضه‌هاي آبخيز گردو و کلاغ‌نشین با عمليات سنگ و ملات و گابيون‌بندي همراه با دیوار ساحل است، افزود: در تفرش یک پروژه شامل عمليات گابیون‌بندی در حوضه‌ آبخيز فرسمانه، در شهرستان شازند يك پروژه عمليات سنگ و ملات و در شهرستان زرنديه دو پروژه در حوضه آبخیز امیرآباد و سیدآباد شامل عمليات سنگ و ملات سر ریز و ریپ‌راپ است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بهره‌برداری از دو پروژه در حوضه آبخيز مشهد اردهال از نوع سنگ و ملات و عملیات گابیون‌بندی در شهرستان دلیجان، در شهرستان ساوه نیز در دو حوضه بیوران و مراغه پروژه‌ای از نوع عملیات سنگ و ملات و سر ریز و ریپ‌راپ و در شهرستان خمین سه پروژه در حوضه‌های آبخیز رضاآباد و دو پروژه در دمنه از نوع عملیات بند خاکی تراکمی و سنگ و ملات و سرریز را دیگر پروژه‌های آبخیزداری در هفته دولت عنوان کرد.

وی بهره‌برداری از دو پروژه در حوضه‌های شهری آشتیان و مزرعه‌نو از نوع عملیات گابیون‌بندی و یک پروژه نیز در شهرستان خنداب از نوع سنگ و ملات در حوضه آبخیز طورگیر را دیگر پروژه‌های قابل بهره‌برداری اعلام کرد.

یوسفی با اشاره به اینکه اعتبار اين پروژه‌ها در مجموع 15 هزار و 230 ميليون ريال است، افزود:‌ از اين مبلغ 11 هزار و 592 ميليون ريال استاني و مابقي ملي است.

وی با بیان اینکه اشتغال موقت ايجاد شده با بهره‌برداري از اين تعداد پروژه دو هزار و 494 نفر روز است، اظهار كرد: جمعيت بهره‌بردار اين پروژه‌ها در استان نيز هزار و 73 خانوار خواهند بود.

مديركل منابع‌طبيعي و آبخيزداري استان با اشاره به اينكه افت سطح آب‌های زیر زمینی و هدر رفت سالانه نزدیک به 30 درصد از آب‌های سطحی، فرسایش سالانه حدود 36 میلیون تن از خاک‌های استان و رسوب‌گذاری در مخازن سدهای استان از جمله مشکلات حوضه‌های آبخیز است، گفت: طرح‌های آبخیزداری حول چهار محور پیشگیری از فرسایش و حمل خاک، جلوگیری از حرکت رسوب به مخازن سدها، پیشگیری از وقوع و کاهش خسارات ناشی از سیل و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش اثرات کم‌آبی و خشکسالی از طریق عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی دنبال می‌شود.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha