• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۴:۳۷
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 95060104692
  • خبرنگار : 71567

36 سال تجربه علمی و عملی و ترویج مدیریت دانش

معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی پیشرو در اجرای آموزش‌های مورد نیاز جامعه و بازار کار

معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی پیشرو در اجرای آموزش‌های مورد نیاز جامعه و بازار کار

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، با اشاره به تدوین برنامه‌های آموزشی این نهاد بر اساس نیازسنجی و رفع مشکلات جامعه گفت: تمامی برنامه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی با هدف ارتقاء منابع انسانی و متناسب‌سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای کشور صورت می گیرد و تلاش داریم در کنار اجرای این برنامه‌ها، کار مطالعه میزان اثربخشی آن نیز شروع کنیم.

دکتر محسن قرنفلی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب به تشریح برنامه‌ها و اهداف آموزشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی با پشتوانه 36 سال تجربه علمی، عملی و با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع و به روز، قادر به ارائه خدمات آموزشی تخصصی پیشرفته به عموم جامعه و تامین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها، نهادها و مراکز صنعتی و اجرایی در سطح کشور است. در واقع آموزش‌های جهادانشگاهی با هدف ارتقاء منابع انسانی و متناسب‌سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای تخصصی کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارایی‌های لازم برای پذیرش و ایفای موثر وظایف اجتماعی و شغلی حاصل شود.

اهداف اصلی برنامه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عمده اهداف آموزش جهاددانشگاهی براساس اهداف برنامه پنجم توسعه تدوین شده است، تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآفرین،توانمندسازی دانش‌آموختگان از طریق آموزش‌های تکمیلی برای ورود به کسب و کار، توسعه قابلیت‌های دانش و فن‌آوری جهت نیل به اقتصاد دانش‌بنیان، طراحی و اجرای آموزش‌های مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی و بازار کار مبتنی بر شایستگی‌ها و توانمندی‌های شغلی، جهت‌دهی به تحصیلات تکمیلی به منظور گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه فن‌آوری و در نهایت ترویج یافته‌ها و مهارت‌های پژوهشی نوین در جامعه از جمله این اهداف است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: براساس سند چشم‌انداز 20 ساله جهاد دانشگاهی و اهداف کلان بخش آموزش جهاد دانشگاهی و با توجه به نیاز کشور و توانمندی‌های موجود در جهاد دانشگاهی، آموزش این نهاد در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی و تخصصی پیشرفته، آموزش کارکنان دولت، آموزش‌های رسمی مقطع‌دار در دانشگاه علم و فرهنگ، علم و هنر، شعبات و موسسات وابسته و آموزش‌های علمی کاربردی در مراکز آموزش عالی علمی کاربردی در سراسر کشور انجام می‌شود.

جهت گیری‌های کلی برنامه‌های آموزشی

وی در خصوص جهت‌گیری‌های کلی، راهبردها واقدامات حوزه آموزش جهاد دانشگاهی نیز اظهار کرد: دانش‌افزایی مستمر مدیران، ترویج مدیریت دانش، ارتقای مهارت‌های زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بومی‌سازی تولید منابع آموزش زبان انگلیسی، افزایش توانمندی‌های ایمنی محیط کار،کاهش حوادث و خسارت‌های انسانی، مشارکت در ساماندهی نظام آموزش کارکنان دولت، مشارکت در اجرای برنامه‌های ملی کشور از مهم ترین جهت گیری‌های کلی و راهبردی است که برنامه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی بر اساس این جهت گیری ها انجام می شود.

به گفته قرنفلی، مشارکت در نهادینه‌سازی و توسعه نرم‌افزاری و تقویت نیروی انسانی صنایع کلیدی و اولویت‌دار کشور، توسعه فن‌آوری‌های آموزشی به ویژه یادگیری الکترونیکی جهت تسریع، تسهیل و کاهش هزینه‌های آموزش، گسترش تعاملات و فعالیت‌های بین‌المللی، استانداردسازی و استقرار نظام تعالی مراکز آموزش تخصصی، افزایش کیفیت دوره‌های آموزشی، بهبود مستمر و تضمین کیفیت فعالیت‌ها، گسترش منابع آموزشی، ایجاد نهادهای لازم در حوزه آموزش جهت تثبیت راهکارهای موفق و بهینه‌سازی مدیریت آموزش، نقشه راه آموزش مبتنی بر ماموریت محوله از سوی ستاد نقشه علمی جامع کشور،‌ تحلیل دست‌یابی به اهداف کمی حوزه آموزش از دیگر جهت گیری‌های آموزشی جهاد دانشگاهی به شمار می رود.  

جهت‌گیری‌دانش‌افزایی مستمر مدیران، ترویج مدیریت دانش

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در خصوص جهت‌گیری‌دانش‌افزایی مستمر مدیران، ترویج مدیریت دانش اظهار کرد: تربیت مدیران و دانش‌افزایی مستمر و افزایش توانمندی‌های مدیریتی یکی از مسائل مهم و ضروری نظام اجرایی کشور است. بدون تردید کسب موفقیت‌های اجرایی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف کشور مرهون به کارگیری مدیران توانمند با تفکر راهبردی و کارآفرین بوده و متقابلاً ضعف‌ها و کاستی‌هایی که در بخش‌های دیگر دیده می‌شود نیز به کاستی‌ها و ضعف‌های مدیریتی می‌توان نسبت داد.

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی در این ارتباط معاونت برنامه‌ریزی نیروی انسانی ریاست‌جمهوری در چارچوب طرح توسعه منابع انسانی، تربیت مدیران آینده را در دستور کار خود قرار داده و برنامه‌های گوناگونی را در حال اجرا دارد.

وی ادامه داد: حوزه آموزش جهاد دانشگاهی با توجه به اهمیت این موضوع و با عنایت به ظرفیت‌ها و توانایی‌های لازم برای حضور موثر در این عرصه برنامه‌ای را تحت عنوان دانش‌افزایی مستمر مدیران و ترویج مدیریت دانش در دستور کار خود قرار داده است و به سهم خود کوشش می‌کند در این امر مهم ملی مشارکت و اهتمام کند. از این رو همکاری گسترده‌ای را با برخی دستگاه‌ها از جمله ساماندهی مدیریت دانش و آموزش مدیران در سازمان شهرداری‌های کشور، مدیریت دانش و دانش‌افزایی مستمر مدیران برای مجلس شورای اسلامی شروع نموده و طرح‌های آموزشی را به مورد اجرا گذاشته است.

جهت گیری ارتقای مهارت‌های زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی

به گفته معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌ها است که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می‌آورند. این توانایی‌ها فرد را قادر می‌سازند مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی را بپذیرند و بدون لطمه زدن به خود، خانواده و دیگران با خواسته‌ها، انتظارات و مشکلات روزانه به ویژه روابط بین فردی به شکل موثری روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: با توجه به وجود تغییرات عمیقی که در شیوه زندگی جوامع امروزی رخ داده است که متاسفانه هنوز بسیاری از افراد به ویژه جوانان و زوجین در مواجهه با ناملایمات و مشکلات زندگی از روش‌های ناکارآمد و سنتی گذشته تربیتی خود استفاده می‌نمایند. این مشکلات عمدتاً ناشی از فقدان آموزشی لازم برای زندگی است.

قرنفلی گفت: جهاد دانشگاهی برای ارتقاء توانایی‌های افراد و خانواده‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت خانواده، مهارت‌های زندگی، آموزش‌های پیش از ازدواج و حین ازدواج نموده است. در پژوهش های انجام شده پس از اجرای آموزش‌ها در استان‌های کرمان و البرز نتایج قابل توجهی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه کاهش طلاق و رضایتمندی زوجین در سطح معنادار آماری حاصل شد.

جهت گیری بومی‌سازی تولید منابع آموزش زبان انگلیسی

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به اجرای طرح تولید تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 92/9/19 در دیدار با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ضرورت توجه و تحول در منابع آموزشی زبان انگلیسی این نهاد با انجام مطالعات تطبیقی و آسیب‌شناسی فرهنگی منابع موجود، تالیف منابع آموزشی زبان انگلیسی، را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی مطالعات اولیه و بررسی اصلی‌ترین منابع آمریکایی و انگلیسی موجود در کشور و همچنین مبانی نظری و فرهنگی طرح، مبتنی بر سبک زندگی اسلامی انجام گرفت و نمونه‌سازی اولیه براساس شیوه‌های نوین آموزشی و نیز سبک هنری و گرافیکی شاخص و قابل رقابت با نمونه‌های موجود در دستور کار قرار گرفت، این مجموعه 8 جلدی که یک جلد آن آماده گردیده، قرار است تا پایان سال 1396 به انجام رسد.

جهت گیری افزایش توانمندی‌های ایمنی محیط کار و کاهش حوادث و خسارت‌های انسانی (آموزش HSE)

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در خصوص جهت گیری افزایش توانمندی‌های ایمنی محیط کار و کاهش حوادث و خسارت‌های انسانی افزود: حوادث ناشی از محیط کار متأسفانه از رویدادهای خسارت‌آور و ناگواری است که همه ساله خسارت‌های فراوان انسانی و مالی را برای کشور به بار می‌آورد. وزارت کار، مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار از جمله سازمان‌هایی هستند که به انحاء مختلف برنامه‌های آموزشی، تربیتی و تحقیقاتی مختلفی را به اجرا درمی‌آورند تا بتوانند به هر میزان ممکن از خسارت‌های انسانی و مالی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در این ارتباط جهاد دانشگاهی نیز با توجه به اهمیت موضوع کوشش می‌کند با شیوه‌های مختلف آموزشی اعم از آموزش‌های حضوری و ترکیبی و مجازی در ارتقاء آگاهی‌های ایمنی کارکنان و کارگران مشارکت موثر داشته باشد. بنابراین با توجه به اهمیت و نقش آموزش در حفظ و صیانت از نیروی انسانی، تامین ایمنی و سلامت کارگران سراسر کشور، برنامه آموزشی ایمنی و بهداشت کار براساس شیوه‌نامه جامع آموزش ایمنی پیمانکاران و مسوولان ایمنی کارگاه‌ها برای بیش از ده میلیون نفر از جامعه هدف توسط کلیه مراکز آموزشی جهاددانشگاهی و مراکز آموزشی واجد شرایط بخش خصوصی در یک سامانه جامع متمرکز در سال 95 آغاز می‌گردد. لازم به تذکر است اجرای این برنامه مبتنی بر طراحی سامانه نرم افزاری و تولید محتوای دوره‌های مجازی می‌باشد که توسط این نهاد انجام گرفته است.

جهت گیری مشارکت در ساماندهی نظام آموزش کارکنان دولت (مدل شایستگی، سامانه و...)

به گفته معاون آموزشی جهاد دانشگاهی،‌ با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع و کاربرد وسیع شایستگی‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی در دستیابی به اهداف نهادها و سازمان‌های خویش، گام اول در دستیابی به نظام شایسته‌سالاری، شناسایی شایستگی‌هاست، به همین دلیل طراحی الگوهای شایستگی‌های عمومی مدیران دستگاه‌های اجرایی، بر اساس سند راهبردی توسعه منابع انسانی معاونت (سابق) توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری، توسط این نهاد انجام گرفت.

جهت گیری مشارکت در اجرای برنامه‌های ملی کشور

وی همچنین بررسی روی کاهش مصرف آب در کشور را از جمله موارد این جهت گیری دانست و گفت: طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) یکی از این طرح‌ها است که این طرح با هدف آموزش و ارتقاء آگاهی عمومی دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه در زمینه مسائل و چالش‌های آب کشور در استان‌های آذربایجان شرقی، همدان، هرمزگان، سمنان برگزار شده است که به طور مثال در استان سمنان 53.000 نفر در زمینه‌های اهمیت آب، چرخه آب در طبیعت، منابع آب، مصارف آب، اهمیت حفاظت کمی و کیفی منابع آب و پیامدهای توسعه منابع آب آموزش دیده‌اند.

مشارکت در طرح احیای دریاچه ارومیه

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به طرح آموزشی این مجموعه برای احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به اهمیت موضوع بحران دریاچه ارومیه و بروز پیامدهای منفی حاصل از آن بر اکوسیستم و مردم ساکن در حوضه آبریز دریاچه و استان‌های همجوار، جهاددانشگاهی (جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی) در جهت ایفای بهتر رسالت ملی، منطقه‌ای، استفاده از تمام پتانسیل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بومی و منطقه‌ای، برخورداری از خردجمعی و سریع و بهره‌گیری از نظرات اساتید و صاحبان فن همکاری‌های گسترده‌ای با دستگاه‌های متولی احیای دریاچه ارومیه انجام داده است.

به گفته وی، تشکیل و تصویب کارگروه مشترک معاونت آموزشی واحد آذربایجان غربی و ستاد احیای دریاچه ارومیه، برگزاری نشست‌های تخصصی، اجرای برنامه ‌توانمندسازی زنان روستایی نظیر ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی و نیز استفاده بهینه از منابع آبیدر 20 روستای برگزیده حوضه آبریز دریاچه ارومیه، برگزاری همایش‌ها، جلسات سخنرانی و جشنواره، توانمندسازی جوامع محلی با رویکرد مشارکتی، تشکیل، تقویت و آموزش سازمان‌های محلی زنان روستایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله این طرح ها است.

گسترش دولت الکترونیک

دکتر قرنفلی گفت: توسعه دولت الکترونیکی یکی از برنامه‌های مهم و اصولی دولت است در این رابطه شورای عالی استقرار و توسعه دولت الکترونیکی زیرنظر مستقیم ریاست‌جمهور تشکیل و اسناد بالادستی آن تنظیم و جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان فناوری اطلاعات ایران (به عنوان دبیر شورا) ابلاغ شده است. در این راستا زیر برنامه توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان دولت در دستور کار قرار گرفته و طی آن آموزش‌های کاربردی و تخصصی فناوری اطلاعات در سه سطح مدیران ارشد، متخصصان فناوری اطلاعات و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی اجرا می‌شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در این رابطه طی جلسات متعدد با مسئولان سازمان مدیریت و سازمان فناوری اطلاعات مجوز آموزش‌های تخصصی دولت الکترونیکی برای مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی صادر و در سامانه مربوط به آموزش‌های دولت الکترونیکی کارکنان دولت ثبت شد و تمامی مراکز تخصصی جهاد دانشگاهی مجاز به اجرای این آموزش‌ها به کارکنان دولت است.

وی همچنین اجرای طرح آموزش کارکنان پست، اجرای دوره‌های آموزشی مودیان سازمان امور مالیاتی، تدوین و چاپ محتوای آموزشی با عنوان «راهنمای قوانین مالیات بر ارزش‌افزوده»،انجام طرح های آموزش خانواده‌های نیروهای مسلح، آموزش مدرسین دانشگاه علمی- کاربردی، مشارکت در نهادینه‌سازی، توسعه نرم‌افزاری، تقویت نیروی انسانی صنایع نفت و گاز و پرورش صنایع کلیدی و اولویت‌دار کشور از دیگر طرح‌هایی است که در حوزه آموزش جهاد دانشگاهی انجام شده است.

فعالیت های آموزشی در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

به گفته دکتر قرنفلی با توجه به اهمیت سرمایه‌های انسانی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و ضرورت تأمین نیروهای متخصص بدو استخدام در منطقه پارس جنوبی بعد از اعمال تحریم تحمیلی و عدم اجرای این دوره‌ها توسط شرکت‌های بین‌المللی مانند توتال فرانسه این نهاد اقدام به بومی‌سازی دوره‌های تخصصی مرتبط و اجرای آنها کرد.  بنابراین این آموزش‌ها در زیرمجموعه آموزش کارکنان دولت، آموزش بدو استخدام و آموزش‌های ملی قرار گرفت که با تدوین منابع و به منظور ارتقاء سطح دانش، بینش و مهارت‌های تخصصی دانش‌آموختگان با هدف اشتغال در حوزه انرژی براساس مدل شایستگی شغلی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: اخذ مجوزهای لازم از اداره آموزش مرکزی شرکت نفت، برگزاری آزمون استخدامی برای وزارت نفت، تاسیس مرکز تامین نیروی بدو استخدام حوزه انرژی، برگزاری 8 دوره آموزش بدو استخدام مجتمع گاز پارس جنوبی از سال 86 به منظور اشتغال بیش از 1200 نفر در صنعت گاز، بومی‌سازی مدل آموزش بین‌المللی شرکت توتال فرانسه در ایران،  برگزاری سه دوره آموزشی ویژه مدیران ارشد شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، وهمکاری در برگزاری المپیادهای گاز از جمله این برنامه ها است.

دکتر قرنفلی همچنین از انتشار مجله آموزش علوم انسانی تا پایان سال در جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: با این مجله بسیاری از ضعف‌ها و مشکلات آموزش علوم انسانی که در کشور وجود دارد،‌ رفع و راهکارها نیز ارائه می شود.

سازمان ایریکا

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در پایان در خصوص برنامه این نهاد برای تاسیس سازمانی به نام " ایریکا" نیز خاطر نشان کرد: این سازمان به منظور برقراری همکاری‌های بین المللی در حوزه فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فناوری تاسیس می شود. در واقع این سازمان با اقتباس از موسسه "جایکا" ژاپن که در سال 1970 تاسیس شده، ایجاد می شود و در حال مطالعه اولیه این طرح هستیم که نتایج مبسوط آن در آینده گزارش خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha