• سه‌شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95060906085
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

بررسی وضعیت حمل نامطلوب زباله‌ها در نیشابور؛

سرریز زباله‌ها و زمینی که از آلودگی سیر است...

سرریز زباله‌ها و زمینی که از آلودگی سیر است...

ایسنا/خراسان رضوی مردم روستاهایی که در مسیر حمل زباله‌ها قرار می‌گیرند به‌دلیل رعایت نشدن استانداردها از آلودگی رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ماشین‌های حمل زباله‌ شهرداری نیشابور از ابتدای بارگیری تا تخلیه‌ بار، مسیری را طی می‌کنند و متاسفانه به‌دلیل نبستن تور محافظ و رعایت نکردن استانداردها هنگام عبور از برخی روستاها مانند شادمهرک، مبارکه و... سبب آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شوند.

این ماشین‌های حمل زباله گاهی برای این‌که سریع‌تر کارشان را تمام کنند، بیش از ظرفیت زباله حمل کرده و یا تور محافظ زباله‌ها را نمی‌بندند و در مسیر هنگام عبور از دست‌اندازها، بسته‌های زباله به جاده پرت شده و در نهایت زباله‌ها پخش می‌شوند و زمین‌های کشاورزی را نیز آلوده می‌کنند؛ جالب آن‌که پاسخ پیگیری‌های روستاییان از شهرداری به گفته‌ خودشان این بوده که «به هر طریق شده آن‌ها را نگه دارید تا ما بیاییم!» پرسش این‌جاست آیا نمی‌توان با نظارت دقیق و کافی این مساله به این سادگی را حل کرد؟ مساله‌ ساده‌ای که امان روستاییان را بریده و محیط‌ زیست و فضای روستای آن‌ها و چهره‌ شهر را نیز خراب کرده است.

یکی از زمین‌داران این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: پخش شدن این زباله‌ها بر روی زمین‌های زعفران من باعث تجمع سگ‌ها و مگس‌ها شده است. این آشغال‌ها برای ما مشکلات زیادی درست کرده. بارها و بارها از مسئولان تقاضای پیگیری کرده‌ایم ولی این ماشین‌ها رعایت نمی‌کنند و تور نمی‌کشند. از همین جاده که رد می‌شوند زباله‌ها می‌ریزد، به‌جای این‌که دو یا سه بار زباله‌ها را حمل کنند، همه‌ی بار را یک‌باره می‌خواهند منتقل کنند.

محمدباقر مهرآبادی ادامه می‌دهد: این‌ها زعفران است و با خوراک انسان ارتباط دارد، زباله‌ها بر این زمین‌ها ریخته می‌شود، چهره روستا را خراب کرده و این زباله‌ها در مسیر، چهره‌ زشتی به نیشابور می‌دهد. متاسفانه هربار که شکایتی می‌شود، دو روز می‌آیند جلوی این ماشین‌ها را می‌گیرند، بعد دوباره اوضاع به حالت قبل برمی‌گردد.

ابوالحسن قاسم‌آبادی مسئول خانه بهداشت و عضو شورای شادمهرک نیز می‌گوید: شهرداری زباله‌ها را در شب منتقل می‌کند، کسی شماره ماشین‌ها را نمی‌تواند بردارد. چون محل دفن زباله‌ها کال‌شور است، ماشین‌های زباله از این‌جا عبور می‌کند و این معضل به هر حال وجود دارد. متاسفانه دام‌ها گاهی این زباله‌ها را می‌خورند و مریض می‌شوند. حاشیه جاده پر از آلودگی است. صبح از خواب بیدار می‌شویم می‌بینیم جاده پر از زباله شده است. این آلودگی بیشتر سمت صبح اتفاق می‌افتد و کم‌کم باد زباله‌ها را جابجا می‌کند، آب و مزارع آلوده می‌شود و این برای سلامت و محیط‌زیست این روستاها خطرناک است.

حسن لطفی نیز دهیار روستای مبارکه است. وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: کنترلی در شب بر ماشین‌ها نیست و زباله‌ها با عبور از دست‌اندازها می‌ریزند، ما پیشنهاد دادیم کیوسک گذاشته شود، تا اول ماشین‌ها را کنترل کنند بعد وارد شوند، اما مسئولان گفتند عملی نیست، حتی پیشنهاد دادیم که در روز زباله‌ها جمع‌آوری شود تا پلاک ماشین‌های متخلف توسط زمین‌داران و کشاورزان حاشیه‌ جاده دیده و برداشته شود.

وی ادامه می‎دهد: ما این موارد را پیگیری کردیم می‌گویند شماره پلاک بدهید، اما نصف شب چه کسی در زمین کشاورزی هست که شماره پلاک ببیند؟! مشکل است و ما نمی‌توانیم هر روز بیاییم زباله‌ها را جمع کنیم، باید یک فکر اساسی کرد و  بر این ماشین‌های حمل زباله نظارت دقیق و درست شود.

به گزارش ایسنا، چندی پیش نیز به‌صورت نمادین مسئولان و مردم در این منطقه تجمع کردند و پاکسازی منطقه را خود برعهده گرفتند. در آن زمان، روستائیان با این‌که در این طرح شرکت کردند ولی خواستار یک فکر اساسی برای حل شدن مشکل‌شان شدند، اما این کار نمادین هنوز زخم آن‌ها را التیام نبخشیده و مسئولان هنوز وارد عمل نشده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha