• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۰:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 95060906419
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

خسارت 1890 میلیاردی بلایای طبیعی به کشاورزی خراسان شمالی

خسارت 1890 میلیاردی بلایای طبیعی به کشاورزی خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به این‌که کشاورزی شغلی با ریسک بسیار بالا است، گفت: در پنج ماهه نخست سال، 1890 میلیارد زیال خسارت بلایای طبیعی به بخش کشاورزی وارد شد.

عبدالله یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: امسال در این استان 240 هزار تن گندم تولید شده است که نیاز استان 117 هزار تن بوده و میزان باقی‌مانده را می‌توان جهت کمک به ذخایر راهبردی کشور استفاده کرد.

وی با اشاره به اعتبارات هزینه شده در سال گذشته، ادامه داد: 80 درصد اعتبارات سال گذشته در بخش آب و خاک، 14 درصد در بخش دام و آبزیان و 6 درصد در بخش سایر هزینه شده است.

وی با بیان این‌که 600 میلیارد ریال اعتبار حوزه آبرسانی این اداره کل به صورت صد در صد در سال گذشته تخصیص یافت، خاطرنشان‌کرد: از 50 هزار هکتار پروژه آبی در این استان فقط 20 هزار هکتار آن اجرایی شده است که با تخصیص صد درصدی اعتبارات تا پایان امسال 6 هزار هکتار به این میزان اضافه می‌شود.

یوسفی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مطالبات کارخانه قند شیروان از دولت، گفت: چغندرکاران برای دریافت مطالبات خود به کارخانه فشار آورده‌اند و امید است دولت با پرداخت مطالبات از دغدغه کشاورزان بکاهد.

وی در ادامه به پروژه‌های افتتاح شده در هفته دولت اشاره کرد و افزود: در این هفته 72 پروژه با اعتبار 305 میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی برای 377 نفر افتتاح شد.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی را، اجرای 200 هکتار آبیاری تحت فشار با اعتبار 10 میلیارد و 500 میلیون ریال ذکر کرد.

این مسئول اجرای لوله‌گذاری به طول چهار کیلومتر با اعتبار 1700 میلیون ریال، اجرای کانال انتقال آب در سطح شهرستان به طول دو کیلومتر با اعتبار دو هزار میلیون ریال، اجرای کانال انتقال آب دشتک به طول 10 کیلومتر با اعتبار 28 هزار میلیون ریال، لایروبی 16 رشته قنات با اعتبار 6 هزار میلیون ریال و احداث یک باب استخر ذخیره آب کشاورزی با ظرفیت 450 متر مکعب با اعتبار 869 میلیون ریال را دیگر پروژه‌های افتتاح شده هفته دولت ذکر کرد.

یوسفی توزیع 57 هزار اصله نهال مثمر میان باغداران، پرداخت 39 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات مکانیزاسیون در سال 94، اختصاص 42 میلیارد و 600 میلیون ریال تسهیلات مکانیزاسیون در سال 95، تحویل 93 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، تحویل 10 هزار تن جو مازاد بر نیاز کشاورزان، تحویل هزار تن کلزا، برگزاری پنج هزار و 352 نفر دوره آموزشی و ترویجی و اختصاص 500 میلیون ریال اعتبار به بخش بهبود تولیدات دامی شهرستان را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان در طی سال‌های 94 و 95 عنوان کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی به پروژه‌های افتتاح شده در شهرستان مانه و سملقان اشاره کرد و ادامه داد: تعداد هشت پروژه با اعتباری بالغ بر 76 میلیارد و 207 میلیون ریال و اشتغال زایی برای 50 نفر و بهره مندی چهار هزار و 600 نفر در هفته دولت سال 95 در مانه و سملقان افتتاح شد.

یوسفی مهم‌ترین پروژه‌های زیربنایی که به بهره‌برداری رسید را، آبیاری نوین محمد آباد، آبیاری کم فشار زمان صوفی، استخر ذخیره آب چمن بید و سیستم پیش آگاهی کنترل امراض آفات گیاهی منطقه سملقان عنوان کرد.

وی در زمینه مهم‌ترین پروژه‌های تولیدی افتتاح شده نیز تصریح‌کرد: بهره‌برداری از استخر 10 هکتاری پرورش ماهی گرمابی با تولید 100 تن ماهی گرمابی و 300 هزار قطعه بچه ماهی، گوسفند داری صنعتی 200 راسی و سردخانه نگین اترک پارس با ظرفیت 9 هزار تن و مرغداری 100 هزار قطعه‌ای گوشتی اتکاء در فاز نخست، از دیگر طرح‌های مهم تولیدی مانه و سملقان توسط دولت تدبیر دولت و امید در هفته دولت بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha