• جمعه / ۲ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 95070200419
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

یک فعال اجتماعی:

منافع و حیات موجودات زنده در میناب با خطر جدی مواجه است

منافع و حیات موجودات زنده در میناب با خطر جدی مواجه است

ایسنا/هرمزگان ‌مدیرعامل موسسه محیط زیستی و مردم‌نهاد نجم میناب بابیان این‌که منافع و حیات موجودات زنده در میناب با خطر جدی مواجه است، گفت: در راستای حفظ و احیای محیط‌زیست، گردشگری و درآمدزایی برای مردم با همکاری متقابل انجمن محیط زیستی دامون و نجم خواستار برطرف شدن معضلات زیست‌محیطی میناب هستیم.

محمدعلی مؤیدی در گفت‌وگو با ایسنا، به تأثیرات زیاد جنگل‌های دریایی حرا در حفاظت هر چه بیشتر اکوسیستم‌های دریایی اشاره کرد و افزود: به همین منظور موسسه محیط زیستی و مردم‌نهاد نجم میناب با همکاری موسسه دامون در نظر دارد با کاشت نهال‌های حرا در نوار ساحلی بنادر تیاب، کلاهی، کرگان و بندزرک به حفاظت هر چه بیشتر محیط‌زیست سواحل و دریا کمک کند.

فعال محیط زیستی میناب اظهار کرد: بر اساس کارشناسی‌های به‌عمل‌آمده، قصد داریم نهال‌های حرا را بیشتر در مناطق ساحلی و دریایی آسیب‌دیده بکاریم تا به‌این‌ترتیب با احیای محیط‌زیست آن مناطق در آینده امیدوار باشیم.

مؤیدی همچنین به بررسی وضعیت زیستگاه‌های حرا در سواحل مکران اشاره کرد و گفت: حفاظت زیستگاه‌های حرا به‌عنوان بخش مهمی از مناطق حفاظت‌شده دریایی باید همواره موردتوجه باشد که در این میان بومیان ساکن در اطراف این جنگل‌ها نیز نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند.

وی تهیه نقشه‌های زیستگاه‌های حساس ساحلی- دریایی و تهیه بانک اطلاعاتی جامع مطالعات انجام‌شده در خصوص مناطق، زیستگاه‌ها، گونه‌های در معرض خطر و .... توسط موسسه نجم و دامون در نوار ساحلی مکران را از دیگر اقدامات انجام‌ شده در راستای حفاظت از محیط‌زیست دریاها و سواحل عنوان کرد.

این فعال اجتماعی تشکیل کارگروه‌هایی از بطن جامعه محلی برای آموزش و انتقال مفاهیم آموزشی در رابطه با محیط‌زیست و حفاظت از آن با ایجاد ذهنیت واقعی که، خود ما صاحب و مالک محیط‌زیست‌مان هستیم و باید نگاهبانش هم باشیم را از دیگر برنامه‌های همکاری مؤسسات محیط زیستی دامون و نجم دانست.

مدیر موسسه نگاهبانان جلگه میناب عنوان کرد: در صورت حفظ محیط‌زیست سواحل مکران، با توجه با شرایط جغرافیایی و بکر بودن، این منطقه می‌تواند به قطب گردشگری و تفریحی بزرگ و سالم تبدیل‌شده که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان در خود جای دهد که این امر نیز منبع درآمدی برای مردم منطقه خواهد بود.

مؤیدی تلاقی آب‌های شور و شیرین را یکی از شرایط خوب و تأثیرگذار زیست‌محیطی دانست و عنوان کرد: وقتی آب‌شور و شیرین باهم تلاقی پیدا می‌کنند، شرایط زیست‌محیطی خاص و منحصر ه فردی به وجود می‌آید که حیات گونه‌های زیادی، به این مهم بستگی دارد، که این‌گونههای متنوع، خود غذای ماهی‌ها بوده و در صورت نبودن این غذا، ماهی‌ها از این منطقه فاصله خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، از ۲۲ تالاب بین‌المللی کنوانسیون رامسر، پنج تالاب آن در هرمزگان قرار دارد که تالاب حرای رود شور، شیرین و میناب یکی از آن‌ها است.

 
انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha