• دوشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95070502264
  • منبع : نمایندگی مرکزی

مدیرکل ارشاد استان مرکزی:

جشنواره‌زده شده‌ایم

جشنواره‌زده شده‌ایم

ایسنا/مرکزی ‌مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: به جرات می توانم بگویم اگر در این استان 50 اثر نمایشی قابل اجرا در طول سال داشته باشیم، 40 اثر آن از نگاه سطحی برخوردار بوده است.

‌مهدی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ‌ایسنا، ‌در مورد برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان مرکزی جشنواره‌ها را محل و مأوایی برای ایجاد رقابت دانست و گفت: جشنواره‌ها عموما در دنیا محل رقابت، الگوسازی، هدایت، حمایت و نظارت هستند.

حقیقی افزود: گاهی اوقات نیز دولت‌ها و سیاست‌گذاران در راستای الگوسازی فضای جامعه را به سمت و سویی می‌برند که این مهم جا بیفتد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: براساس سیاست‌های کلان برگزارکنندگان یک جشنواره، الگوسازی هم انجام می‌شود.

جشنواره‌زده شده‌ایم

وی از سویی دیگر جشنواره‌ها را محل تبادل نظر و محل آشتی گروه‌های هنری دانست و گفت: نفس جشنواره خوب است، اما متاسفانه ما در ایران جشنواره‌زده شده‌ایم؛ در حالی که به عنوان مثال در جشنواره‌های فیلم دنیا هر کشور تنها یک جشنواره فیلم برگزار می‌کند به عنوان مثال جشنواره فیلم  برلین، لوکارنو، مسکو، اسکار وجود دارد.

حقیقی ادامه داد: در کشور ما اگرچه یک جشنواره فجر وجود دارد، اما در کنار آن 80 جشنواره مشابه هم داریم که تهدیدی برای بخش الگوسازی به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: استان مرکزی پیشینه قدیمی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری بویژه در نمایش دارد.

وی با بیان اینکه تعداد مفاخر استان مرکزی در مدت زمان 200 سال گذشته از کل کشور بیشتر است، تصریح کرد: اما مفاخر این استان یک مقدار مهجور مانده و فراموش شده‌اند، چراکه در محافل فرهنگی هنری پیشکسوتان، اساتید و تجربه‌پیشگان دیده نمی‌شوند و هر چه هست نسل حاضر است و این در حالی است که اگر به گذشته، هویت و تاریخ‌مان توجه نکنیم هیچ چیز نداریم.

وی با تاکید بر اینکه زندگی ما به هویت گذشته ما بستگی دارد، گفت: این گذشته انسان‌هاست که مسیر آینده را روشن می‌سازد.

دبیر جشنواره بیان کرد: این معضل تمام رشته‌های هنری استان مرکزی را شامل می شود.

حقیقی ادامه داد: اگر یک فراخوان بزنید و از تمامی هنرمندان رشته‌های مختلف هنری دعوت به عمل آورید تا در یک روز در یک مکان جمع شوند، کسی از پیشکسوتان را نمی‌بینید.

وی عنوان کرد: این نگاه باعث شده است که تئاتر استان در اوج متوقف شود و دیگر رشد نداشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: طی سال‌هایی از تئاتر استان حداقل دو اثر در جشنواره‌های کشوری حضور داشته است، اما در سال گذشته تنها دو نمایش خیابانی به جشنواره فجر راه پیدا می کند.

حقیقی با بیان اینکه متاسفانه انجمن‌های نمایش در شهرستان‌ها به دلیل عدم نظارت اهالی تئاتر رو به تعطیلی رفته‌اند، تصریح کرد: تشکیلاتی که زیر نظر دولت اداره شود دولتی اداره می‌شود و مادامی که چشم هنرمند به دولت باشد و نگاه نگاه دولتی باشد هنر رو به تعطیلی می‌رود.

وی افزود: اما وقتی که اعضای یک گروه هنری و جشنواره از خود هنرمندان باشند کارشان را با جان و دل انجام می دهند و با چنگ و دندان آن را حفظ می‌کنند.

در 10 سال گذشته مدیریت انجمن نمایش انتصابی بوده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: متاسفانه از 10 سال گذشته تاکنون مدیریت انجمن نمایش این استان به صورت انتصابی بوده است ولی بعد از مدت‌ها در شهریورماه امسال انتخابات برگزار شد و تیم جدید انجمن نمایش استان در حال فعالیت هستند.

حقیقی با تاکید بر اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به تیم جدید انجمن نمایش اعتماد دارد، تصریح کرد: اعتماد به این تیم به معنی ساقط شدن وظیفه حمایت، هدایت و نظارت از گردن اداره کل فرهنگ و ارشاد استان نیست.

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی به وظیفه خود در حمایت، هدایت و نظارت عمل می‌کند و در برگزاری جشنواره تئاتر استان حضور داریم، اما فعالیت‌های مربوط به اجرا به این تیم و خود هنرمندان سپرده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی این اقدام را تمرینی بین دولت، بخش خصوصی، هنرمندان و مردم دانست و افزود: بیست و هشتمین دوره از جشنواره تئاتر استان مرکزی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این جشنواره بتواند به اهداف خود برسد.

حقیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عدم حضور مردم و عدم استقبال مردم از برنامه‌های فرهنگی هنری گفت: یک نمایش آنقدر باید خوب و ارزشمند باشد که مردم به خاطر آن حاضر شوند بلیت تهیه کنند و بابت آن پول پرداخت کنند و به سالن‌های نمایش بیایند و از آثار نمایشی حمایت کنند.

مردم استان مرکزی با هنر نمایش بیگانه‌اند

حقیقی با بیان اینکه از گذشته در این استان باب شده است که آثار جشنواره را صرفا داوران و برخی علاقه‌مندان ببینند، گفت: مردم استان مرکزی به عنوان وارثان اصلی هنر نمایش با این هنر بیگانه‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی تصریح کرد: اگر بخواهیم مردم استان نیز به تماشای تئاتر بیایند از یک سو باید تئاتر استان حمایت شود و از سویی دیگر گروهای نمایشی حمایت شوند.

وی با بیان اینکه امسال برای کل فعالیت‌های اداره کل فقط 270 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: البته اعلام کرده‌اند که 50 درصد آن پرداخت خواهد شد که حدود 165 میلیون تومان می‌شود.

حقیقی افزود: جشنواره تئاتر استان بالای 60 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که با این اوصاف دیگر چیزی برای باقی برنامه‌ها و فعالیت‌ها نمی‌ماند.

بودجه ما سال‌هاست که ضعیف است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی گفت: بودجه ما سال‌هاست که ضعیف است و تلاشی هم برای ارتقای آن انجام نشده است.

وی با طرح این سوال که چرا که تمام بودجه دولتی است و چشم‌مان به دست دولت بوده است، در صورتی که این استان مهد صنعت است، افزود: وقتی انجمن‌ها دولتی باشند، نگاه نگاه دولتی است، اما وقتی که قرار باشد انجمن نمایش جشنواره برگزار کند و کسی هم نباشد که بخواهد پول بدهد، تلاش می‌کند از مراکز و کارخانجات اعتبار مورد نیاز را جذب کند.

 حقیقی ضمن اشاره به برخی مشکلات این استان در زمینه اجرای تئاتر از جمله نبود سالن بلک‌باکس، گفت: بلک‌باکس یک امکان تکنیکی است تا مخاطب از نزدیک با یک نمایش ارتباط برقرار کند، اما اگر یک تئاتر آنقدر قوی باشد که از فاصله 20 متری هم بتواند پیامش را منتقل کند دیگر نیازی به بلک باکس نیست.

دبیر جشنواره با بیان اینکه نمایش خوب و با تکنیک مخاطب خود را دارد، خاطرنشان کرد: البته استان مرکزی با مشکلات سالن نمایش مواجه است و این مهم چیزی نیست که بتوان فراموش کرد.

در کل استان حتی پنج سالن با قابلیت اجرا نداریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی با بیان اینکه تعداد سالن های قابل اجرا در استان به 5 سالن هم نمی‌رسد، اظهار کرد: کمبود سالن یا عدم وجود سالن نمایش مناسب دلیل نبود مخاطب نیست بلکه موضوع این است که الگوسازی‌های بد، کارگردانان و نویسندگان را به سمت لمپنیزم و نگاه سطحی به آثار و طنز سخیف پیش برده است.

حقیقی افزود: به جرات می‌توانم بگویم اگر در این استان 50 اثر نمایشی در طول سال قابل اجرا داشته باشیم، 40 اثر آن در این دسته قرار می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی یادآور شد: در این دوره از جشنواره استانی تئاتر از میان 20 اثر در مرحله بازبینی تعداد هشت اثر نمایشی به جشنواره راه یافتند.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha