• دوشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95070502316
  • منبع : نمایندگی همدان

روز مباهله، روز حقانیت اسلام

روز مباهله، روز حقانیت اسلام

ایسنا/همدان رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان همدان گفت: روز مباهله پیامبر اسلام(ص) از وقایع مهم تاریخ اسلام است که به اثبات حقانیت شیعه می‌پردازد.

حجت‌الاسلام جواد حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مباهله به مفهوم لعن و نفرین کردن است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در زمان تبلیغ اسلام در 10 هجری قمری، مسیحی‌ها را هم به اسلام دعوت کردند و از آنها خواستند به دین اسلام روی آورند.

وی ادامه داد: مسیحی‌ها در آن دوران از وضعیت مالی خوبی برخوردار بودند و هنگامی‌که پافشاری پیامبر(ص) بر دعوت را دیدند، درنظر داشتند ایشان را با پول و ثروت خریداری کنند اما از آنجایی‌که پیامبر(ص) با این روش‌ها نظرشان تغییر نمی‌کرد، آنها دعوت به مباهله کردند.

حیدری بیان کرد: در جریان مباهله دو طرف باید حاضر می‌شدند و از درگاه خداوند درخواست می‌کردند کسی که حقانیت ندارد را مجازات کند.

وی خاطرنشان کرد: در روز مباهله مسیحی‌ها با اسب‌های زینت شده به طلا در محل حاضر شدند در صورتی‌که پیامبر(ص) با حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آمده بودند که در این هنگام وقتی مسیحیان دیدند پیامبر نزدیک‌ترین خویشانش را برای مباهله حاضر کرده‌اند به حقانیت آنها گواه دادند و به پیامبر(ص) اعلام کردند که مباهله نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) نیز از آنها درخواست کردند یا اسلام آورند و یا در پناه اسلام باشند و برای مسلمانان توطئه‌چینی نکنند و آنها را آزار ندهند، در این هنگام مسیحیان پذیرفتند زیر پرچم اسلام قرار گیرند.

حیدری عنوان کرد: روز مباهله، روز بسیار شریفی است که آیه‌های تطهیر، مباهله و حاتم‌بخشی حضرت علی(ع) در این روز نازل شده است.

به گزارش ایسنا؛ از جمله اعمال این روز  غسل کردن، روزه گرفتن، خواندن دو رکعت نماز همانند نماز عید غدیر است. کیفیت دو رکعت نماز بدین صورت است که در هر رکعت، یک مرتبه حمد و ۱۰ مرتبه توحید، ۱۰ مرتبه آیة‌الکرسی و ۱۰ مرتبه قدر خوانده می‌شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود.

سپس خواندن دعای مباهله که شبیه به دعای سحرهای ماه رمضان است همچنین شایسته است در این روز تصدّق بر فقراء به جهت تَاسّی به مولای متقیان امیرالمؤمنین‌علی(ع) و زیارت کردن آن حضرت و بهتر است زیارت جامعه خوانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha