• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95070703953
  • منبع : نمایندگی خوزستان

استاندار خوزستان: به جنبه‌های میراث فرهنگی خوزستان کم‌تر توجه می‌شود

استاندار خوزستان: به جنبه‌های میراث فرهنگی خوزستان کم‌تر توجه می‌شود

ایسنا/خوزستان دومین آیین اهدای نشان سفیران میراث فرهنگی خوزستان شب گذشته (6 مهرماه) در اهواز برگزار و طی آن نشان سفیران میراث فرهنگی به ساعد مشکی (گرافیست)، مصطفی مستور (نویسنده) و مسعود شجاعی (فوتبالیست) توسط دکتر نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اهدا شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم غلام‌رضا شریعتی، استاندار خوزستان، اظهارکرد: ما خوزستانی‌ها خلاقان خوبی برای خلق مسایل مختلف در ابعاد میراث فرهنگی و گردشگری هستیم اما بازاریاب‌های خوبی نیستیم.

وی با بیان این که ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در بخش میراث فرهنگی و گردشگری است، افزود: باید تلاش کنیم بازاریابی خود را در این زمینه‌ها بالا ببریم تا داشته‌های خود را در کشور و به خوبی جا بیندازیم.

به جنبه‌های میراث فرهنگی خوزستان کم‌تر توجه می‌شود

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: خوزستان تنها استان دارای سه اثر ثبت جهانی شده در کشور است اما همواره نفت و گاز و بندر و پتروشیمی استان به ذهن می‌آید و به جنبه‌های میراث فرهنگی استان کمتر توجه می‌شود.

شریعتی عنوان کرد: یکی از دلایل این کم توجهی وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود بسیار در استان و دلیل دیگر شاید ضعف و کوتاهی ما است که نتوانسته‌ایم همه این فرصت‌ها را به کشور و جهان عرضه و به طور مناسب آنها را تبلیغ کنیم و از این نظر هم استان مهجور بوده است.

وی گفت: هژمونی جهانی به نحوی بوده که همه چیز در سیطره یک قدرت قرار گیرد که این امر موجب ظلم شده اما باید این نظم نوین و نظام اداره جهانی عادلانه‌تر و منطقی‌تر شود. در بحث توافق برجام این را به اثبات رساندیم. وقتی با منطق جلو رفتیم طرف مقابل هم در برابر آن کوتاه آمد و امیدواریم نگرانی‌هایی که نسبت به ایران وجود داشت به زودی بر طرف شود.

استاندار خوزستان خاطرنشان‌کرد: تلاش می‌کنیم جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی ایران و خوزستان را بیشتر و بیشتر به نمایش بگذاریم و از این طریق موجب اشتغال و جذب گردشگر شویم.

خوزستان، شعری که با حروف خشن سروده شده اما معنای لطیفی دارد

مصطفی مستور نویسنده کتاب "روی ماه خداوند را ببوس" در این مراسم گفت: چیزی که از جغرافیای خوزستان در ذهن من تداعی می‌شود گرما و غبار و کارون و خرما و نخل و ماهی است. از تاریخ استان در گذشته دور سرخوشی و در گذشته نزدیک جنگ و خون و اندوه تداعی می‌شود. از جامعه خوزستان علاوه بر سخاوت، سادگی و درستی و راستی و صمیمیت و مهر و البته محرومیت و از زیستن در خوزستان لطافتی در بطن و خشونتی در متن در ذهن تداعی می‌شود.

وی افزود: ما خوزستانی‌ها با صدای بلند راست می‌گوییم اما هرگز با صدای آرام دروغ نمیگوییم. خوزستان شعری است که با حروف خشن سروده شده است اما معنای لطیفی دارد.

ای کاش نفت و گاز خوزستان تمام شود

همچنین ساعد مشکی گرافیست، در این مراسم عنوان‌کرد: آرزوی من برای خوزستان این است که ای کاش همین حالا نفت و گاز خوزستان تمام شود. شاید با تمام شدن آن که جز بدبختی چیزی برای استان نداشته، گنجینه‌های استان دیده شود.

وی خاطرنشان‌کرد: خوزستان کشور بزرگی به لحاظ میراث فرهنگی است. کجای کشور سه اثر بزرگ ثبت جهانی شده و ده‌ها اثر دیگر در آستانه ثبت دارد؟ اگر ما در خوزستان نفت و گاز نداشتیم شاید به این میراث گرانبها توجه بیشتری داشتیم. امیدوارم بتوانم سفیر خوبی باشم.

به گزارش خبرنگار ایسنا مسعود شجاعی فوتبالیست هم اگر چه به دلیل حضور در یونان در این مراسم حضور نداشت اما در پیامی ویدیویی ضمن تشکر از اهدای نشان سفیر میراث فرهنگی خوزستان به وی، ابراز امیدواری کرد میراثبان خوبی برای استان باشد.

طوایف و اقوام مختلف مردم با ارزشترین دارایی‌های ما هستند

همچنین جواد قارایی مستندساز مجموعه "ایرانگرد" در این مراسم گفت: همه ما جان خود را برای پدر و مادر و کشور خود می‌دهیم برای آنکه آن را دوست داریم و نسبت به آن معرفت داریم. اگر در زمینه میراث فرهنگی در سال‌های اخیر کار خوبی انجام نشده است به این دلیل است که به آن معرفت نداشتیم.

وی افزود: این باور را دارم که مانند کسانی مثل دکتر روحانی رییس جمهور و دکتر ظریف می‌توان با امید کار کرد. برای میراث فرهنگی می‌توانیم کارهای بسیاری انجام دهیم.

این مستندساز ادامه‌داد: طوایف و اقوام مختلف مردم با ارزشترین داراییهای ما هستند. خوزستان با اقوام مختلف و تنوع اقلیم به نوعی ایرانی در یک استان است اما نگاه صنعتی به استان باعث فراموشی اینها شده است.

قارایی خاطرنشان‌کرد: در دنیای امروز مردم به نوعی از موسیقی، زبان‌ها و لهجه‌ها دور می‌شوند که این امر میراث فرهنگی ما را دچار بحران می‌کند.

وی در پایان گفت: همه باید به ایرانی بودن با هر قوم و طایفهای افتخار کنیم و به خود ببالیم.

همچنین لوح تقدیری توسط دکتر نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به جواد قارایی اهدا شد.

منتظر اتفاقات بزرگ باشیم

به گزارش خبرنگار ایسنا در این مراسم حافظ ناظری گفت: کشورهای دیگر هیچ ندارند اما چه می‌کنند و ما با وجود همه آنچه داریم اما خود هم از آن بی‌اطلاع هستیم. درباره ایران آنطور که هست صحبت نمی‌شود. باید خود را با حرکت جهانی همسو کنیم. متاسفانه از آن جا ماندهایم در حالی که سال‌های پیش ما موسیقی و شعر و تمدن را به دنیا معرفی کردهایم.

وی ادامه داد: آمادگی دارم فرهنگ ایران و پتانسیل‌ها و آثار موجود را به دنیا معرفی کنم. وظیفه مسئولان است که این آثار را نه تنها در داخل بلکه در خارج که دغدغه من است به نمایش بگذاریم.

ناظری گفت: امیدوارم و آرزو دارم با درایت مسئولان بتوانیم در نشان دادن آثاری که در فرهنگ ایران وجود دارد به دنیا موفق باشیم و قول می‌دهم با همکاری استاندار و دکتر نشان منتظر اتفاقات بزرگ باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha