• پنجشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95070804754

جشنواره روز آزادی نرم‌افزار به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد

جشنواره روز آزادی نرم‌افزار به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد

جشنواره روز آزادی نرم‌افزار با هدف معرفی مفهوم نرم‌افزار آزاد به دیگران و تشویق آن‌ها به استفاده از آن در دو بخش ارائه‌ها و کارگاه‌ها صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در بخش اول بعد از پخش ویدیویی از ریچارد استالمن رئیس بنیاد نرم‌افزار آزاد در خصوص "نرم‌افزار آزاد، اهداف و چگونگی استفاده از آن"، هومن مسگری تعاریفی در قالب پاورپوینت در زمینه اوپن استریت‌مپ (OSM) ارائه کرد و در سخنانی انواع نقشه را دارای سه قسمت کاغذی، دیجیتال و تخصصی خواند و گفت: بسیاری از این نقشه‌ها مشکلات یکسانی دارند. یکی از این مشکلات هزینه بالای این نقشه هاست و دیگر این که دسترسی عمومی به آن فراهم نیست. همچنین این نقشه‌ها مجوزهای محدودی دارند و در صورت داشتن آن مجبوریم آن را از دید عموم پنهان کنیم.

وی در ادامه گفت: این نقشه‌ها دارای دو مجوز دیتا و محتوا هستند و از یک محور ویکی‌پدیا و چهار عنصر نقطه، مسیر، ناحیه و رابطه تشکیل می‌شوند.

مسگری افزود: بیش از ۳۷۰ میلیون مسیر و ۳/۵ میلیارد نقطه در OSM ثبت شده و بیش از سه میلیون کاربر با بیش از ۱۵ هزار کاربر با ویرایشگر هفتگی و بیش از ۴۰ هزار کارگر با ویرایش ماهانه ثبت نام کرده‌اند.

وی نحوه تعیین ساختار OSM را در سه مرحله ارائه، بررسی و رأی‌گیری و تصویب تعریف کرد.

در ادامه نفیسه آزاد در سخنانی در زمینه "خلاقیت و دانش آزاد" ضمن ارائه تعاریفی از طبقه اقتصاد صنعتی یا اقتصاد دانش بنیان و جامعه صنعتی یا جامعه اطلاعاتی از تغییر در زندگی روزانه و پذیرش آن صحبت کرد و گفت: پیش قراولان طبقه جدید هنرمندان، جامعه تکنولوژی نرم و کنش‌گران اقتصادی خلاق هستند.

دانیال بهزادی نیز در جریان ارائه مقاله خود تحت عنوان «آزادی و محرمانگی در رایانش همراه» وضعیت و جایگاه امنیتی تلفن‌های همراه را مشخص کرد و راهکارهایی برای حفظ امنیت اطلاعات روی تلفن‌های همراه پیشنهاد کرد که از جمله آن‌ها استفاده از نرم‌افزار آزاد، نصب سیستم‌ عامل‌های آزاد و استاندارد و استفاده از مرورگرهای امن بود.

در ادامه این جشنواره کارگاه‌هایی با عنوان «نصب و استفاده از گئولینوکس»، «رایانش ابری»، «وب»، «مدیریت سیستم»، «سخت افزار»، «داده کاوی»، «گرافیک و انیمیشن»، «شبکه های نامتمرکز»،« ویکی پدیا»، «اوپن استریت مپ»، «برنامه نویسی و شبکه و مدیریت سیستم» در کلاس های دانشکده کامیپوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

 سعید علیجانی از اعضای تیم اجرایی جشنواره آزادی نرم افزار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاریخچه برگزاری این جشنواره اظهار داشت: جشنواره آزادی نرم‌افزار یک جشنواره بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ برگزار می‌شود. در سال ۲۰۰۴ یک ایده‌ای به ذهن یک گروه از فعالان حوزه نرم‌افزار رسید که در سومین شنبه ماه سپتامبر هر سال روز آزادی نرم‌افزار را جشن بگیرند. این جشنواره اولین بار در ایران توسط گروه خودجوشی به اسم «بنیاد دانش آزاد» با هدف گسترش و ترویج نرم‌افزار آزاد در جامعه برگزار شد. از جمله اقدامات این گروه برگزاری جشنواره آزادی نرم‌افزار در سال‌های ۹۲ و ۹۴ بود که در سال ۹۲ این جشنواره بیشتر جنبه فلسفی داشت و کمتر به جنبه‌های فنی پرداخته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha