• شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95071005682
  • منبع : نمایندگی همدان

شیره پزی مانیزان؛ میراث ناملموس استان همدان

ایسنا/همدان فصل برگ ریز پاییز که فرا می رسد وقتی مسیر روستاهای ملایر را طی می کنی آنچه چشم نواز است جنب و جوش زنان و مردان روستایی در چیدن انگور از باغات و پهن کردن آنها در مسیرهای کنار جاده، روی پشت بام ها و بر فراز تپه هاست.

به گزارش ایسنا،‌  کمی آن طرف تر وقتی به هفته اول مهر ماه می رسیم روستای مانیزان با مردم خون گرم و مهربانش تکاپوی دیگر را تجربه می کند و آن " شیره پزی" است؛ آئینی کهن با دیگرهایی که روی آتش قرارمی گیرند و شیره جان انگورهای تاکستان ها ملایر را در دل خود جای می دهند...

اینجا مانیزان است، با مردمی با چهره های ساده و صمیمی، با دستان پینه بسته و اراده ای قوی، با دیگ های بزرگی که بخار شیره پزی از آن به آسمان بلند می شود و ظرف های برزگ و کوچک شیره های سفید و عسلی و باسلق و لواشک و ...

وجود 20 روستای هدف گردشگری درسطح استان

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه شعار 6 مهر ماه امسال" گردشگری بریا همه و همه برای گردشگری" بود، از وجود 20 روستای هدف گردشگری درسطح این استان خبرداد و گفت: مانیزان از توابع شهرستان ملایر یکی از این روستاهاست.

علی مالمیر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه آئین شیره پزی مانیزان به ثبت ملی رسیده است، افزود: ظرفیت های گردشگری استان بسیار متنوع و بالاست و از جمله این ظرفیت ها می توان به جاذبه های گردشکری، آثار و اماکن تاریخی، آداب و رسوم و روستاهای هدف گردشگری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه آئین شیره پزی مانیزان، میراث ناملموس استان همدان محسوب می شود، اظهارکرد: این مراسم تاریخ و قدمتی دیرینه دارد و دست به دست گذشته تا به ما رسیده است.

مالمیر تأکید کرد: جشمواره شیره پزی مانیزان که در اوایل فصل پاییز برگزار می شود، نقش مهمی در جذب گردشگر داشته و به عنوان برند گردشگری استان همدان مطرح است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به سرازیر شدن جمعیت قابل توجهی از سراسر کشور و استان ها و شهرهای همجوار به این روستا اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ما هرساله با افزایش تعداد حضور و استقبال چشمگیر گردشگران از جشنواره شیره پزی مانیزان مواجه هستیم بنابراین باید با همکاری دستگاه های خدمات رسان چون بنیاد مسکن زرساخت های مورد نیاز این روستا و مساله بهسازی و آسفالت آن هرچه سریعتر مرتفع شود.

مانیزان، نیازمند تقویت زیرساخت های گردشگری

دبیر برگزاری هفتمین جشنواره شیره پزی مانیزان نیز گفت: امسال هفتمین جشنواره شیره پزی در هشتم مهرماه با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار شد و یکی از اهداف ما معرفی کردن این آئین به صورت جهانی است.

ابراهیم جلیلی افزود: امسال گردشگرانی از مرکزی، لرستان، کردستان و همدان و حتی کشور فرانسه میهمان هفتمین جشنواره شیره پزی مانیزان بودند.

وی هدف از برگزاری جشنواره شیره پزی را، معرفی پتانسیل های گردشگری و اقامتی این شهرستان و آشنایی دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی با ظرفیت های گردشگری و توریستی ملایر عنوان کرد.

جلیلی افزود: برپایی کارگاه های شیره پزی و غرفه های فروش سوغات و صنایع دستی، پخت نان محلی و توزیع آش محلی، چای ذغالی و برگزاری مسابقه انتخاب شیره برتر را از جمله برنامه های جنبی این جشنواره به شمار می رفت.

دبیر برگزاری هفتمین جشنواره شیره پزی مانیزان خاطرنشان کرد: این جشنواره ملی با همکاری و تعامل ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان، فرمانداری ویژه ملایر، بخشداری، شهرداری، شورای اسلامی و دهیاری و اهالی روستای مانیزان و نهادهای دولتی و خصوصی برگزار شود.

خواص شیره انگور در درمان بیماری ها

یک متخصص طب سنتی در ملایر نیز گفت: از آنجایی که موثرترین خواص شیره انگور مربوط به کالری آن می باشسد بنابراین  برای فصل های پاییز و زمستان که بدن به کالری بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شود

حکیم محبی افزود: سطح کالری شیره انگور بسیار بالا است و از این رو مصرف این ماده غذایی برای افرادی که دچار ضعف عمومی هستند، بسیار مفید است، همچنین افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند یا افرادی که بسیار لاغرند جهت بهبود ضعف خود می توانند از شیره انگور استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی از موثرترین خواص شیره انگور، خاصیت پاک کنندگی آن است به طوری که مصرف آن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن می شود و در نتیجه پاک کننده بقایای غذاها در روده و معده است.

محبی یادآورشد: اطبای سنتی بر این باورند که مصرف مرتب شیره انگور به همراه غذا ، آب میوه و یا به همراه میان وعده های غذایی باعث کاهش تنش های عصبی و در نتیجه درمان کم خونی و حفظ سلامت شخص می شود.

وی تصریح کرد: با وجود انرژی و کالری موجود در شیره انگور، مصرف آن به افراد کم تحرک که ورزش منظم ندارند، توصیه نمی شود چراکه سبب چاقی و اضافه وزن خواهد شد، به علاوه از شیره انگور حاوی قند زیادی است و از این رو مصرف آن برای افراد دیابتی مضر است.

گزارش: از مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا منطقه همدان


گزارش
خبرنگار: 8119
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha