• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95071811291
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در حوالی عاشورا؛

ویژگی‌های قرآنی قیام امام حسین علیه‌السلام

ویژگی‌های قرآنی قیام امام حسین علیه‌السلام

ایسنا/خراسان رضوی یک مدرس جامعه‌المصطفی العالمیه گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های قیام سیدالشهداء علیه‌السلام آن است که مطابق با مبانی قرآنی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: به همین جهت قیام امام حسین علیه‌السلام مورد قبول همه آشنایان به فرهنگ قرآن است؛ چراکه قرآن مورد قبول همه مسلمانان است.البته  از منظر عقاید شیعی فعل و قول و تقریر معصوم مثل آیات قرآن کریم معصوم و مصون از اشتباه است و یقیناً حجت است و برای حجیت خود نیازی به دلیل خارج از خود ندارد.

وی افزود: برخی از مبانی قرآنی این قیام به اختصار نخست عبارت است از تلاش برای غفلت زدایی از جامعه اسلامی زیرا مهمترین وظیفه‌ای که خداوند برای انبیاء الهی بیان می‌کند بیرون آوردن مردم از غفلت و جهالت است چون غفلت و بی‌توجهی بدترین بیماری است که دامن‌گیر انسان و جامعه انسانی می‌شود و زمینه ساز انواع انحرافات فکری و رفتاری به شمار می‌رود.

این مدرس جامعه‌المصطفی العالمیه عنوان کرد: غفلت از منظر قرآن ریشه تمام گناهان و نابسامانی‌های فردی و اجتماعی معرفی شده است. زیرا انسانِ غافل در حال بی‌تفاوتی کامل به سر می‌برد و به چیزی جز خورد و خوراک و شهوت نمی‌اندیشد. از این روست که قرآن کریم غفلت را عامل اصلی ورود به جهنم دانسته می‌فرماید: به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم آنها دل‌هایی [عقلها] دارند که با آن (اندیشه نمی‌کنند) نمی‌‏فهمند و چشمانی که با آن نمی‌‏بینند و گوش‌هایی که با آن نمی‌‏شنوند؛ آنها همچون چهارپایان‌اند بلکه گمراهتر! اینان همان غافلان‌اند (چرا که با داشتن همه‏‌گونه امکانات هدایت، باز هم گمراه‌اند.)

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: اینها تماما نشانه‌های یک جامعه غفلت زده است و جامعه‌ای که دچار بیماری غفلت گردد و فقط به امور مادی و رفع نیازهای جسمی و غریزی بپردازد، احتیاج به معرفت بخشی و بیدارسازی دارد زیرا پیمودن مسیر حق و بندگی جز در سایه شناخت و درک حقایق و اهتمام به ارزش‌های دینی و انسانی، میسر نیست. به فرموده قرآن کریم تا آدمیان از غفلت بیرون نیامده، هنوز به مرحله انسانیت گام ننهاده و در مسیر انحطاط گام بر می‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین احوالی قرآن همگان را امر به اصلاح کردن امر جامعه میکند. چون اگر در جامعهای اصلاحات صورت نگیرد و عدالت تحقق نپذیرد، عموم مردم توحیدی نخواهند شد. و چگونه می‏توان در جامعه آکنده از مفاسد فردی و اجتماعی مردم را تزکیه کرد؟ امام حسین علیه‌السلام نیز در خطبه خود، همچون پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وظیفه خود را آگاهی دادن به مردم و بیرون آوردن آنها از جهل و نادانی معرفی می‌کند.

مروی تصریح کرد: پیامبر (ص) می‌فرمایند: «هر کس‌ دید حاکم‌ ستمگری‌ حرام‌های‌ خدا را حلال‌دانست‌ و عهد و پیمان‌ خدا را شکست‌ و با سنت‌ رسول‌ خدا مخالفت‌ کرد و با بندگان‌ خدا به‌گناه‌ و دشمنی‌ و عداوت‌ پرداخت‌ و او آن‌ حال‌ و وضع‌ را با قول‌ یا عمل‌ تغییر نداد، خداوندحتماً او را به‌ عذاب‌ دردناک‌ مجازات‌ می کند.. پس‌ آگاه‌ باشید و بدانید که‌ آنها (یزیدیان‌) از شیطان‌ پیروی‌ می‌کنند ... حرام‌های‌خدا را حلال‌ و حلال‌ها را حرام‌ کرده‌اند و من‌ شایسته‌ترین‌ کسی‌ هستم‌ که‌ این‌ اوضاع‌ راعوض‌ می‌کنم‌ و تغییر می‌دهم»‌.

این مدرس جامعه‌المصطفی العالمیه گفت: به همین جهت امام صادق(ع) در زیارت اربعین امام حسین(ع) نسبت به آن حضرت می‌فرماید: «و بذل مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عبادَک مِنَ الجَهالَةِ و حَیرةِ الضَّلالَةِ؛و در راه تو (خدا) جان خود را تقدیم نمود، تا بندگانت را از نادانی و سرگردانی نجات دهد.» 

این کارشناس مذهبی مبارزه با ظلم ظالمان را دیگر مؤلفه قرآنی قیام اباعبدالله معرفی کرد و افزود: یکی از مهمترین وظایفی که خداوند در قرآن به موسی (ع) امر می‌کند آن است که در مقابل ظلم و ستم و فساد فرعون زمان خویش ساکت ننشیند و برای نجات مردم از ظلم و ستم او قیام کند. اذْهَبْ إِلَی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَی (طه ۲۴ ) و این در حالی است که داستان مبارزه موسی با فرعون بخش اعظمی از داستان‌های قرآن را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام نیز یکی از مهمترین اهداف قیام خویش را مبارزه با فساد و ظلم فرعون زمان خود یزید معرفی می‌کند، اظهار کرد: ایشان به صراحت بیان می‌دارد که حاکمیت فردی همچون یزید مساوی با مرگ اسلام است: علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید .ایشان زندگی در چنین فضایی را مایه ننگ میداند : فإنی لا أری الموت إلا الحیاة ، و لا الحیاة مع الظالمین إلا بَرَما

حجت‌الاسلام مروی تصریح کرد: بنابراین در چنین جایی وظیفه بدیهی امام جامعه قیام علیه ظلم و ستم ظالمان است .چنانکه رشید رضا مفسر بزرگ‌ اهل سنت و صاحب‌ تفسیر المنار در تفسیر آیات‌ 37ـ36سوره‌ مائده‌ در بحث‌ و موضوع‌ «جزای‌ محاربین‌ و قتال‌ بغاة‌ و طاعت‌ أئمه‌« در تایید قیام امام حسین علیه السلام نوشته است: و از این‌ باب‌ است‌ خروج‌ و قیام‌ امام‌ حسین‌ سبط‌ رسول‌ خدا (ص) علیه‌ امام‌ جور و بغی‌ (ظلم‌ وستم‌ و تجاوز) آن‌ کسی‌ که‌ به‌ قدرت‌ و حیله‌ و نیرنگ‌ ولایت‌ امور مسلمانان‌ را به‌ دست‌گرفت‌، (یزید پسر معاویه‌) خداوند او را مخذول‌ و درمانده‌ کند.

وی سومین وجه قرآنی قیام حسینی را امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: مهمترین عنصر قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است که این موضوع ریشه قرآنی دارد و پایه نهضت آن حضرت را تشکیل می‌دهد؛چراکه امام حسین(ع) اساس مخالفت خویش با دستگاه خلافت یزید را نشر معارف و ترویج ارزش‌های دینی قرار داد و صریحاً اعلام کرده است.

این مدرس جامعه‌المصطفی العالمیه اظهار کرد: قرآن کریم به صراحت دستور به اقامه امر به معروف و نهی از منکر داده و می‌فرماید: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ؛ باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند.» ایشان نیز در بیانی هدف قیام کربلا را که برای رسیدن به آن حرکت کرد، امر به معروف معرفی می نماید. « اُرید أن آمُرَ بالمعروف و انهی عن المنکر؛ می‌خواهم (مردم را) به نیکی‌ها، فرمان دهم و از بدی‌ها بازدارم.» در سخن دیگر فرمود: «ألاتَرَونَ إلی الحقِّ لایُعمَلُ به و إلی الباطِلِ لایُتَناهی عَنهُ؛ آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل منع نمی‌گردد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام میفرماید :در چنین شرایطی یک مرد خدا باید طالب مرگ باشد، و بدون تردید لقای پروردگار خود را آرزو کند و من در این وضعیت، مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران و ناپاکان را جز ذلت و ننگ نمی‌بینم.» منطق امام حسین(ع) از آغاز نهضت تا هنگام شهادت ایستادگی و مبارزه با ظالمان بود و در تمامی خطبه‌ها و سخنرانی‌ها بر عنصر دین و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان پایه انقلاب تکیه داشت. 

وی چهارمین وجه قرآنی قیام امام حسین(ع) را نیت خالصانه دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین بخش هر عمل مصلحانه نیت فاعل آن است. جهاد در راه خدا نیز از این امر مستثنی نیست، نکته مهم درباره این عبادت چون سایر عبادات،انگیزه و نیت پاک و خالصانه و بدون هرگونه غرض مادّی و غیر الهیست، که آن را ارزشمند و مقدّس ساخته است. بدین جهت، قرآن کریم این انگیزه را مورد توجه جدّی قرار داده و به اهل ایمان توصیه می‌کند جز این، چیزی را در دل نداشته باشند. 

مروی ادامه داد: امام حسین (ع) نیز با توجه به شناختی که از جو روانی مردم زمان خویش داشتند از همان ابتدا اعلام کردند که چنانکه قرآن میگوید خروجشان برای فتنه انگیزی و فساد در زمین نیست بلکه هدف ایشان اصلاح امور جامعه اسلامی است.  انی لم اخرج اشرا ولا بطرا ولا مفسدا ولا ظالما وانما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی. به این ترتیب اخلاص در عمل در تمام مراحل این حرکت موج میزند.

این مدرس جامعه‌المصطفی العالمیه تصریح کرد: اینها برخی از ویژگی‌های قرآنی نهضت امام حسین علیه‌اسلام است که باعث ممتاز شدن این قیام الهی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha