• دوشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۵ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95080301651
  • منبع : نمایندگی قزوین

مدیر برنامه‌ریزی پژوهش جهاددانشگاهی استان قزوین عنوان کرد

تأسیس مرکز تخصصی سرطان پستان در انتظار مجوز

تأسیس مرکز تخصصی سرطان پستان در انتظار مجوز

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین تصریح کرد: بیش از دو سال است که به فکر راه‌اندازی مرکز تخصصی سرطان پستان در استان هستیم و کارهای خرید تجهیزات و سایر اقدامات آن انجام شده و تنها مشکل بحث مجوز است.

خدیجه شعبانی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اقداماتی که مجموعه جهاد دانشگاهی در زمینه سرطان انجام داده است، اظهار کرد: پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی از سال 74 در تهران راه‌اندازی شده و تیم مجرب و باتجربه‌ای در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: پزشکان مختلفی در این پژوهشکده دوره‌های علمی را گذرانده‌اند و معتقد هستند که این مرکز در تکنیک‌های درمان سرطان پستان پیشرو است.

شعبانی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی سرطان پستان در استان قزوین، خاطرنشان کرد: با علم به اینکه چنین پتانسیلی در جهاد دانشگاهی تهران وجود دارد تصمیم گرفتیم چنین خدمتی به بیماران استان ارائه کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین با بیان اینکه معاینه اولیه پستان در بیماران مشکوک به سرطان بسیار مهم بوده و نیازمند تخصص است، تصریح کرد: بزرگترین مشکل بیماران سرطانی این است که نمی‌دانند باید به کجا مراجعه بکنند.

بیماران سرطانی در یک چرخه فرسایشی گم می‌شوند

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر به دلیل نبودن یک کلینیک تخصصی سرطان پستان در استان بیماران در یک چرخه فرسایشی گم می‌شوند.

شعبانی با بیان اینکه متأسفانه برخی از بانوان دردهای ناحیه سینه خود را جدی نمی‌گیرند، گفت: چون تمرکز سرطان پستان از سن یائسگی به بعد است زنان نیاز دارند که از سن 50 سالگی هر سال معاینه شوند و زنانی که در خانواده آنها سابقه بیماری وجود دارد هر 6 ماه یکبار باید مورد معاینه قرار بگیرند.

وی افزود: بشر بیش از 3 هزار سال است که بیماری سرطان را می‌شناسد و حتی وقتی به تاریخچه سرطان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که پزشکان باستان از آن به عنوان بیماری‌ پیشرونده نام می‌برند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین یادآور شد: سرطان پستان در حالت خوش‌خیم هیچ علائمی ندارد تنها هنگامی که بدخیم شده باشد، علائم خود را نشان می‌دهد. اگر یک زن 50 ساله هر 6 ماه با یک روش ساده اقدام به معاینه سینه‌های خود کند مطمئنا در پیشگیری و پیشروی سرطان مؤثر خواهد بود.

شعبانی با بیان اینکه سبک زندگی افراد تأثیر زیادی بر مقوله سرطان دارد، اظهار کرد: در قدیم غذاهای سالم‌تری استفاده می‌شد افراد فعالیت بدنی بیشتری داشتند در حالی که امروزه مردم گرایش زیادی به فست فودها دارند و رژیم‌هایی غذایی غیرمعمولی در جامعه رواج پیدا کرده است.

وی افزود: غذاهای سرخ‌کردنی سهم زیادی در سفره‌های ایرانی دارد علاوه بر این، روی آوردن به دخانیات و مشروبات الکلی نیز از جمله موارد گسترش سرطان در جامعه است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین تأکید کرد: سیگار و دخانیات دارای رادیکال‎های آزاد هستند و بر DNA سلول‌ها اثر می‌گذارند و تغییر در این چرخه، روند تقسیم سلولی را به هم می‌زند از طرفی محیط زیست بسیار آلوده شده و آلاینده‌های زیادی در هوا وجود دارد که حاوی فلزان سنگین هستند.

شعبانی در ادامه خاطرنشان کرد: ایده اصلی راه‌اندازی مرکز سرطان پستان با توجه به ظرفیت پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی در تهران از طرف آقای فائزی رئیس جهاد دانشگاهی قزوین داده شد. بیش از دو سال است که به فکر راه‌اندازی این مرکز هستیم و کارهای خرید تجهیزات و سایر اقدامات آن انجام شده و تنها مشکل بحث مجوز است.

وی تأکید کرد: به آینده چنین مرکزی خیلی امیدوار هستیم و امیدواریم بحث مجوز ما به زودی حل شود و بتوانیم به مردم استان خدمات ارزنده‌ای ارائه کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین تصریح کرد: در کشور آیین‌نامه‌ای برای راه‌اندازی درمانگاه یا کلینیک سرطان نداریم در حال حاضر یک آیین‌نامه پیشنهادی از طرف جهاد دانشگاهی واحد قزوین به وزارت بهداشت داده شده که علوم پزشکی استان نیز آن را تأیید کرده است.

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در بانوان استان قزوین است

این مسؤول عنوان کرد: ما در جهاد دانشگاهی مرکز ثبت سرطان نداریم و خود دانشگاه علوم پزشکی هر ساله آماری از جمعیت سرطانی استان ارائه می‌کند که طبق گفته مسؤولین این مجموعه سالانه هزار و 500 سرطان جدید در استان ثبت می‌شود.

شعبانی افزود: انواع سرطان‌ها، دومین عامل مرگ و میر در قزوین و سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بانوان استان است.

وی با بیان اینکه زنانی که دچار سرطان پستان می‌شوند، افسردگی‌های بسیار شدیدی پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: در کلینیک تخصصی سرطان پستان جهاد دانشگاهی قصد داریم مشاوره‌های روانپزشکی نیز انجام دهیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین با بیان اینکه با تمرکز امکانات و خدمات در یک مرکز بیمار دچار سردرگمی نمی‌شود، گفت: افرادی که به کلینیک تخصصی جهاد دانشگاهی استان مراجعه خواهند کرد پس از انجام معاینه اولیه در صورت مشاهده و لمس توده، برای انجام سونوگرافی یا ماموگرافی آماده خواهند شد.

شعبانی ادامه داد: با انجام معاینات اگر توده قطعی بود باید جراحی صورت گیرد که جهاد دانشگاهی با بیمارستان ارتش و بیمارستان‌های دولتی قرارداد امضاء کرده است و بیماران برای عمل جراحی به این مراکز اعزام می‌شوند.

مرکز پرتودرمانی در استان قزوین وجود ندارد

وی با بیان اینکه اگر شیمی‌درمانی برای بیماری تجویز شود تمام اقدامات مربوط به هماهنگی آن در مرکز سرطان جهاد دانشگاهی انجام می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه مرکز پرتودرمانی در استان قزوین وجود ندارد و بیمار باید به استان البرز یا تهران مراجعه کند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین یادآور شد: برای راه‌اندازی مرکز پرتودرمانی خرید دستگاه‌های گران قیمت و آماده‌سازی محیط استاندارد که مورد تأیید انرژی اتمی کشور باشد ضرورت دارد و علوم پزشکی استان در حال پیگیری این موضوع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha