• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95080402566
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

/گزارش/

ماشین سازی در راه شستا؟!

ماشین سازی در راه شستا؟!

ایسنا/آذربایجان شرقی با گذشت چندین سال وضعیت ماشین سازی تبریز به عنوان واحد صنعتی مادر در استان بلاتکلیف مانده است و البته بر اساس نظرات کارشناسان امر، این شرکت مادر قربانی اختلاف سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان خصوصی سازی شده است. گفته می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به دنبال تصاحب این کارخانه است حال باید دید که ماشین سازی به این شرکت واگذار می‌شود یا نه؟!.

به گزارش ایسنا،  ماشین‌سازی تبریز، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی استان و حتی ایران، در پیچ و خم خصوصی سازی گیر افتاده است. کارخانه‌ای که روزی در صنعت کشور یکه تازی می‌کرد، سال‌هاست همچون نگین آذربایجان (دریاچه ارومیه) به بیماری صعب‌العلاجی گرفتار شده و در مسیر نابودی دست به دست می‌شود.

اخیراً بار دیگر مدیر عامل و هیات مدیره موقت برای این کارخانه انتخاب شده و کار خود را از سر گرفته است. اما به نظر می رسد این کار تنها سرپوشی برای مشکلات عدیده این کارخانه است چرا که ابتدا باید مسائل ریشه ای این کارخانه حل و فصل شود و سپس به انتخاب هیات مدیره آن هم دائمی اقدام شود!

در حال حاضر هنوز هم با گذشت چندین سال وضعیت این واحد صنعتی مادر در استان بلاتکلیف مانده است و البته بر اساس نظرات کارشناسان امر که در ادامه گزارش به تفضیل مطالعه خواهید کرد این مادر شرکت قربانی اختلاف سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان خصوصی سازی شده است.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص وضعیت کنونی این کارخانه و همچنین آینده مبهم و احتمالی آن با نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفتگویی داشته ایم.

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: از آنجایی که در شرایط موجود سازمان خصوصی‌سازی اختیار واگذاری گروه ماشین سازی را دارد، ترجیح می‌دهد آن را به شرکت یا شخصی واگذار کند که بتواند بخشی از تعهدات سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر تامین منابع مالی پیش بینی شده در قانون بودجه را انجام دهد.

وی افزود: در این صورت متقاضیان نخواهند توانست برنامه توسعه‌ای مناسب برای نوسازی ماشین آلات صنعت ماشین سازی را که متعلق به دهه 50 می‌باشد، تدوین کنند.

وی ادامه داد: اساساً برای بخش خصوصی خرید به قیمتی که سازمان خصوصی‌سازی تعیین کرده است، مقرون به صرفه نیست مگر اینکه خریدهایی نظیر تغییر کاربری برای اراضی این صنعت به وجود بیاید که در واقع فاجعه‌ای خواهد بود که به هیچ عنوان نخواهیم توانست فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته‌های فنی که از دانشگاه‌های صنعتی سهند، تبریز و آزاد فارغ التحصیل شده‌اند، فراهم کنیم.

بیگی در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان اینکه دولت بدهی قابل توجهی به شستا دارد، اظهار کرد: در جلسه اخیر نمایندگان با وزیر تعاون، رئیس هیات مدیره شستا اعلام آمادگی کردند که ماشین سازی را به عنوان بخشی از طلب خود از دولت بپذیرند که البته با مخالفت رئیس سازمان خصوصی سازی مواجه شد که مقرر شد در جلسه آتی با وزیر اقتصادی و دارایی مطرح شود.

شهاب الدین بیمقدار، دیگر نماینده مردم تبریز، اسکو و آذزشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به ایسنا گفت: شستا به صورت رسمی آمادگی خود را جهت خرید ماشین سازی اعلام کرده است. 

وی افزود: مقرر شده است که تمامی نمایندگان تبریز با دعوت از نماینده شستا و همچنین وزارت اقتصاد جلسه ای را تشکیل داده و در خصوص تعیین تکلیف نهایی آن تصمیم گیری شود.

وی تاکید کرد: به دلیل حجم کاری بالا تعیین زمان مناسب برای طرفین تاکنون مقدور نشده است اما در تلاش هستیم تا دو هفته دیگر این جلسه را برگزار و تکلیف ماشین سازی را روشن کنیم.

بیمقدار با بیان اینکه شستا قول بازسازی این کارخانه را داده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با واگذاری این کارخانه به شستا وضعیت آن بهبود یافته و دوباره چون نگینی بر فراز آذربایجان بدرخشد.

مدیران و کارگران این گروه چندین سال است که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند. اما مشکل کار کجاست که این واحد صنعتی بنام به جای درخشیدن در عرصه تولید، باید چنین وضعیت تأسف باری داشته باشد.

حسینی، مدیر کل کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در خصوص وضعیت کنونی این کارخانه به ایسنا گفت: به تازگی هیات مدیره و مدیر عامل موقت ازسوی سازمان خصوصی سازی برای این کارخانه انتخاب شده است. در حال حاضر به کار مشغول هستند اما نکته مهم این جاست که باید وضعیت در هاله ای از ابهام این کارخانه تعیین تکلیف شده و به جای انتخاب هیات مدیره موقت، هیات مدیره دائمی برای آن انتخاب شود.

وی افزود: گزارشی از صورت های مالی و وضعیت کنونی این کارخانه را به وزارت فرستاده‌ایم. شستا یکی از شرکت هایی است که مشتری این کارخانه است.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد در حال بررسی وضعیت کارخانه و جوانب واگذاری این کارخانه به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است و امید است که تاسه ماه دیگر نتایج این بررسی اعلام شود.

حسینی با بیان اینکه اختلافاتی بین سازمان صنعت و معدن و سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری این کارخانه وجود دارد، اظهار کرد: سازمان صنعت می گوید که این کارخانه نباید واگذار شود و در اختیاز سازمان گسترش بماند اما سازمان خصوصی سازی اصرار به واگذاری آن دارد.

مدیر کل کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اگر وزارت اقتصاد و دارایی با واگذاری این کارخانه به شستا موافقت کند وضعیت این مادر شرکت آذربایجان به مراتب بهتر از حالت کنونی خواهد شد.

حال باید صبر کرد و دید که آیا وزارت اقتصاد و دارایی تکلیف این مادر شرکت بزرگ آذربایجان را روشن می کند یا نه؟! آیا این کارخانه به شستا واگذار می‌شود و یا در باتلاق مشکلات غرق می‌شود؟

گفتنی است، گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک است. این کارخانه تولید کننده انواع ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی است.

محصولات تولیدی این مادرصنعت به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

گزارش از: رعنا پاشازاده

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha