• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95080503922
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا:

530 هزار حاشیه نشین در آذربایجان‌شرقی تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند

530 هزار حاشیه نشین در آذربایجان‌شرقی تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: 530 هزار نفر حاشیه نشین که 400 هزار نفر آن در تبریز هستند، زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند.

جعفر صادق تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: زمانی که در 17 دی ماه 92 به سمت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شدم، سند تدبیر توسعه استان در حال تدوین بود.

وی با بیان اینکه از همان آغاز کار سند تدبیر توسعه استان را جدی تلقی کردیم، گفت: اعتقاد قلبی خودم این بود که این سند خلاءهای بهداشتی استان را به درستی ارزیابی کرده و در صورت اجرا، دستاوردهای بزرگی به دست می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نیازهای حوزه بهداشت با 27 سازمان مرتبط با بهداشت جلسات مکرری برگزار و مشکلات را آسیب‌شناسی کردیم. آمال و آرزوهای هفت ساله خود را در اجرای کامل بندهای این سند می‌دیدیم.

وی ادامه داد: از نظر فضای فیزیکی، نیروی انسانی و واحدهای ارائه خدمت، به حاشیه شهرها متمرکز شدیم و توانستیم استان را از نظر توسعه بهداشتی مناطق روستایی، جزو سه استان برتر در این نوع خدمات کنیم، این مسئله تا حدودی فکر ما را آسوده می کرد که توانستیم مشکلات حاشیه شهرها را در اولویت بگذاریم.

تبریزی با اشاره به بار بیماری‌های غیر واگیر در حوزه سلامت و درمان، گفت: با بررسی های انجام شده مشخص شد استان ما در وضعیت مناسبی از این نظر قرار نداشته و اوضاع بر وفق مراد نیست، بنابراین سه هسته کلیدی در سند تدبیرتوسعه تدوین شد، هسته کلیدی اول در ارتباط با اصلاح نظام ارائه خدمات بود که به موجب آن بتوانیم در شهرها نیز پاسخگو باشیم. ( قبلا در روستا خدمت فعال ارائه می کردیم ولی ارائه خدمت در شهر وقتی بود که شخصی مراجعه و درخواست خدمات می‌کرد).

وی اضافه کرد: دومین هسته کلیدی این سند در ارتباط با اصلاح شیوه زندگی مردم و سومین هسته کلیدی ارتقای کیفیت خدمات بود که در نظام سلامت به مردم ارائه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مرداد سال 93 شروع به اجرای سند تدبیر توسعه کردیم. هم زمان با این مسئله در کشور بحث تحول نظام سلامت داغ بود، مباحث مربوط به حوزه بهداشت سند تحول نظام سلامت، در مرداد ماه ابلاغ شد. با ابلاغ این سند، در آذربایجان‌شرقی اجرای تلفیقی از هر دو سند را با هم آغاز کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: برای ما مشخص شده بود، که در حیطه بهداشت، سند تدبیر توسعه و سند تحول نظام سلامت هم پوشانی بسیاری با هم دارند و این نشان می‌داد آسیب شناسی درست انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه با ادغام دو برنامه، یک برنامه عملیاتی واحد تشکیل شد، گفت: برنامه عملیاتی به هفت سال تقسیم و قرار شد هر سال، مقطع یک ساله‌ای از برنامه‌های تلفیق شده را با هم اجرا ‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 15 برنامه تحولی، 10 پروژه پشتیبان و سه هسته کلیدی در استان اجرا می‌شود، گفت:قبل از اینکه برنامه تحول اعلام شود بحث عدالت در حوزه سلامت و بهره مندی مردم از این خدمات موضوع بحث برانگیزی بود، محاسبه ما نشان داد که حاشیه شهرها جایی است که به لحاظ خدمات بهداشتی محروم تر از سایر نقاط است. در تقسیم بندی، مناطق حاشیه شهر را در اولویت برنامه های خود قرار دادیم. جمعیت غیر رسمی را در اولویت بعدی قرار دادیم و جمعیت رسمی نیز در اولویت سوم قرار داده شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مدل جدید، منطقه‌ای از حاشیه که محروم‌تر از بقیه مناطق بود، شناسایی و منطقه آخماقیه و رواسان معرفی شد، در اردیبهشت این مدل را به مرحله اجرا بردیم. اولین مجموعه ارائه خدمات با شیوه ی نوین در حاشیه شهر تبریز توسط وزیر بهداشت افتتاح شد.

تبریزی خاطرنشان کرد: این تعداد را در کمتر از شش ماه زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار دادیم. چون نیروی انسانی نداشتیم و در سیستم دولتی توان کافی وجود نداشت، برای اولین بار، خرید خدمت از بخش خصوصی اتفاق افتاد، دلیل اینکه ما به سرعت توانستیم حاشیه شهرها را پوشش دهیم به سرعت برنامه‌ها پیش رفت، خدمات متحول شده بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق و استفاده از توان بخش خصوصی بود.

وی از فعالیت 41 مراکز سلامت در حاشیه شهر تبریز خبر داد و گفت: خدمات ما سه فرق اساسی با کل کشور دارد، در حاشیه های شهر تبریز به ازای هر دو هزار نفر، یک مراقب سلامت و به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک تعریف کرده‌ایم، در کل کشور، پزشک در مراکز سلامت مستقر است و در پایگاه‌ها خدمت ارائه نمی‌کند، ولی ما در سطوح پایین پزشک مستقر کردیم.

وی یادآور شد: در استان های همسایه، حداکثر برای 12هزار و500 نفر یک پزشک دارند، در حالی‌ که ما برای هر چهار هزار نفر یک پزشک تعریف کرده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تفاوت عمده خدمات ما قرار دادن متخصص‌ها که سطح دو خدمات شمار می‌رود، در کنار سطح یک است.

وی خاطرنشان کرد: متوسط پاسخ به ارجاع در کشور ما 10 درصد است، ولی با قرارگیری سطح دو در کنار سطح یک، در حاشیه شهر یک نفر بخواهد به متخصص مراجعه کند،حداکثر 15 الی 20 دقیقه پیاده روی دارد و با این صورت از متخصص خدمت می‌گیرد، همه اینها در شرایطی است که از قبل مراقب سلامت وی برای او وقت ویزیت را تعیین کرده و البته چون فرد بیمار با نظام ارجاع پیش می‌رود تمامی خدمات رایگان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک میلیون و 400 هزار نفر در مناطق روستایی و شهرهایی با جمعیت زیر 20 هزار نفر ساکن هستند و یک هزار و 22 خانه بهداشت و پایگاه سلامت در روستاها مستقر است، حدود 132 مرکز سلامت روستایی و 57 مرکز سلامت شهری و روستایی داریم. این آمار مربوط به مجموعه ارائه خدمت روستایی ماست.

تبریزی افزود: 393نفر پزشک در حال حاضر در روستاها به ارائه خدمت مشغول هستند که در واقع 96 درصد نیاز ما را پوشش می دهند، همچنین 276 نفر ماما خدمات ارائه می کنند که با فعالیت آنها 100 درصد نیاز ما پوشش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 92، تنها در 57 درصد روستاها پزشک حاضر می‌شد، گفت: خوشبختانه هم اکنون در 96 درصد روستاها پزشکان به صورت سیار در تمام خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت حاضر می‌شوند و به ارائه خدمت می پردازند.

وی با بیان اینکه در سال 92 سرانه‌ای که هر بیمه شده روستایی پرداخت می‌شد، حدود 20 هزار تومان بود، ادامه داد: این رقم از سال 93 به 81 هزار تومان افزایش پیدا کرد یعنی بیش از چهار برابر، همچنین پرداختی به پزشکان و ماماها نیز افزایش پیدا کرد و انگیزه فعالیت چند برابر شد.

تبریزی در تشریح خدمات روستایی گفت: نزدیکترین شهرها را به روستاها ارتباط دادیم؛ بطوری که اگر بیماری نیاز به ارجاع داشته باشد، مراقبین سلامت مشخص می‌کنند برای ارجاع به کدام شهرها و به چه متخصصانی می تواند مراجعه کند.

وی اضافه کرد: همه اینها در قالب نظم نرم‌افزاری روی می‌دهد.سطوح ارجاع در این سامانه تعریف شده است. جزو آخرین استان‌هایی بودیم که "سامانه سیب" نصب شد، ولی بالاترین میزان پوشش جمعیت شهری در کل کشور مربوط به استان ماست. دلیل این امر نیز افزایش خدمات در این حوزه است.

وی اظهار کرد: متاسفانه با توجه به برخی مشکلات نمی‌تواتیم روستاها را تحت پوشش اینترنتی و سامانه قرار دهیم، چرا که برخی روستاها اینترنت ندارند که به این سامانه ملحق شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های پشتیبان طرح تحول نظام سلامت، این است که نظام الکترونیک ارائه خدمات سلامت مستقر شود. خوشبختانه از سال گذشته این سامانه در کل کشور مستقر شد؛ در سامانه سیب که سامانه یکپارچه بهداشت است تمام خدمات پیشگیری، ارتقای سلامت، بیماریابی، خدمات دارویی، پاراکلینیکی و ارجاع به پزشک متخصص را شامل می شود.

وی با بیان اینکه به موجب این سامانه پرونده الکترونیک سلامت شهروندان تشکیل می‌شود، بیان کرد: حدود 50 درصد حاشیه نشین‌ها دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند.

تبریزی به دیگر قابلیت‌های سامانه سیب اشاره کرد و گفت: علاوه بر این در سامانه سیب این امکان وجود دارد که در صورتی که به داروخانه ها وصل شود، پل ارتباطی بین داروخانه و پزشک را تشکیل داده و پزشک به صورت مستقیم، نسخه دارویی بیمار را با سامانه به داروخانه ارسال می‌کند که این امر در آینده ای نه چندان دور محقق می شود.

وی گفت: همچنین سامانه سیب این امکان را دارد که همکار پزشک آزمایش های مورد نیاز بیمار را در سامانه ثبت و آزمایشگاه آنها را اجرا کند، در واقع حلقه اتصال آزمایشگاه و پزشک نیز باشد.

وی با اشاره به افتتاح مرکز جامع سلامت که با حضور وزیر بهداشت در تبریز، گفت: برای اولین بار در کشور نظام سطح بندی خدمات آزمایشگاهی اتفاق افتاد که به موجب آن در مراکز سلامت نمونه گیری انجام و از طریق سیب درخواست‌ها به آزمایشگاه جامع سلامت منتقل و نتایج نیز به مراکز سلامت ارسال می‌شود. دیگر لازم نیست مردم به مراکز مختلف مراجعه کرده و سردرگم شوند.

وی خاطرنشان کرد: داشبورد مدیریتی این سامانه اهمیت به سزایی دارد، این مهم، ارزیابی را تسهیل می کند.به عنوان مثال رئیس و مسئول خانه‌های بهداشت می توانند از طریق این سامانه کلیه خدماتی که در آنجا انجام می شود را چه به لحاظ کیفی و چه کمی برررسی کنند.

وی گفت: برای اولین بار در کشور پرداخت مبتنی بر کیفیت را در استان ما اتفاق افتاد، بدین صورت که براساس اطلاعات سامانه سیب، کیفیت خدامت ارائه شده توسط افراد بررسی و مبتنی بر آن خدمات کارانه تعلق می‌گیرد.به زودی این دستاورد، کشوری خواهد شد. در سال 94 پرداخت های ما بدین نحو بود و در سال‌های آتی نیز بدین شکل خواهد بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه خودمان را هم مسئول و هم پاسخگو میدانیم. گفت:.آسیب شناسی‌هایی که انجام شده بود، را باید در کنار داده های مربوط به سلامت قرار می‌دادیم با طرحی پژوهشی که مورد اقبال ریاست دانشکاه علوم پزشکی تبریز و معاونت بهداشتی وزیر بهداشت و هم سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، اطلاعات زیادی کسب کردیم، مسائل مالی تامین شد و ما این پژوهش را انجام دادیم، به موجب آن داده‌های اولیه قبل از مداخله را در دست داشتیم. این پایان کار نیست، همه ساله شاخص‌ها را دوباره اندازه گیری می‌کنیم تا هر سال وضعیت را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: پرداختی های ما به پزشکان در مناطق روستایی سه برابر، به ماماها دو برابر شده و دسترسی سهل مردم به مراکز بهداشتی را نزدیک به صد در صد فراهم کردیم.در تیرماه 95و با استقرار تیم های سلامت، ارائه خدمات در کل استان کامل شد.

تبریزی یادآور شد: احساس می کنم آسیب‌های شناسایی شده، رفع شده اند، استاندارد سازمان بهداشت جهانی این است که مردم در کمتر از 30 دقیقه با وسیله نقلیه عمومی به مرکز ارائه کننده خدمات برسند، ولی ما در حاشیه شهرها این زمان را کاهش دادیم به طوری که یک فرد با 15 تا 20 دقیقه پیاده ‌روی با پای پیاده به مرکز می رسد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان سازمان بهداشت جهانی با مشاهده خدمات بهداشتی در حاشیه شهر تبریز گفتند تصور نمی کردیم در کشور در حال توسعه چنین خدماتی ارائه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha