به گزارش ایسنا، پارکینگ طبقاتی و نیمساخته فرودگاه شیراز، مدتهاست به روی مسافران باز شده است اما پله و آسانسور ندارد و فاصله آن تا محوطه ترمینالهای داخلی و خارجی آنقدر هست که آدمها را به دشواری بیندازد و نالههایشان را به آسمان بلند کند.
زیرساختی که بعد از 35 سال در فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب ایجاد شده است، طی دو سال گذشته بیش از آنکه باری از دوشی برداشته باشد، مخاطرات و دلواپسیها و سختیهایی را برای بسیاری ایجاد کرده است.
در تمام دنیا، نقاطی نظیر ترمینالهای مسافربری زمینی، هوایی، دریایی و هوایی، بهعنوان نقطه ورودی مسافران به یک کشور، استان یا شهر، به لحاظ زیباسازی و تسهیلات و خدمات، بهترین است تا افراد در هنگام ورود و خروج، بهترین خاطرهها را با نگاه به هر سمت یا مواجهه با هر ساختار و سیستم و شرایط، در ذهن ثبت کنند.
ترمینالها خصوصا در نقاط گردشگری جهان، شهرهایی که داعیهدار صنعت پر اهمیت توریسم است، توسط مدیرانی خلاق، خوش اخلاق و مدبر اداره میشود که همواره در دسترس و پاسخگو هستند. افرادی بهعنوان پرسنل در آن مشغول به ارائه خدمات میشوند که خوشرویی و بیان مناسب، از خصوصیتهای اصلی آنان باشد و خدماتی ارائه میشود که گاه در هیچ نقطهای از شهر و کشور، با آن کیفیت و تناسب قیمت، نیست.
فروشگاههایش نقرهداغت میکنند و هر کالایی را باید به قیمت جان آدمیزاد و شیر مرغ!! بهدست بیاوری، نمازخانهاش دلت را پر از غم میکند و ... به محوطه که میرسی، سیستم حمل و نقل ناکارآمد آن، غصه را در ذهنت میکارد .
یکی از شهروندان شیرازی که به سختی ساکی سنگین را در بغل گرفته و به سمت ترمینال داخلی حرکت میکند، به خبرنگار ایسنا گفت: برای سفری سه روزه قصد عزیمت به مشهد را دارم و بهدلیل دور بودن پارکینگ تا محل ترمینال، با دشواری مواجه شدهام.
او که خود را ابطحی معرفی کرد، افزود: در مسیر سراشیبی پارکینگ، چرخ زیر ساک شکست و مجبور شدم آن را بغل کنم و هیچ وسیلهای هم نیست که مسافت پارکینگ تا ترمینال، افراد را جابهجا کند.
خانم جوانی که دختر کوچکش پشت سر او میدوید هم گفت: خداوکیلی میبینید چه وضعیتی است، نزدیک بود تصادف کنم اگر میدانستم با تاکسی میآمدم.
او ادامه داد: پارکینگ ایجاد کردهاند، خب زحمت کشیدهاند بعد از این همه سال، اگر راهاندازی شده است چرا آسانسور و پله مناسب ندارد، چرا این همه فاصله تا ترمینالها، چرا یک وسیلهای برای جابهجایی مسافران نیست؟
این خانم جوان که برای عیادت پدرش به تهران میرود، گفت: هیچ کس هم نیست که این وضعیت را برایش توضیح بدهیم و خواستار توجه به مشکلات و رفع آنها شویم.
شهروند سالمندی که متوجه گفتوگوی خبرنگار ایسنا با مسافران فرودگاه شده است، با لبخند گفت: من سالهای سال در حال تردد به شهرهای داخلی و کشورهای خارجی هستم و متاسفانه همیشه، این فرودگاه با مشکلاتی مواجه بوده است.
او که خود را هنروران معرفی میکند، افزود: فرزندانم در تهران و اصفهان زندگی میکنند و مدام یا ما میرویم یا آنها میآیند، برای ما راحتترین وسیله هواپیماست و همیشه به فرودگاه که میرسم دلم ریش میشود برای شیراز.
این شهروند خوش مشرب، گفت: شیراز باید بهترینها را داشته باشد، لایق بهترینهاست، اما متاسفانه مسئولانش کمی مسامحه میکنند، توجه کنید چه بوی مشمئز کنندهای اینجا وجود دارد. حالا هوا کمی خنک شده، تابستا واویلاست!!
او ادامه داد: فرودگاه باید زیبا باشد، با چشماندازی که آدم را به شادابی برساند، نگاه کنید اطراف را، البته دستشان درد نکند که این میدان را هم درست کردهاند و بهجای درخت و گل و گیاه، جایی برای ماشینها ساختهاند!
میان گفت و گوهایمان، فردی بیسیم به دست، یکی دو بار دورمان میزند و هر بار دکمه پیج بیسیمش را فشار میدهد تا خش و خش بیشتر احساس شود.
از نگاه تمام صاحبنظران، فرودگاه پیشانی هر شهری بوده و باید در ابعاد مختلف با نگاهی علمی، مدیریت شوند. بروز کوچکترین ایراد در این نقاط، برای همیشه در ذهن بیننده، ماندگار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، فرودگاهها، بهعنوان پیشانی شهر، همواره مدنظر برنامهریزان قرار داشته و به همین دلیل توجه به مکانیابی، معماری ساختمان، امکانات خدماتی و ... بهعنوان یک ضرورت محسوب شده است. فرودگاه، اولین و آخرین تصویر را در ذهن هر مسافری که وارد یک شهر شده یا قصد خروج از آن را دارد، ایجاد میکند، تصاویری که ماندگارترین تصاویر خواهد بود.
اما در شیراز، فرودگاه در آخرین نقطه برنامهریزیها قرار دارد و به همین دلیل طی سالهای متمادی با انواع مشکلات روبرو بوده و با وجود انعکاس این مشکلات از سوی رسانهها و حتی بعضی مسئولان، کمترین میزان بازخورد را شاهد بودهایم.
بررسی رسانهها طی یکماه اخیر نشاندهنده حجم قابل توجهی از گزارشهای انتقادی است که با اشاره به واقعیتهای موجود در فرودگاه شیراز، لزوم توجه برنامهریزان و مدیران را مورد تاکید قرار دادهاند.
وجود بوی نامطبوع، سیستم حمل و نقلی نهچندان مناسب، نظارت اندک بر عرضه خدمات فرودگاهی، پارکینگ و گرانفروشیهای غرفهداران و ... بخشی از مشکلات فرودگاهی است که عنوان بینالمللی را بر تارک دارد.
انتهای پیام
نظرات